BRATISLAVA. To, že SkyEurope dohodu o splácaní dlhu s českou firmou Beyond Interactive stále neplní, včera opäť potvrdil jej konateľ David Lhota. Právne kroky na získanie peňazí konkretizovať nechcel. „Sme rozhodnutí vymôcť dlžnú sumu súdnou cestou, ak nebude vyplatená inak," povedal.
Medzi stovkou veriteľov SkyEurope, čo sa firme Byeond Interactive prihlásili na inzerát,, je podľa neho aj jedna zo slovenských poisťovní. Nechcel zverejniť jej meno, doplnil len, že nejde o Sociálnu poisťovňu, ktorej podľa jej stránky dlhujú aerolinky na poistnom milióny eur.
Letenky, lietadlá, konkurz?
„Naše stanovisko ostáva nezmenené. Odmietame sa vyjadrovať k akýmkoľvek špekuláciám," reagoval stručne hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Možnosť vyhlásenia bankrotu samotnými aerolinkami Kika poprel. „Spoločnosť SkyEurope Airlines sa nechystá vyhlásiť konkurz sama na seba."
Ak by tak chceli spraviť veritelia, slovenské právo im to neuľahčí. „V prvom rade musí mať spoločnosť Beyond Interactive a ďalší veriteľ dve súdom priznané pohľadávky, aby mohli vôbec podať návrh na konkurz," povedal právnik Jozef Vozár.
Tie však zatiaľ českej firme chýbajú. Priznal to aj jej konateľ.
Aerolinky ešte stále nezverejnili letový poriadok na zimu. V súčasnosti tak nie je možné kúpiť si letenku s dátumom po októbri tohto roka. A to napriek uisteniam aeroliniek z minulého týždňa o spustení zimnej sezóny v priebehu niekoľkých dní.
„Zimný letový poriadok prechádza finálnymi úpravami v snahe obmedziť na minimum ďalšie zásahy do letov v predaji po jeho zverejnení a vyjsť tak čo najviac pasažierom v ústrety," povedal Kika. O jeho zverejnení a teda i možnosti zakúpenia leteniek na tohtoročnú zimu bude SkyEurope informovať, dodal.
Od minulého týždňa nepokročila ani administratíva okolo dodávky dvoch lietadiel do flotily aeroliniek.
„Momentálne prebieha potrebná administratíva a dodávka lietadiel by mohla byť predmetom niekoľkých dní," povedal Kika. Dodal však, že neexistuje nijaký záväzný kalendár.
Miliónový dlh na poistnom
Zo štvrťročne zverejňovaných údajov o neplatičoch Sociálnej poisťovne vyplýva, že dlh SkyEurope na poistnom sa za prvý štvrťrok tohto roka vyšplhal na vyše 2,355 milióna eur.
Oproti koncu minulého roka poskočil takmer o 700tisíc eur. Ku koncu minulého roka dlhovala spoločnosť SkyEurope na poistnom len necelých 50 miliónov korún (teda niečo vyše 1,659 milióna eur). „SkyEurope vynakladajú a vždy vynakladali maximálne úsilie o plnenie pohľadávok voči všetkým veriteľom," vysvetlil Kika.
To, či si aerolinky svoje pohľadávky voči poisťovni plnia, nám Sociálna poisťovňa nepotvrdila. Lýdia Výborná z odboru komunikácie s verejnosťou tvrdí, že bližšie údaje o dlhu ani o jeho aktuálnej časti či postupe pri jeho vymáhaní nemôže poskytnúť „bez súhlasu dotknutých fyzických a právnických osôb". Zakazuje jej to zákon o sociálnom poistení.
Dodala, že zamestnancov sa lajdáctvo neplatiacej firmy nedotkne. „Neplatenie odvodov zamestnávateľom nemá vplyv na ich nároky zo systému sociálneho poistenia," povedala Výborná.
Dlh si môže poisťovňa vymáhať podľa zákona o sociálnom poistení. Teda postúpením, odpísaním, alebo exekúciou.
Ak ste platili za letenku kartou, sumu môžete získať naspäť celú.
K reklamácii platby predložte
- potvrdenie o kúpe alebo objednávke letenky,
- dôkaz o pokuse kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takého pokusu,
- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte,
- ak ide o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu,
informácie o odcudzení karty, - ďalšie doklady, ktoré môžu preukázať vaše tvrdenia.
Ten, kto platil za letenku kartou, môže reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia peňazí od banky je práve to, že ho aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. To treba banke dokladovať, stačí aj odoslanými mailami.
Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, takzvaným chargebackom. Je pritom jedno, akou kartou klient platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," povedal manažér Visa Europe pre Česko a Slovensko Miloslav Kozler. Potvrdili to aj banky. „Majiteľ karty je povinný poskytnúť všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetlila špecialistka správy platobných kariet VÚB Miroslava Boborová.
Vydavateľská banka si uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá. „Ak je reklamácia oprávnená, návratnosť peňazí je sto percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" vraví hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Podľa hovorcu Tatra banky Borisa Gandela je „maximálna lehota na vyriešenie takej reklamácie šesť mesiacov." Podľa Slovenskej sporiteľne je to však minimálne 45 dní. Štandardne sa také reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov.
Peniaze dostane klient až po ukončení reklamačného konania.
Prečítajte si celý článok Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky.