Letecký priemysel čakajú dva veľmi ťažké roky

Koncern EADS varoval, že najbližšie dva roky budú pre výrobcov komerčných lietadiel veľmi ťažké, keďže straty aerolínií rastú ...

PARIZ. Koncern EADS varoval, že najbližšie dva roky budú pre výrobcov komerčných lietadiel veľmi ťažké, keďže straty aerolínií rastú a letecká preprava klesá.

Generálny riaditeľ EADS Louis Gallois uviedol, že Airbus, ktorý je divíziou koncernu, chce znížiť plánovaný objem výroby o 15 až 20 %.

Pesimistické tvrdia poprednej európskej leteckej a zbrojárskej skupiny prišli v predvečer dnešného otvorenia Parížskeho leteckého salónu. Výrobcovia lietadiel a dodávatelia v reakcii na recesiu a potrebu zníženia nákladov výrazne obmedzili počet svojich predstaviteľov vyslaných na výstavu. Kanadský Bombardier uviedol, že obmedzil svoju reprezentáciu na výstave o 40 %, Boeing má na salóne o 25 % menej ľudí.

Niektorí analytici predpokladajú, že Airbus rovnako ako jeho hlavný konkurent Boeing budú musieť podstatne výraznejšie znížiť produkciu, než doteraz informovali. Šéf Airbusu Tom Enders si myslí, že vzhľadom na doteraz dohodnuté zníženia výroby by objem produkcie počas rokov 2010 a 2011 mal klesnúť o 15 % až 25 %.

Airbus od vlaňajšieho októbra znížil produkciu lietadiel rodiny A320 s krátkym doletom, ktoré sú hlavnou časťou jeho výroby, z 36 na 34 kusov mesačne. Spoločnosť pritom pôvodne plánovala zvýšiť ich výrobu od konca tohto roka na 40 lietadiel mesačne. Produkcia lietadiel s dlhým doletom A330/A340 bola zmrazená na 8,5 mesačne, pričom pôvodné plány hovorili o zvýšení na 10-11 kusov mesačne.

Spoločné dodávky Airbusu a Boeingu však môžu v tomto roku dosiahnuť rekordnú úroveň. Jednou z príčin je, že Boeing sa zotavuje z 8-týždňového jesenného štrajku. Nové objednávky však kolabujú, keďže mnoho leteckých spoločností sa musí vyrovnať s faktom, že druhý rok po sebe zaznamenajú stratu. Stále viac aerolínií sa preto snaží odložiť alebo dokonca úplne zrušiť dodávku objednaných lietadiel.

Čistý počet objednávok Airbusu, teda nových mínus stornovaných objednávok, dosiahol od začiatku roka do konca mája iba 11, pričom Boeing zaznamenal v uvedenom období nulový počet čistých objednávok.

Podľa Galloisa by Airbus mohol v tomto roku dodať okolo 480 lietadiel, čo je tesne pod vlaňajším rekordným číslom 483. Upozornil však, že roky 2010 a 2011 budú podstatne ťažšie. "Až v roku 2010 pocítime skutočnú silu tejto krízy."

Informoval o tom britský denník Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.