Orient Express je už len tieňom svojho slávneho predchodcu

Orient Express bol koncom 19. a začiatkom 20. storočia najslávnejším vlakom v Európe.

HAMBURG. Vozili sa ním cez kontinent králi, diplomati, podnikatelia, dobrodruhovia, špióni i kurtizány. Orient Expressu dopomohla k sláve aj britská autorka kriminálnych románov Agatha Christie. Urobila ho dejiskom jedného zo svojich početných príbehov. Časom však Orient Express stratil nielen svoju slávu, ale aj časť trasy.

Druhý jún 2009. Súprava Orient Expressu na sklonku trochu dusného dňa stojí ticho na 19. koľaji hlavnej stanice vo Frankfurte nad Mohanom. Jeden Číňan ťažkopádne nastupuje do matne modrého vagóna, objavuje sa v jedálenskom vozni za oknami, ktoré skrášľujú polyesterové záclonky. Na stoloch stoja vázičky s umelými kvetmi.

Cestujúca s unavenou tvárou posúva chodbičkou nabité tašky. Keď sprievodca presne o 20. hodine zapíska, nástupište je smutno pusté. Niet vreckoviek ani klobúkov. Vôbec nikto nekýva odchádzajúcej súprave. Od začiatku je celkom jasné: V tomto vlaku do Budapešti sa nijaká vražda nestane. Azda.

Ale na sto percent je isté, že je to Orient Express. Uvádza to cestovný poriadok. Neskôr to potvrdil trochu vzdorovito aj sprievodca.

Orient Express sa vydal prvýkrát na cestu naprieč Európou smerom na Orient 5. júna 1883. Dlhé roky bol legendou. Kto sa považoval za niekoho, cestoval ním. Kto si to nemohol dovoliť, a takých bola väčšina, nepatril do smotánky.

Prvých takmer šesť rokov sa končila cesta Orient Expressu v Bukurešti. Až od 1. júna 1889 pokračoval do Konstantinopolu, hoci posledný úsek z Bulharska do cieľovej stanice ho prevážali na lodi. Od roku 1921 jazdil pod názvom Simplon-Orient-Express po trase cez Švajčiarsko a Taliansko. Z Paríža Orient Express naposledy vypravili do Istanbulu začiatkom júna 1977. V súčasnosti začína v Štrasburgu a vo Frankfurte a cez Viedeň prechádza do cieľovej stanice Budapešť. Z francúzskej a nemeckej časti rýchlika sa vytvára ucelená súprava v Karlsruhe. Rýchlik potom zanecháva niektoré vozne vo Viedni, do Budapešti prichádza už len s pár vagónmi.

K vraždám v Orient Expresse dochádzalo zriedka. Ich obeťami, ktoré vzbudili veľkú pozornosť, sa stali francúzsky vyslanec a americký vojenský pridelenec. Ale nebolo si ich ťažko predstaviť viac; rovnako ako divoké prenasledovanie z vagóna do vagóna, alebo aj na nich, pochybné obchody a korenisté aféry. Cesta trvala štyri dni, expresný rýchlik prechádzal územím siedmich štátov, veľké hostiny, krátke noci v nádhere z teakového dreva, plyšu a mramoru. Vyberaná spoločnosť, ktorá sa pohybovala vo vyberanom priestore. Jej potenciál odhalila nielen britská autorka kriminálnych románov. Ale jej patrí prvenstvo.

Rovnorodá spoločnosť cestuje Orient Expressom aj v súčasnosti. Dvere na prázdnom spacom vozni neustále drkocú. Na konci chodby sa Turkyňa a Nemec dohodli na samostatných kupé. Vo vedľajšom vagóne sa háda anglický pár, ticho ale s veľkou zdržanlivosťou, aká sa len dá dosiahnuť na dvoch štvorcových metroch. Rakúšan so škaredým výrazom tváre a v ošúchanej vetrovke si prezerá časť spacieho vozňa deluxe. Určite v nej neprespí.

Sprievodca, pán Motal, máva službu v tomto vlaku už 22 rokov. Vtedy, keď začínal, nebolo už ani plyšu, ani teakového dreva, ani mramoru. Pôvodné vagóny Orient Expressu získal podnik, ktorý začal organizovať zájazdy po európskych tratiach. Trasu Orient Expressu skrátili. Teraz sa však dá jazdiť po originálnej trase z Paríža do Istanbulu, ale štyrmi rýchlikmi: Paríž-Štrasburg, Štrasburg-Viedeň, Viedeň-Belehrad a Belehrad-Istanbul. Ale jazdí aj rýchlik Paríž-Mníchov-Budapešť-Bukurešť-Istanbul. Existuj aj trasa Paríž-Zürich-Belehrad-Istanbul. Ale to už nie sú Orient Expressy.

Rýchlik mával rozličné trasy. Menili sa podľa toho, ktorej železničnej spoločnosti patril, podľa vojen, ktoré sa odohrávali na území medzi jeho východiskovou a konečnou stanicou, ale aj podľa želania cestujúcich.

Prvý legendárny Orient Express sa vydával na cestu z Paríža cez Viedeň do Budapešti, Bukurešti a napokon aj do Konstantinopolu. Orient Express viezol Európanov ako jednu rodinu cez Európu dávno predtým, ako sa na jej území zrušila väčšina štátnych hraníc.

Priatelia Orient Expressu hovoria, že ho zahubili lietadlá. Rýchlik prežil nútenú prestávku spôsobenú prvou svetovou vojnou. Tá zmenila hranice štátov a trasy, po ktorých jazdil. Prežil aj druhú svetovú vojnu. Prerazil aj železnú oponu, hoci jeho sláva už dávno bledla. Zmenilo sa zloženie cestujúcich. Časom sa začali k nemu pripájať aj vagóny tretej triedy. Nimi začali cestúvať gastarbajtri na Západ. V 70. rokoch, keď prestal vychádzať na trasu z Paríža, sa jeho osud zvrtol. Smerom na východ síce ešte stále jazdí Orient Express, ale so svojím predchodcom mal už spoločný len názov. A odvtedy bojuje o svoje malé miesto v cestovnom poriadku železníc.

Informoval o tom nemecký denník Die Welt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 996
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 735
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 017
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 681
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 746
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 573
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 856
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 654
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Česku dlhujú krajiny miliardy korún, najviac Kuba

Veľmi často ide o dlhy zdedené po bývalej ČSSR.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.