Záchranca Saabu vyvoláva prekvapenie a pochybnosti

Obrovské prekvapenie a silné pochybnosti vyvolala správa, že práve maličký výrobca luxusných športových automobilov Koenigsegg má s nórskym partnerom zachrániť Saab.

ŠTOKHOLM. Obrovské prekvapenie a silné pochybnosti vyvolala vo Švédsku správa, že práve maličký domáci výrobca luxusných športových automobilov Koenigsegg má s nórskym partnerom zachrániť Saab, ktorý je dcérou amerického koncernu General Motors (GM).

Oficiálne ešte nepotvrdená správa o podpísaní predbežnej dohody o transakcii krajinu úplne prekvapila. Dnes prišli zo Štokholmu väčšinou nepriaznivé reakcie. "Človek nevie, či sa má smiať, alebo plakať," konštatujú znalci domáceho automobilového priemyslu. Denník Svenska Dagbladet napísal: "Znie to trochu šibnuto."

Zvláštny záchranca

Firmička Koenigsegg z juhošvédskeho Ängelholmu totiž predala vlani len 20 mimoriadne drahých športových automobilov. Pretože ide o podstatne väčší rozdiel medzi kupujúcim a kupovaným podnikom než v Nemecku v prípade Porsche a Volkswagenu, pozornosť zvedavcov sa obracia na tých, ktorí stoja za pokusom o túto transakciu. Ako dôležitý zdroj financií vystupuje nórsky dizajnér, podnikateľ a spolumajiteľ Koenigseggu Bärd Eker. Avšak ani ten nemôže mať dosť prostriedkov, aby mohol zachrániť Saab.

Kto však stojí s miliardami za Ekerom, to nie je zatiaľ švédskym médiám jasné. Aby sa mohol Saab zachrániť, potrebuje gigantickú sumu. Saab s 3500 zamestnancami dlhuje svojej centrále GM 9 miliárd SEK (833,14 milióna eur). Podnik je už takmer 20 rokov chronicky stratový; aby však mohol pokračovať vo výrobe, na to potrebuje takmer 7,5 miliardy SEK.

Rozhodnú v stredu

Streda bude pre budúcnosť Saabu rozhodujúca. Uviedol to správca konkurznej podstaty Guy Lofalk. Veritelia, medzi nimi predovšetkým GM, musia konkurznému súdu oznámiť, či sú ochotní odpustiť Saabu dlhy. Švédska vláda doteraz všetky žiadosti o ručenie za úvery, ktoré by dostal Saab, zatiaľ odmietla. Teraz sa však chce zapojiť do jeho záchrany. Údajne sa pripravuje balík pomoci. Šíri sa to po Štokholme. Tie správy vedú analytikov k záveru, že za nórskym investorom sú finančne zdatní a vážni investori.

Aj pri štátnej záruke na úvery, ktoré dostal Saab od Európskej investičnej banky, je celkom nejasné to, ako chce Saab pri obrovskej nevyužitej kapacite automobilového priemyslu na svete prežiť. Švédi nemajú vôbec sklon jazdiť na malých a úsporných vozidlách. Aby dnes nejaká automobilka prežila, musí vyrobiť ročne najmenej 150.000 vozidiel. Toto sa tvrdilo v minulých rokoch aj v Trollhättane. Vlani výroba Saabu klesla na 93.000 áut. A od začiatku roka do konca mája ich v porovnaní s rovnakým obdobím vlani zmontovala ešte o polovicu menej.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 874
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 737
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 968
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 465
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 860
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 289
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 105
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 626
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 812
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Britská vláda znížila podiel v Lloyds Banking Group

Londýn poskytol Lloyds počas svetovej finančnej krízy v roku 2008 finančnú pomoc 20 miliárd libier.

Brexit a kurzy zaťažili vlaňajšiu bilanciu koncernu Telefónica

Tržby koncernu klesli medziročne o vyše päť percent.

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop