Najviac pripomienok k dostavbe Mochoviec majú Rakúšania

Najviac pripomienok k dostavbe 3. a 4. bloku Atómovej elektrárne Mochovce (EMO) z okolitých krajín, ktoré sa zúčastnili na procese posudzovania vplyvov na životné prostredie ...

BRATISLAVA. Najviac pripomienok k dostavbe 3. a 4. bloku Atómovej elektrárne Mochovce (EMO) z okolitých krajín, ktoré sa zúčastnili na procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (Environmental Impact Assessment - EIA), mali Rakúšania. Ako vyplýva z hodnotenia navrhovanej činnosti, ktoré vypracovalo Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP), Rakúsko žiada dopracovať do posudzovaného investičného zámeru 12 špecifických pripomienok. "Rakúska strana venovala zvláštnu pozornosť otázke predpokladaných vplyvov, presahujúcich štátne hranice, aspektom reaktorovej bezpečnosti vrátane možných nehodových sekvencií s potenciálnymi následkami, ale aj hospodárskym aspektom, ktoré sa týkajú energetiky a elektrickej energie," uviedlo v hodnotení MŽP.

Rakúšania napríklad žiadajú v zámere podrobnejšie popísať zariadenie a jeho podmienky na prevádzku, popísať nakladanie s rádioaktívnym odpadom a žiadajú uviesť detailné technické popisy plánovaných zmien v primárnom a sekundárnom okruhu. Chcú vyhodnotiť aj odolnosť voči externým udalostiam ako náraz lietadla, či popísať stav poistenia pre prípad havárie. Maďarsko predostrelo k dostavbe EMO sedem pripomienok. Okrem iného južný sused Slovenska žiada o doplnenie údajov dokladujúce, ako 3. a 4. blok EMO splní dosahovanú maximálnu úroveň jadrovej bezpečnosti platnú v súčasnosti. Maďarsko tiež požaduje doplnenie informácie, ako boli riešené požiadavky pre projektové a nadprojektové havárie, či preukázanie pripravenosti jadrovej elektrárne na zemetrasenie. "Maďarská republika v stanovisku uvádza, že správa o hodnotení má v maximálne uspokojivej miere obsahovať ako technický opis a starostlivosť o životné prostredie, tak aj otázky bezpečnej prevádzky. Preto je mimoriadne dôležité, aby správa o hodnotení podrobne zahŕňala požadované preventívne opatrenia pre prípad konštrukčných a nekonštrukčných havárií," uviedol rezort životného prostredia.

Poľsko malo jedno pripomienku k dostavbe EMO, a to aby boli v zámere zohľadnené aspekty jadrovej bezpečnosti v prípade výskytu ťažkej priemyselnej havárie. Česká republika nemala k dostavbe mochoveckej elektrárne žiadne pripomienky. "Česká republika ako dotknutá strana konštatovala, že realizáciou navrhovanej činnosti nepredpokladá závažne cezhraničné vplyvy na území Českej republiky. Nikto z orgánov štátnej správy a z verejnosti nemal k zámeru činnosti pripomienky a odporúčania," konštatuje v hodnotení MŽP. Ukrajina ako východný sused Slovenska nezareagovala na oznámenie o realizácii dostavby EMO. Rezort životného prostredia na základe pripomienok všetkých dotknutých strán uložil investorovi, ktorým sú Slovenské elektrárne, a.s. (SE), dopracovať do zámeru 53 špecifických požiadaviek.

Zámer dostavby 3. a 4. bloku EMO predložili SE na posúdenie vo februári tohto roka. EIA prebieha paralelne s dostavbou EMO, na ktorú majú elektrárne platné stavebné povolenie. "Aby sme však úspešne získali povolenie na uvedenie jadrového zariadenia do prevádzky a povolenie na prevádzku jadrového zariadenia, iniciovali sme EIA na prevádzku 3. a 4. bloku v plnom rozsahu a s dostatočným časovým predstihom tak, aby mohli byť Mochovce 3 a 4 uvedené do prevádzky v rokoch 2012 a 2013," uviedol hovorca SE Juraj Kopřiva.

Práce na dostavbe 3. a 4. bloku EMO začali SE oficiálnym otvorením 3. novembra minulého roka. Dostavbu Mochoviec by malo zabezpečiť konzorcium, zložené z ruskej spoločnosti Atomstrojexport, českej firmy Škoda JS, a.s. a slovenských firiem Enseco, a.s., VÚJE, a.s. a Inžinierske stavby Košice, a.s. Dostavba Mochoviec by si mala podľa údajov z jesene minulého roka vyžiadať investície vo výške 2,775 mld. eur. Dostavba EMO by mala byť podľa plánu ukončená v roku 2012, resp. 2013. Tretí blok chcú SE prifázovať do elektrickej siete v jeseni 2012 a štvrtý blok o pol roka neskôr, v roku 2013. Dostavané bloky budú mať výkon 880 megawattov.

Počas dostavby EMO bude v Mochovciach pracovať približne 3 500 ľudí, pričom 200 až 300 stálych pracovných miest by malo vzniknúť po sprevádzkovaní blokov. Na výstavbu tretieho a štvrtého bloku EMO sa do konca augusta 2004 vynaložilo 19,9 mld. Sk (660,6 mil. eur) vrátane úrokov z úverov a bankových poplatkov. Rozostavanosť stavebnej časti tretieho a štvrtého bloku je na úrovni približne 70 % a technologickej časti na 30 %. Vlastníkom akcií Slovenských elektrární sú Fond národného majetku SR, ktorý kontroluje 34-percentný podiel a spoločnosť Enel SpA, ktorá drží 66 % akcií. Taliansky investor vstúpil do SE v apríli 2006.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 750
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 991
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 228
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 360
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 339
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 913
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 556
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop