BRATISLAVA. Keďže v súčasnosti sa na Slovensku okrem jedného nebuduje žiadny tunel, svetová hospodárska kríza tento segment staviteľstva ani nemohla zasiahnuť. "Pravdepodobne však kríza, nedostatok prostriedkov či otvorené využívanie PPP projektov spôsobí, že sa avizovaná výstavba tunelov na Slovensku stlmí, alebo oneskorí," uviedol pre TASR podpredseda Slovenskej tunelárskej asociácie (STA) Peter Witkovský na dnešnej tlačovej konferencii.
Podľa jeho slov občania vo všeobecnosti tunely skôr spájajú s negatívami, ako je predražovanie či nedodržanie časového plánu. Ale málo sa už hovorí o tom, že tento typ dopravnej infraštruktúry je bezpečný, ušetrí užívateľom čas a neznehodnocuje životné prostredie. "Cenu tunela najvýznamnejšie ovplyvňuje geológia a náklady na jeho technologické vybavenie a bezpečnosť," zdôraznil Witkovský. Navyše, napr. vďaka bratislavskému tunelu Sitina ušetrí každé auto pri jednej jazde v priemere šesť minút, pričom denne touto komunikáciou prejde asi 40.000 vozidiel. Za rok ide o úsporu všetkých cestujúcich asi 90.000 dní.
Vzhľadom na to, že na jún pripadajú výročia otvorenia tunelov Sitina a Branisko a vo verejnosti chýbajú objektívne informácie, rozhodla sa STA vyhlásiť Mesiac tunelov (15. júna až 15. júla). Cieľom všetkých podujatí uskutočnených počas 30 dní bude zvýšiť u občanov povedomie o týchto stavbách a vyvrátiť negatíva, dodal predseda STA Róbert Turanský. Okrem putovnej výstavy s fotografiami tunelov a ich rekordov sa 18. júna v Bratislave uskutoční konferencia zameraná na skúsenosti z výstavby tunelov a efekty pre užívateľov.
Na margo tunela Višňové, ktorý sa nachádza v jednom z najkritickejších cestných úsekov na Slovensku, medzi Žilinou a Martinom, Witkovský uviedol, že podľa pôvodných plánov mala byť už stavba v súčasnosti v prevádzke, ale začiatok výstavby sa odkladá. "Na tomto 19-kilometrovom úseku, kde je nehodovosť tri razy väčšia ako priemer na diaľniciach, v rokoch 2003 až 2007 zaznamenali 815 dopravných nehôd. Tie si vyžiadali 16 obetí a 40 ťažko zranených. Ak by bol podľa STA tunel v prevádzke, mohla byť táto štatistika pre vodičov priaznivejšia. Nie bezpečné tunely, ale pod tieto čísla sa podpísali najmä nedisciplinovaní vodiči," zdôraznil.
Na Slovensku je v prevádzke 80 tunelov, z nich 74 je železničných, ale najdlhšie a najdrahšie tunely ešte čakajú na realizáciu, dodal Witkovský.