Počiatek mriežku neprebije

Podnikatelia už môžu nakupovať autá bez mriežky a môžu si odrátať DPH. Ušetria stovky eur, ktoré doteraz dávali na zabudovanie mriežky.

Minister Vážny vlani napísal ministrovi Počiatkovi list, kde ho upozornil na problémy s odpočtom DPH na autá. Argumentoval mu sanitkami, pohrebnými autami, ale aj motorkami, ktoré sú Počiatkovi veľmi blízke. Sám na nich jazdí.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Áut bez mriežok, ktoré sa dajú kúpiť bez DPH, bude u nás stále pribúdať. Každý deň sa totiž rozširuje okruh predajcov, ktorí sa snažia využiť, že už vyše mesiaca platí u nás európska smernica, čo prináša zásadnú zmenu. Podľa nej si podnikatelia môžu znížiť nákupnú cenu nového auta o 19 percent aj vtedy, ak nemá mriežku. Doteraz to nebolo možné. Škoda a Renault už takéto oprávnenie od ministerstva dopravy majú a sú vo výhode.

Drahé mreže

Cenu neznížil podnikateľom len to, že si budú odpočítavať z DPH. Odpadnú im aj výdavky na montáž mriežky. Tá vyjde od 500 do vyše 660 eur (od 15- do vyše 20-tisíc korún).

Škodovku a Renault budú nasledovať ďalší. Nedopustia, aby ich konkurencia vytlačila autami, ktoré budú o pätinu lacnejšie. „Určite požiadame o preradenie do skupiny N1. V súčasnosti vyhodnocujeme, ktorých modelov sa to bude týkať, povedal PR manažér Volkswagenu na Slovensku Ľubomír Beňovič. Volkswagen u nás doteraz predával s mriežkou napríklad touaregy, niektoré typy golfov a passatov.

„Ani my nezostaneme bokom. Bola by to naša konkurenčná nevýhoda," povedala hovorkyňa Kia Motors Sales Slovensko Silvia Tajblíková. Rokujú už s výrobcom v Žiline o tom, aby sa niektoré typy vozidiel presunuli do kategórie áut N1, pri ktorých sa dá odrátať DPH.

O novú kategorizáciu sa podľa hovorkyne Ivany Orviskej usiluje aj značka Peugeot Slovakia.
Zdá sa však, že európska smernica niektorých zaskočila. Známa je totiž od roku 2007 a platí u nás vyše mesiaca.

Jej dosahy pocíti štátny rozpočet. Zrušenie mriežky ukrojí z DPH. Už v súčasnosti štát z tejto dane dostáva pre krízu oveľa menej ako vlani.

V obave zo straty ďalších peňazí sa ministerstvo financií snaží, aby sa DPH platila z čo najväčšieho počtu vozidiel. V stredu hovorca ministerstva Miroslav Šmál naznačil, že rezort sa možno pokúsi zmeniť naše zákony tak, aby sa aj z bezmriežkových „n-jednotiek" platila DPH. Včera svoje tvrdenie len zopakoval. „Definitívne sa nerozhodlo čo ďalej."

Úsilie ministerstva však asi vyjde nazmar. Zmene, ktorá vezme peniaze z DPH, sa nevyhneme. Slovensko si pred vstupom do Európskej únie vyjednalo výnimku, aby si podnikatelia nemohli z osobných áut odrátavať DPH. Preradenie osobných áut do kategórie N1, kde sa DPH odrátava, podmienila Slovensko mriežkou.

Teraz už preradenie do kategórie N1, ale bez mriežky, môže odsúhlasiť ktorýkoľvek štát únie a slovenská vláda to musí akceptovať. „Hneď ako ktorýkoľvek členský štát únie udelí typové schválenie ES pre vozidlo v kategórii N1 bez mreže, ministerstvo dopravy musí toto schválenie uznať," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. A pre „n-jednotky" musí podľa pravidiel únie platiť odpočet DPH.

Pohrebák a sanitka

Ministra financií Jána Počiatka na to upozornil minister dopravy Ľubomír Vážny už v máji 2008. Zároveň mu odporučil, aby v zákone o DPH zrušil výnimku, podľa ktorej si podnikatelia z osobných áut nemôžu odpisovať DPH. Dôvodil mu tým, že na niektoré autá, ktoré sa používajú výlučne len na podnikanie, sa nedá uplatniť odpočet DPH. Napríklad na sanitky či pohrebné autá. Zato na niektoré motocykle, paradoxne, áno.

„Predpokladám, že pohrebné vozidlo nebude nikto využívať na súkromné účely," napísal Počiatkovi minister Vážny.

Autá s mriežkou v techničáku ju budú musieť používať naďalej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 193
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 604
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 553
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 445
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 264
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 846
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 337
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 703
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 564

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop