SME

Počiatek mriežku neprebije

Podnikatelia už môžu nakupovať autá bez mriežky a môžu si odrátať DPH. Ušetria stovky eur, ktoré doteraz dávali na zabudovanie mriežky.

Minister Vážny vlani napísal ministrovi Počiatkovi list, kde ho upozornil na problémy s odpočtom DPH na autá. Argumentoval mu sanitkami, pohrebnými autami, ale aj motorkami, ktoré sú Počiatkovi veľmi blízke. Sám na nich jazdí.Minister Vážny vlani napísal ministrovi Počiatkovi list, kde ho upozornil na problémy s odpočtom DPH na autá. Argumentoval mu sanitkami, pohrebnými autami, ale aj motorkami, ktoré sú Počiatkovi veľmi blízke. Sám na nich jazdí. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Áut bez mriežok, ktoré sa dajú kúpiť bez DPH, bude u nás stále pribúdať. Každý deň sa totiž rozširuje okruh predajcov, ktorí sa snažia využiť, že už vyše mesiaca platí u nás európska smernica, čo prináša zásadnú zmenu. Podľa nej si podnikatelia môžu znížiť nákupnú cenu nového auta o 19 percent aj vtedy, ak nemá mriežku. Doteraz to nebolo možné. Škoda a Renault už takéto oprávnenie od ministerstva dopravy majú a sú vo výhode.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drahé mreže

Cenu neznížil podnikateľom len to, že si budú odpočítavať z DPH. Odpadnú im aj výdavky na montáž mriežky. Tá vyjde od 500 do vyše 660 eur (od 15- do vyše 20-tisíc korún).

SkryťVypnúť reklamu

Škodovku a Renault budú nasledovať ďalší. Nedopustia, aby ich konkurencia vytlačila autami, ktoré budú o pätinu lacnejšie. „Určite požiadame o preradenie do skupiny N1. V súčasnosti vyhodnocujeme, ktorých modelov sa to bude týkať, povedal PR manažér Volkswagenu na Slovensku Ľubomír Beňovič. Volkswagen u nás doteraz predával s mriežkou napríklad touaregy, niektoré typy golfov a passatov.

„Ani my nezostaneme bokom. Bola by to naša konkurenčná nevýhoda," povedala hovorkyňa Kia Motors Sales Slovensko Silvia Tajblíková. Rokujú už s výrobcom v Žiline o tom, aby sa niektoré typy vozidiel presunuli do kategórie áut N1, pri ktorých sa dá odrátať DPH.

O novú kategorizáciu sa podľa hovorkyne Ivany Orviskej usiluje aj značka Peugeot Slovakia.
Zdá sa však, že európska smernica niektorých zaskočila. Známa je totiž od roku 2007 a platí u nás vyše mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu

Jej dosahy pocíti štátny rozpočet. Zrušenie mriežky ukrojí z DPH. Už v súčasnosti štát z tejto dane dostáva pre krízu oveľa menej ako vlani.

V obave zo straty ďalších peňazí sa ministerstvo financií snaží, aby sa DPH platila z čo najväčšieho počtu vozidiel. V stredu hovorca ministerstva Miroslav Šmál naznačil, že rezort sa možno pokúsi zmeniť naše zákony tak, aby sa aj z bezmriežkových „n-jednotiek" platila DPH. Včera svoje tvrdenie len zopakoval. „Definitívne sa nerozhodlo čo ďalej."

Úsilie ministerstva však asi vyjde nazmar. Zmene, ktorá vezme peniaze z DPH, sa nevyhneme. Slovensko si pred vstupom do Európskej únie vyjednalo výnimku, aby si podnikatelia nemohli z osobných áut odrátavať DPH. Preradenie osobných áut do kategórie N1, kde sa DPH odrátava, podmienila Slovensko mriežkou.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz už preradenie do kategórie N1, ale bez mriežky, môže odsúhlasiť ktorýkoľvek štát únie a slovenská vláda to musí akceptovať. „Hneď ako ktorýkoľvek členský štát únie udelí typové schválenie ES pre vozidlo v kategórii N1 bez mreže, ministerstvo dopravy musí toto schválenie uznať," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. A pre „n-jednotky" musí podľa pravidiel únie platiť odpočet DPH.

Pohrebák a sanitka

Ministra financií Jána Počiatka na to upozornil minister dopravy Ľubomír Vážny už v máji 2008. Zároveň mu odporučil, aby v zákone o DPH zrušil výnimku, podľa ktorej si podnikatelia z osobných áut nemôžu odpisovať DPH. Dôvodil mu tým, že na niektoré autá, ktoré sa používajú výlučne len na podnikanie, sa nedá uplatniť odpočet DPH. Napríklad na sanitky či pohrebné autá. Zato na niektoré motocykle, paradoxne, áno.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladám, že pohrebné vozidlo nebude nikto využívať na súkromné účely," napísal Počiatkovi minister Vážny.

Autá s mriežkou v techničáku ju budú musieť používať naďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 641
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 459
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 440
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 336
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 031
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 854
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 613
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 978
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 578
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 204
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 221
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 669
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 713
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 588
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 613
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 978
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 578
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 204
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 221
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 669
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 713
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 588
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu