SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Na šrotovnom sa viezli aj autobazáre

Bonus na kúpu nového auta zatlačil aj na predaj starých áut. Záviselo však od obchodnej politiky predajcov: tým, čo zaviedli vlastnú verziu šrotovného, predaj rástol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Šrotovné okrem predaja nových áut oživilo v druhej vlne aj záujem o ojazdené vozidlá. Ukázal to prieskum inzertného portálu Autobazar.sk.

Podľa výsledkov prieskumu sa v prvej marcovej vlne šrotovného predaj starých áut prepadol oproti februáru o 40 percent. V aprílovej druhej vlne však ich predaj oproti prvej vlne poskočil o tretinu.

To, že prvá vlna spomalila predaj ojazdených áut, potvrdil aj riaditeľ Auto Valušek Italy Pavol Dovhun: „Ľudia čakali na vývoj cien nových vozidiel, aby mohli porovnávať nielen medzi jednotlivými značkami, ale aj s cenami jazdených vozidiel." Zlacnenie nových áut potiahlo aj ceny ojazdených modelov dole, práve to podľa neho opäť naštartovalo autobazárom predaj. Ľudí, čo nemohli využiť šrotovné, totiž lákali práve nižšie ceny ojazdených vozidiel, povedal Dovhun.

Podľa portálu Autobazar.sk klesli ceny ojazdených áut medzi dvoma vlnami šrotovného v priemere o sedemsto eur.

Okrem toho niektorí predajcovia ojazdených áut na naštartovanie predaja šikovne využili popularitu šrotovného a lákali ľudí práve na zľavy pod jeho značkou.

Šrotovné predá všetko

Niektoré autobazáre si dve vlny šrotovného pochvaľujú. Podľa hovorkyne spoločnosti AAA Auto Eriky Hettešovej oživil štátny bonus na nové auto celý trh s autami. „Ak predajcovia ojazdených áut dokázali včas túto skutočnosť zohľadniť vo svojej obchodnej stratégii, bolo to aj pre nich prínosom," povedala.

Šrotovné v predajniach AAA Auto sa skončilo túto nedeľu. So zľavou sa predalo podľa Hettešovej vyše 600 áut - oproti útlmu zo začiatku roka tak išlo takmer o strojnásobenie predaja.

Vlastnú verziu šrotovného ponúkal aj konkurečný Darex - po odovzdaní starého voza získal zákazník zľavu na kúpu ojazdeného auta vo výške 500 až 2000 eur v závislosti od stavu vozidla. „Mesiac pred šrotovným predaj klesol, všetci vyčkávali, so šrotovným sa to rozbehlo," povedal hovorca Darexu Petr Plevač. Po druhej vlne dotácie nastal útlm a predaj sa vrátil na bežnú úroveň, povedal.

Zatiaľ však stihol predaj spoločnosti podľa Plevača medziročne poskočiť o sto percent.

Podobnú skúsenosť má aj manažérka marketingu spoločnosti Autoalles z Turian, ktorá tiež ponúka rovnakú zľavu cez šrotovné pri kúpe auta na úver, Dana Gabková. „Už počas prvej vlny šrotovného sme pocítili nárast predaja jazdených automobilov," povedala.

Za zvýšeným predajom vidí predovšetkým ich výhodné ceny. Tie u nich klesli už na začiatku roka takmer o pätinu.

Predajnosť už neprekvapí

Útlm predaja v najbližších mesiacoh očakáva analytička Poštovej banky Eva Sárazová. „Mnohí ľudia videli v oboch vlnách šrotovného jedinečnú príležitosť, ktorá už druhýkrát nemusí prísť, kúpiť si auto lacnejšie," povedala. Predaj tak podľa nej môžu potiahnuť len ďalšie zľavy.

S tým súhlasí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo: „Cenové akcie sú spôsobom, ako udržať aspoň oslabený predaj." Predaju áut by podľa neho však najviac pomohlo oživenie ekonomiky.

V odhadoch tohtoročného predaja sú opatrné aj autobazáre. „Tento rok sa ťažko odhaduje, predáva sa vo vlnách," povedal Plevač z Darexu. Jednou z nich bolo práve šrotovné.

Ďalšie zlacnenie však neočakáva - ceny totiž klesajú už od začiatku krízy. „Ceny ojazdených áut sa odvíjajú od cien nových a tie sú teraz na historickom minime," povedal.

Podobne to vidí aj Hettešová: „Rátame s tým, že naše celkové predaje budú v tomto roku nižšie než vlaňajšie," povedala.

Na vlaňajší predaj sa značky len doťahujú

Hoci predaj áut aj v máji potiahlo šrotovné o vyše 17 percent, vymazať prepad predaja zo začiatku roka to pomohlo len čiastočne. Doteraz bolo zaregistrovaných o 6,5 percenta menej nových áut oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

BRATISLAVA. Počet predaných nových osobných a malých nákladných automobilov v máji 2009 medziročne stúpol o 17,39 percenta. V máji sa tak predalo vyše 9,5 tisíca vozidiel. Hovoria o tom májové štatistiky Združenia automobilového priemyslu.

Za prvých päť mesiacov tohto roka bolo zaregistrovaných 36 678 áut, čo je o 6,50 percenta menej ako vlani. Výpadok odbytu o 25,58 percenta, ktorý vznikol po prvých troch mesiacoch tohto roka, sa po májových registráciách opäť znížil.

Poradie najžiadanejších značiek trhu vedie po prvých piatich mesiacoch roka tradične Škoda s trhovým podielom necelých 16 percent. Druhé miesto si udržal Peugeot s necelou desatinou, na treťom mieste bola Kia s rastom 8,52 percenta.

Nasledovali Renault s takmer ôsmimi percentami, Citroen s necelými siedmimi percentami. Okolo piatich percent sa pohyboval predaj značiek Volkswagen, Suzuki, Fiat, Ford a Hyundai, nasledovala Toyota/Lexus a Opel.

(zz)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 482
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 614
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 842
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 8 717
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 493
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 692
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 430
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 426
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 393
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 279
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.
Cynická obluda

Zlý Riško a dobrý Števko

Keď máš šéfa, čo ti hrozne vynadá absolútne za čokoľvek, zatiaľ čo tvojmu kolegovi prejde úplne všetko.

Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Neprehliadnite tiež

Predaj nových áut v EÚ v decembri aj za celý minulý rok klesol

Spomedzi najväčších automobilových trhov v regióne vykázalo najprudší pokles Španielsko.

Ilustračné foto
Ilustračná fotografia.
Minister financií Olaf Scholz (vpravo) v debate s kancelárkou Angelou Merkelovou a ministrom zdravotníctva Jensom Spahnom.
Ilustračná fotografia.