Na šrotovnom sa viezli aj autobazáre

Bonus na kúpu nového auta zatlačil aj na predaj starých áut. Záviselo však od obchodnej politiky predajcov: tým, čo zaviedli vlastnú verziu šrotovného, predaj rástol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Šrotovné okrem predaja nových áut oživilo v druhej vlne aj záujem o ojazdené vozidlá. Ukázal to prieskum inzertného portálu Autobazar.sk.

Podľa výsledkov prieskumu sa v prvej marcovej vlne šrotovného predaj starých áut prepadol oproti februáru o 40 percent. V aprílovej druhej vlne však ich predaj oproti prvej vlne poskočil o tretinu.

To, že prvá vlna spomalila predaj ojazdených áut, potvrdil aj riaditeľ Auto Valušek Italy Pavol Dovhun: „Ľudia čakali na vývoj cien nových vozidiel, aby mohli porovnávať nielen medzi jednotlivými značkami, ale aj s cenami jazdených vozidiel." Zlacnenie nových áut potiahlo aj ceny ojazdených modelov dole, práve to podľa neho opäť naštartovalo autobazárom predaj. Ľudí, čo nemohli využiť šrotovné, totiž lákali práve nižšie ceny ojazdených vozidiel, povedal Dovhun.

Podľa portálu Autobazar.sk klesli ceny ojazdených áut medzi dvoma vlnami šrotovného v priemere o sedemsto eur.

Okrem toho niektorí predajcovia ojazdených áut na naštartovanie predaja šikovne využili popularitu šrotovného a lákali ľudí práve na zľavy pod jeho značkou.

Šrotovné predá všetko

Niektoré autobazáre si dve vlny šrotovného pochvaľujú. Podľa hovorkyne spoločnosti AAA Auto Eriky Hettešovej oživil štátny bonus na nové auto celý trh s autami. „Ak predajcovia ojazdených áut dokázali včas túto skutočnosť zohľadniť vo svojej obchodnej stratégii, bolo to aj pre nich prínosom," povedala.

Šrotovné v predajniach AAA Auto sa skončilo túto nedeľu. So zľavou sa predalo podľa Hettešovej vyše 600 áut - oproti útlmu zo začiatku roka tak išlo takmer o strojnásobenie predaja.

Vlastnú verziu šrotovného ponúkal aj konkurečný Darex - po odovzdaní starého voza získal zákazník zľavu na kúpu ojazdeného auta vo výške 500 až 2000 eur v závislosti od stavu vozidla. „Mesiac pred šrotovným predaj klesol, všetci vyčkávali, so šrotovným sa to rozbehlo," povedal hovorca Darexu Petr Plevač. Po druhej vlne dotácie nastal útlm a predaj sa vrátil na bežnú úroveň, povedal.

Zatiaľ však stihol predaj spoločnosti podľa Plevača medziročne poskočiť o sto percent.

Podobnú skúsenosť má aj manažérka marketingu spoločnosti Autoalles z Turian, ktorá tiež ponúka rovnakú zľavu cez šrotovné pri kúpe auta na úver, Dana Gabková. „Už počas prvej vlny šrotovného sme pocítili nárast predaja jazdených automobilov," povedala.

Za zvýšeným predajom vidí predovšetkým ich výhodné ceny. Tie u nich klesli už na začiatku roka takmer o pätinu.

Predajnosť už neprekvapí

Útlm predaja v najbližších mesiacoh očakáva analytička Poštovej banky Eva Sárazová. „Mnohí ľudia videli v oboch vlnách šrotovného jedinečnú príležitosť, ktorá už druhýkrát nemusí prísť, kúpiť si auto lacnejšie," povedala. Predaj tak podľa nej môžu potiahnuť len ďalšie zľavy.

S tým súhlasí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo: „Cenové akcie sú spôsobom, ako udržať aspoň oslabený predaj." Predaju áut by podľa neho však najviac pomohlo oživenie ekonomiky.

V odhadoch tohtoročného predaja sú opatrné aj autobazáre. „Tento rok sa ťažko odhaduje, predáva sa vo vlnách," povedal Plevač z Darexu. Jednou z nich bolo práve šrotovné.

Ďalšie zlacnenie však neočakáva - ceny totiž klesajú už od začiatku krízy. „Ceny ojazdených áut sa odvíjajú od cien nových a tie sú teraz na historickom minime," povedal.

Podobne to vidí aj Hettešová: „Rátame s tým, že naše celkové predaje budú v tomto roku nižšie než vlaňajšie," povedala.

Na vlaňajší predaj sa značky len doťahujú

Hoci predaj áut aj v máji potiahlo šrotovné o vyše 17 percent, vymazať prepad predaja zo začiatku roka to pomohlo len čiastočne. Doteraz bolo zaregistrovaných o 6,5 percenta menej nových áut oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

BRATISLAVA. Počet predaných nových osobných a malých nákladných automobilov v máji 2009 medziročne stúpol o 17,39 percenta. V máji sa tak predalo vyše 9,5 tisíca vozidiel. Hovoria o tom májové štatistiky Združenia automobilového priemyslu.

Za prvých päť mesiacov tohto roka bolo zaregistrovaných 36 678 áut, čo je o 6,50 percenta menej ako vlani. Výpadok odbytu o 25,58 percenta, ktorý vznikol po prvých troch mesiacoch tohto roka, sa po májových registráciách opäť znížil.

Poradie najžiadanejších značiek trhu vedie po prvých piatich mesiacoch roka tradične Škoda s trhovým podielom necelých 16 percent. Druhé miesto si udržal Peugeot s necelou desatinou, na treťom mieste bola Kia s rastom 8,52 percenta.

Nasledovali Renault s takmer ôsmimi percentami, Citroen s necelými siedmimi percentami. Okolo piatich percent sa pohyboval predaj značiek Volkswagen, Suzuki, Fiat, Ford a Hyundai, nasledovala Toyota/Lexus a Opel.

(zz)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 446
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 089
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 995
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 611
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 963
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 797
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 718
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 383
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 350

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.