Ponuka správcov fondov na financovanie diaľnic stále platí

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri.

Prefinancovanie výstavby diaľnic formou verejno­súkromného partnerstva (PPP) sa komplikuje. Dôchodkové spoločnosti núkajú pomocnú ruku, no vláda ju stále prehliada.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri. Cestu k nim komplikuje nielen nezáujem vlády, ale i júlová novela dôchodkového zákona.

BRATISLAVA. Ak sa nepodarí zohnať peniaze na výstavbu rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami zo súkromných zdrojov, ministerstvo dopravy siahne po eurofondoch. To by však bolo na úkor iných projektov, ktoré sú v rámci operačného programu doprava. A prispieť by musel aj štát.

Alternatívne riešenie má ministerstvo pre prípad, že súkromní koncesionári vedení francúzskou spoločnosťou Vinci nezískajú od bánk na výstavbu R1 900 miliónov eur (27 miliárd korún) do konca júna. Situácia na finančných trhoch stále nie je priaznivá a zohnať 30­-ročné peniaze je nemožné. Banky sa do financovania diaľničných projektov nehrnú.

Ďalších 2,4 miliardy eur (72 miliárd korún) potrebuje získať konzorcium vedené francúzskou Bouygues na výstavbu 75 kilometrov severnej D1. Čas na to má do konca októbra.

Ponuka platí

Ešte pred tromi mesiacmi prišli dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) s ponukou investovať do diaľnic časť súkromných penzijných úspor, ktoré spravujú. To bola ich odpoveď premiérovi Robertovi Ficovi, ktorý ich vyzval, aby navrhli, ako chcú pomôcť slovenskej ekonomike v čase krízy. Ten to však vtedy zamietol.

„Záujem by sme mali stále. Zatiaľ nás však na rokovanie nikto nevyzval," povedal včera šéf VÚB Generali DSS Viktor Kouřil.

DSS vedia presne aj to, koľko by vedeli dať na výstavbu diaľnic. Mohlo by to byť aj 30 percent z majetku, ktorý v dôchodkových fondoch spravujú. „Odhadom 660 miliónov až miliarda eur," povedal Kouřil.

Možnosť, že na veľké infraštruktúrne investície požičajú ľudia, ktorí si sporia na dôchodok v druhom pilieri, je však zatiaľ iba teoretická. V súčasnosti o nej neuvažuje ani ministerstvo financií.

„V každom prípade by si to vyžiadalo zmenu legislatívy. Okrem toho by bolo potrebné zistiť spôsob, akým by to bolo najvýhodnejšie, či by šlo o úver, alebo by sa emitovali dlhopisy. To nie je také jednoduché," povedal včera hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Stanovisko ministra dopravy Ľubomíra Vážneho sa nám včera nepodarilo získať.

Komplikácie

S tým, že by to nebolo celkom jednoduché, súhlasí aj šéf Asociácie DSS Peter Socha. Dôchodkový zákon totiž prísne upravuje, kam môžu DSS investovať. Navyše od júla platí novela dôchodkového zákona, ktorá zavádza pre sporiteľov v druhom pilieri určité záruky. Po odrátaní poplatkov by na dôchodkovom účte mali mať od júla vždy aspoň to, čo naň odviedli. Ak by hrozilo, že to tak nebude, dôchodkové spoločnosti musia dorovnať stratu aj zo svojho majetku. Takémuto scenáru sa DSS chcú vyhnúť. Preto nechcú investovať rizikovo alebo dlhodobo.

Výnosy dôchodkových spoločností sa budú porovnávať za šesťmesačné obdobie. To je príliš krátky čas na to, aby DSS investovali rizikovejšie alebo do dlhopisov s dlhšou lehotou splatnosti.

Analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš si myslí, že riešením by mohla byť emisia vládnych dlhopisov určených na výstavbu diaľníc. Ak by to bolo pre DSS výhodné, takéto dlhopisy by nakúpili, no nebola by to ich povinnosť. Ako by sa zhodnotili dôchodkové úspory, by záviselo od výnosu štátnych dlhopisov.

Kouřil to spresňuje - mohli by to byť napríklad päťročné dlhopisy so zárukou vlády, ktoré by neboli verejne obchodovateľné. DSS by sa tak vyhli riziku, že by sa ich cena mohla na sekundárnom trhu príliš hýbať.

Dôchodkové spoločnosti aj dnes investujú do štátnych dlhopisov. Zákon im dovoľuje, aby to bolo najviac 50 percent majetku dôchodkového fondu. V niektorých fondoch sa k tejto hranici už dávnejšie priblížili.

Bývalý ekonóm Svetovej banky Anton Marcinčin si myslí, že by sa o tom malo začať debatovať. „Otázne však je, či by sa tým nezmenila samotná podstata dôchodkového sporenia."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 007
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 998
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 152
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 765
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 361
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 147
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 935
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 949
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 748
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 752

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.