Ponuka správcov fondov na financovanie diaľnic stále platí

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri.

Prefinancovanie výstavby diaľnic formou verejno­súkromného partnerstva (PPP) sa komplikuje. Dôchodkové spoločnosti núkajú pomocnú ruku, no vláda ju stále prehliada.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri. Cestu k nim komplikuje nielen nezáujem vlády, ale i júlová novela dôchodkového zákona.

BRATISLAVA. Ak sa nepodarí zohnať peniaze na výstavbu rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami zo súkromných zdrojov, ministerstvo dopravy siahne po eurofondoch. To by však bolo na úkor iných projektov, ktoré sú v rámci operačného programu doprava. A prispieť by musel aj štát.

Alternatívne riešenie má ministerstvo pre prípad, že súkromní koncesionári vedení francúzskou spoločnosťou Vinci nezískajú od bánk na výstavbu R1 900 miliónov eur (27 miliárd korún) do konca júna. Situácia na finančných trhoch stále nie je priaznivá a zohnať 30­-ročné peniaze je nemožné. Banky sa do financovania diaľničných projektov nehrnú.

Ďalších 2,4 miliardy eur (72 miliárd korún) potrebuje získať konzorcium vedené francúzskou Bouygues na výstavbu 75 kilometrov severnej D1. Čas na to má do konca októbra.

Ponuka platí

Ešte pred tromi mesiacmi prišli dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) s ponukou investovať do diaľnic časť súkromných penzijných úspor, ktoré spravujú. To bola ich odpoveď premiérovi Robertovi Ficovi, ktorý ich vyzval, aby navrhli, ako chcú pomôcť slovenskej ekonomike v čase krízy. Ten to však vtedy zamietol.

„Záujem by sme mali stále. Zatiaľ nás však na rokovanie nikto nevyzval," povedal včera šéf VÚB Generali DSS Viktor Kouřil.

DSS vedia presne aj to, koľko by vedeli dať na výstavbu diaľnic. Mohlo by to byť aj 30 percent z majetku, ktorý v dôchodkových fondoch spravujú. „Odhadom 660 miliónov až miliarda eur," povedal Kouřil.

Možnosť, že na veľké infraštruktúrne investície požičajú ľudia, ktorí si sporia na dôchodok v druhom pilieri, je však zatiaľ iba teoretická. V súčasnosti o nej neuvažuje ani ministerstvo financií.

„V každom prípade by si to vyžiadalo zmenu legislatívy. Okrem toho by bolo potrebné zistiť spôsob, akým by to bolo najvýhodnejšie, či by šlo o úver, alebo by sa emitovali dlhopisy. To nie je také jednoduché," povedal včera hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Stanovisko ministra dopravy Ľubomíra Vážneho sa nám včera nepodarilo získať.

Komplikácie

S tým, že by to nebolo celkom jednoduché, súhlasí aj šéf Asociácie DSS Peter Socha. Dôchodkový zákon totiž prísne upravuje, kam môžu DSS investovať. Navyše od júla platí novela dôchodkového zákona, ktorá zavádza pre sporiteľov v druhom pilieri určité záruky. Po odrátaní poplatkov by na dôchodkovom účte mali mať od júla vždy aspoň to, čo naň odviedli. Ak by hrozilo, že to tak nebude, dôchodkové spoločnosti musia dorovnať stratu aj zo svojho majetku. Takémuto scenáru sa DSS chcú vyhnúť. Preto nechcú investovať rizikovo alebo dlhodobo.

Výnosy dôchodkových spoločností sa budú porovnávať za šesťmesačné obdobie. To je príliš krátky čas na to, aby DSS investovali rizikovejšie alebo do dlhopisov s dlhšou lehotou splatnosti.

Analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš si myslí, že riešením by mohla byť emisia vládnych dlhopisov určených na výstavbu diaľníc. Ak by to bolo pre DSS výhodné, takéto dlhopisy by nakúpili, no nebola by to ich povinnosť. Ako by sa zhodnotili dôchodkové úspory, by záviselo od výnosu štátnych dlhopisov.

Kouřil to spresňuje - mohli by to byť napríklad päťročné dlhopisy so zárukou vlády, ktoré by neboli verejne obchodovateľné. DSS by sa tak vyhli riziku, že by sa ich cena mohla na sekundárnom trhu príliš hýbať.

Dôchodkové spoločnosti aj dnes investujú do štátnych dlhopisov. Zákon im dovoľuje, aby to bolo najviac 50 percent majetku dôchodkového fondu. V niektorých fondoch sa k tejto hranici už dávnejšie priblížili.

Bývalý ekonóm Svetovej banky Anton Marcinčin si myslí, že by sa o tom malo začať debatovať. „Otázne však je, či by sa tým nezmenila samotná podstata dôchodkového sporenia."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 884
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 444
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 144
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 665
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 843
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 294
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 226
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 017
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 995
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 522

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Saganovi pomocníci čelili sizyfovskej úlohe. Čakali sme od seba viac, tvrdia

Pre trojicu slovenských cyklistov to bola náročná úloha.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.