Ponuka správcov fondov na financovanie diaľnic stále platí

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri.

Prefinancovanie výstavby diaľnic formou verejno­súkromného partnerstva (PPP) sa komplikuje. Dôchodkové spoločnosti núkajú pomocnú ruku, no vláda ju stále prehliada.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Ministerstvo dopravy hovorí o „záložných riešeniach“, ako financovať výstavbu diaľnic. Použiť by sa mohli dlhodobé zdroje, ktoré spravujú DSS v druhom pilieri. Cestu k nim komplikuje nielen nezáujem vlády, ale i júlová novela dôchodkového zákona.

BRATISLAVA. Ak sa nepodarí zohnať peniaze na výstavbu rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami zo súkromných zdrojov, ministerstvo dopravy siahne po eurofondoch. To by však bolo na úkor iných projektov, ktoré sú v rámci operačného programu doprava. A prispieť by musel aj štát.

Alternatívne riešenie má ministerstvo pre prípad, že súkromní koncesionári vedení francúzskou spoločnosťou Vinci nezískajú od bánk na výstavbu R1 900 miliónov eur (27 miliárd korún) do konca júna. Situácia na finančných trhoch stále nie je priaznivá a zohnať 30­-ročné peniaze je nemožné. Banky sa do financovania diaľničných projektov nehrnú.

Ďalších 2,4 miliardy eur (72 miliárd korún) potrebuje získať konzorcium vedené francúzskou Bouygues na výstavbu 75 kilometrov severnej D1. Čas na to má do konca októbra.

Ponuka platí

Ešte pred tromi mesiacmi prišli dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) s ponukou investovať do diaľnic časť súkromných penzijných úspor, ktoré spravujú. To bola ich odpoveď premiérovi Robertovi Ficovi, ktorý ich vyzval, aby navrhli, ako chcú pomôcť slovenskej ekonomike v čase krízy. Ten to však vtedy zamietol.

„Záujem by sme mali stále. Zatiaľ nás však na rokovanie nikto nevyzval," povedal včera šéf VÚB Generali DSS Viktor Kouřil.

DSS vedia presne aj to, koľko by vedeli dať na výstavbu diaľnic. Mohlo by to byť aj 30 percent z majetku, ktorý v dôchodkových fondoch spravujú. „Odhadom 660 miliónov až miliarda eur," povedal Kouřil.

Možnosť, že na veľké infraštruktúrne investície požičajú ľudia, ktorí si sporia na dôchodok v druhom pilieri, je však zatiaľ iba teoretická. V súčasnosti o nej neuvažuje ani ministerstvo financií.

„V každom prípade by si to vyžiadalo zmenu legislatívy. Okrem toho by bolo potrebné zistiť spôsob, akým by to bolo najvýhodnejšie, či by šlo o úver, alebo by sa emitovali dlhopisy. To nie je také jednoduché," povedal včera hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Stanovisko ministra dopravy Ľubomíra Vážneho sa nám včera nepodarilo získať.

Komplikácie

S tým, že by to nebolo celkom jednoduché, súhlasí aj šéf Asociácie DSS Peter Socha. Dôchodkový zákon totiž prísne upravuje, kam môžu DSS investovať. Navyše od júla platí novela dôchodkového zákona, ktorá zavádza pre sporiteľov v druhom pilieri určité záruky. Po odrátaní poplatkov by na dôchodkovom účte mali mať od júla vždy aspoň to, čo naň odviedli. Ak by hrozilo, že to tak nebude, dôchodkové spoločnosti musia dorovnať stratu aj zo svojho majetku. Takémuto scenáru sa DSS chcú vyhnúť. Preto nechcú investovať rizikovo alebo dlhodobo.

Výnosy dôchodkových spoločností sa budú porovnávať za šesťmesačné obdobie. To je príliš krátky čas na to, aby DSS investovali rizikovejšie alebo do dlhopisov s dlhšou lehotou splatnosti.

Analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš si myslí, že riešením by mohla byť emisia vládnych dlhopisov určených na výstavbu diaľníc. Ak by to bolo pre DSS výhodné, takéto dlhopisy by nakúpili, no nebola by to ich povinnosť. Ako by sa zhodnotili dôchodkové úspory, by záviselo od výnosu štátnych dlhopisov.

Kouřil to spresňuje - mohli by to byť napríklad päťročné dlhopisy so zárukou vlády, ktoré by neboli verejne obchodovateľné. DSS by sa tak vyhli riziku, že by sa ich cena mohla na sekundárnom trhu príliš hýbať.

Dôchodkové spoločnosti aj dnes investujú do štátnych dlhopisov. Zákon im dovoľuje, aby to bolo najviac 50 percent majetku dôchodkového fondu. V niektorých fondoch sa k tejto hranici už dávnejšie priblížili.

Bývalý ekonóm Svetovej banky Anton Marcinčin si myslí, že by sa o tom malo začať debatovať. „Otázne však je, či by sa tým nezmenila samotná podstata dôchodkového sporenia."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 826
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 049
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 290
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 202
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 829
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 498
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 379
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 612
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v pätici na čele, opäť zrejme zabojuje o víťazstvo

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop