SME

Súkromné diaľnice padajú

Výstavba súkromnej rýchlostnej cesty z Nitry smerom na Zlaté Moravce je vážne ohrozená. Ministerstvo dopravy sa reálne pripravuje stavať cez eurofondy.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Pre tri úseky rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce vláda doteraz nevidela inú alternatívu ako výstavbu formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Koncom mája však Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v Európskom vestníku zverejnila predbežné oznámenie o tom, že na časti cesty od Nitry po Tekovské Nemce plánuje vyhlásiť verejné obstarávanie.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že ide len o „záložné riešenie". Prichádzalo by do úvahy vtedy, keby víťazné konzorcium nezohnalo úvery, lebo banky v dôsledku krízy sú opatrné a financujú len tie najbezpečnejšie projekty. „Alebo by prišlo s podmienkami, ktoré by boli pre štát neúnosné," povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.

Štát už na R1 podpísal zmluvu so spoločnosťou Granvia, ktorú založili firmy ABN Amro Highway a Vinci Concessions. Granvia vyšla z boja záujemcov o PPP na R1 víťazne. Stále však nepredložila vláde konečnú ponuku s konečnou sumou, ktorú si vypýta za výstavbu rýchlostnej cesty a jej prevádzku a údržbu na 30 rokov. Dohodnúť s bankami by sa mala do konca júna.

Predpokladaná cena R1 cez PPP je 3,465 miliardy eur (104 miliárd korún). Samotná výstavba by z toho mala stáť zhruba 900 miliónov eur (27 miliárd korún).

Keby sa R1 stavala cez eurofondy, musela by sa najprv dostať do operačného programu doprava. Ten má dokopy 3,2 miliardy eur (96 miliárd korún). Úseky R1 by sa mohli zaradiť do kategórie rýchlostných ciest, kam má od roku 2007 do 2013 prispieť európska únia sumou zhruba 720 miliónov eur (asi 22 miliárd korún).

Ak by sa R1 zaradila k diaľniciam, bolo by to zhruba o 220 miliónov eur viac (6,6 miliardy korún). Výstavba R1 cez eurofondy by však musela ísť na úkor tých projektov, ktoré sú už v programe zahrnuté, prípadne by sa muselo rozdelenie eurofondov zmeniť. Podľa Jána Rudolfa, odborníka na eurofondy, sa to dá, „ale až po súhlase Európskej komisie".

Pri eurofondoch však musí prispieť aj štát. Okrem diskusií v Bruseli by sa teda museli na R1 nájsť peniaze v štátnom rozpočte. „Ide skutočne iba o predbežné oznámenie," povedal Jurikovič.

Podľa opozície však nejde o záložné riešenie, ale o dôkaz, že PPP projekty vláde vybuchli. „Spochybnili svoje vlastné stanovisko," povedal poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.

Štát začína zvažovať výstavbu R1 aj inou formou ako prostredníctvom PPP

Ministerstvo dopravy zvažuje, že v prípade, ak nedôjde k finančnému uzatvoreniu výstavby rýchlostnej cesty R1 prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), prijme iné riešenie.

"Stále zostáva významnou prioritou ministerstva dopravy a samozrejme aj vlády SR dobudovať R1 formou PPP. Kríza spôsobila, že finančné uzatvorenie nie je v tých časových reláciách, ako sme si predstavovali," konštatoval v stredu minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny po rokovaní kabinetu.

"Zadefinovali sme termín, ku ktorému, ak nedôjde k finančnému uzatvoreniu, budeme musieť pristúpiť k inému scenáru," avizoval s tým, že na finančné uzatvorenie bude čakať zhruba do konca júna.

Šéf rezortu dopravy dodal, že zatiaľ bolo vydané predbežné oznámenie a keď bude vydané tzv. ostré, zmení sa forma obstarávania z formy PPP na klasické. Výstavba R1 by tak mala byť financovaná buď zo štátneho rozpočtu, alebo formou spolufinancovania s fondmi Európskej únie.

"Budeme hľadať optimálne riešenie," ubezpečil Vážny s tým, že dúfa, že sa scenár PPP naplní a nedôjde k vyhláseniu klasického verejného obstarávania na výstavbu rýchlostnej cesty R1, teda tzv. druhého balíka PPP.

V prípade, že by PPP projekty zlyhali, minister financií Ján Počiatek upozornil, že bude potrebné prehodnotiť celý pohľad na financovanie výstavby diaľnic.

"Musíme hľadať alternatívne schémy, ktoré by priamo nezaťažovali deficit verejných financií. Ak sa situácia na finančných trhoch nezlepší a konzorciá nebudú schopné dosiahnuť finančné uzatvorenie, budeme musieť náhľad na financovanie diaľnic prehodnotiť," priznal minister financií.

SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.658
CZK 25.210
JPY 164.540
CAD 1.467
GBP 0.854
HUF 394.630
PLN 4.344
CHF 0.971
SEK 11.635

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 829
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 202
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 530
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 117
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 881
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 825
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 340
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 560
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 256
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 194
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 670
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 376
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 513
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 879
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 061
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 560
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 256
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 194
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 670
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 376
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 513
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 879
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 061
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu