TOKIO. Predaj áut v Japonsku v máji opäť klesol, už desiaty mesiac po sebe. Dôvodom je recesia, ktorá núti spotrebiteľov, aby starostlivo zvažovali svoje výdavky. Informovala o tom japonská asociácia predajcov vozidiel.
Predaj nových osobných a nákladných áut i autobusov sa v máji 2009 medziročne znížil o 19,4 % na 178.503 vozidiel, pričom najväčší prepad odbytu zaznamenala Toyota. Automobilka predala v máji 80.503 vozidiel, čo je o 24 % menej ako pred rokom. Odbyt Nissana klesol o 9,1 %, zatiaľ čo predaj Hondy vzrástol o 4,5 %.
Tieto údaje ukazujú, že pokles japonskej ekonomiky, úsporné opatrenia a rast nezamestnanosti majú vážny dopad na kúpyschopnosť obyvateľstva. Miera nezamestnanosti sa v apríli vyšplhala na 5 %, čo je najvyššia úroveň za 6 rokov, zatiaľ čo spotrebiteľské výdavky v tom istom mesiaci klesli o 1,3 %.
Vláda už uvoľnila balíčky stimulov na pomoc hospodárstvu, ktoré majú okrem iného pomôcť oživiť spotrebiteľské výdavky. Tie sa totiž podieľajú viac ako 50 % na výkone druhej najväčšej ekonomiky sveta.
Informovala o tom agentúra AP.