Niektoré reťazce už pre krízu znižujú počet brigádnikov. Zákazníci si tak niekde na zaplatenie počkajú dlhšie.
BRATISLAVA. Ak sa vám zdá, že sa rady v obchodoch predĺžili, nemýlite sa. Niektoré reťazce totiž začali pre krízu šetriť, a to hlavne na brigádnických pozíciách, ako sú pokladníci či dokladači tovaru.
To, že čas vybavenia zákazníkov sa v predajniach predĺžil, potvrdila Diana Chovancová-Stanková, hovorkyňa spoločnosti Ahold Retail Slovakia, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert: „Momentálne aj my musíme šetriť. Ak nechceme prepúšťať vlastných zamestnancov, musíme siahnuť na počet brigádnikov." Znižovanie počtu vlastných zamestnancov by bolo podľa nej až posledným krokom. Reťazec v niektorých predajniach tiež znížil spotrebu chladiarenských a mraziacich boxov ich prekrytím. Za tým však nie je kríza, ale ochrana životného prostredia, povedala Chovancová-Stanková.
To, že pre krízu možno siahne na brigádnicke miesta aj reťazec Tesco, potvrdila jeho hovorkyňa Oľga Hrnčiarová.
Na počet zamestnancov či brigádnikov konkurenčného Kauflandu kríza nezatlačila. „Momentálnu recesiu dokážeme zvládať inými úspornými opatreniami, ku ktorým určite nepatrí prepúšťanie," povedal hovorca reťazca Martin Gärtner. Zákazníkov, ktorí čakajú pri pokladnici v predajniach Kauflandu dlhšie ako päť minút, reťazec odškodní sumou jedno euro.
Na naše otázky sa rozhodol neodpovedať reťazec Coop Jednota. Do uzávierky neprišli odpovede ani od sietí Billa či Lidl.
Brigádnikov už nechcú
To, že záujem reťazcov o brigádnikov výrazne klesol, potvrdil aj Marián Sliacky z bratislavskej pobočky spoločnosti Študentský servis. „Niektoré reťazce vypadli úplne, iné znížili ponuku," povedal. K poklesu prišlo podľa neho už po Vianociach.
Prepad objednávok potvrdil aj konateľ pracovno-personálnej spoločnosti brigadnici.sk Peter Uličný. Podobne to vidí aj Darina Mokráňová z agentúry Nosluš, ktorá tiež pocítila „mierny pokles objednávok od reťazcov v poslednom čase". Pokles podľa nej závisí aj od toho-ktorého reťazca či lokality. Nižší záujem reťazcov však nemusí súvisieť s poklesom tržieb, povedala Mokráňová. Na začiatku roka bol záujem o brigádnikov vyšší ako vlani aj pre prechod na euro.
Kríza tlačí na výdavky
Za rušením brigádnických miest vidí analytička Poštovej banky Eva Sárazová prepad predaja, vo februári o vyše desať percent, v marci o miernejších 7,5 percenta. Je za tým však aj tlak na ceny. „Podobne ako v ostatných odvetviach, aj v maloochode platí, že na udržanie zisku musia obchodníci šetriť na nákladoch a zefektívňovať procesy, kde sa len dá."
S tým súhlasí aj generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš. „Ekonomická logika je zrejmá, ak poklesne výkon a chcete prežiť, musíte hľadať úspory," povedal. V čase krízy, keď klesá predaj a nákupná turistika tlačí na ceny tovarov, môžu obchodníci šetriť podľa Orgonáša len na nákladoch - teda na energiách, marketingu a zamestnancoch. To, ako sa prípadné šetrenie dotkne počtu pracovných miest, zatiaľ zväz so svojimi členmi neriešil, povedal Orgonáš.