Projekt širokorozchodnej posunuli ďalej

Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny podpísali vyhlásenie Riadiaceho výboru pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate o vytvorení spoločného ...

BRATISLAVA. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny podpísali vyhlásenie Riadiaceho výboru pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate o vytvorení spoločného podniku, ktorý má vypracovať štúdiu realizovateľnosti. Vyhlásenie podpísali v piatok počas 4. medzinárodného podnikateľského fóra Strategické partnerstvo 1520 v Soči generálny riaditeľ Ruských železníc (RZD) Vladimir Jakunin, generálny riaditeľ Ukrajinskej štátnej železničnej správy Michail Kosťuk, člen predstavenstva Rakúskych železníc (OBB Holding AG), Gustav Poschalko a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Štefan Hlinka. Informovala o tom Svetlana Bobrovová z Ruských železníc.

Cieľom projektu je podľa nej spojiť železničný systém strednej Európy s regiónmi, cez ktoré prechádza transsibírska magistrála so zámerom prilákať nákladnú dopravu na cestu spájajúcu Áziu so strednou Európou cez Rusko a zvýšiť konkurencieschopnosť železnice voči námornej a cestnej preprave. Širokorozchodná trať sa má predĺžiť z Košíc do Viedne. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny už 4. apríla 2008 podpísali protokol o začatí predprojektových štúdií o predĺžení širokorozchodnej trate do strednej Európy. Náklady na projekt sa odhadujú na sumu 4 až 5 mld. USD.

Slovenská vláda na ostatnom zasadnutí povolila výnimku pre ŽSR na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Ich spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft sídli vo Viedni. ŽSR majú dostať zo štátnych finančných aktív aj účelovú dotáciu vo výške 25 tis. eur na odkúpenie obchodného podielu v spoločnosti. Štyri železničné spoločnosti vložia do spoločného podniku po 25 tis. eur a následne každá poskytne na zvýšenie jej základného imania po 1,5 mil. eur.

"Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela," povedal minister dopravy po stredajšom zasadnutí vlády. Samotná štúdia realizovateľnosti by mala byť podľa neho vypracovaná najskôr do konca tohto roka, a nie v júni, ako sa pôvodne predpokladalo. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti zdôvodnil určitými problémami so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržaním partnerov so splatením základného imania spoločnosti. "Budeme trvať na tom, aby to bol koniec roku 2009. Skôr sa to nedá. Aj to som povedal krkolomný termín," povedal minister dopravy o termíne vyhotovenia štúdie realizovateľnosti. ŽSR majú prostriedky v uvedenej výške k dispozícii, do spoločného podniku ich vložia podobne ako železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny a Rakúska.

Pracovná skupina zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, ktorá má posúdiť možností predĺženia širokorozchodnej trate cez SR a vybudovanie logistického centra na dohodnutom území, bola zriadená na základe Memoranda o porozumení, podpísaného ministerstvom dopravy a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve. Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby širokorozchodnej trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností, financovaných spoločne všetkými zainteresovaným.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 927
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 697
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 112
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 839
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 735
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 121
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.