Projekt širokorozchodnej posunuli ďalej

Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny podpísali vyhlásenie Riadiaceho výboru pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate o vytvorení spoločného ...

BRATISLAVA. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny podpísali vyhlásenie Riadiaceho výboru pre projekt predĺženia širokorozchodnej trate o vytvorení spoločného podniku, ktorý má vypracovať štúdiu realizovateľnosti. Vyhlásenie podpísali v piatok počas 4. medzinárodného podnikateľského fóra Strategické partnerstvo 1520 v Soči generálny riaditeľ Ruských železníc (RZD) Vladimir Jakunin, generálny riaditeľ Ukrajinskej štátnej železničnej správy Michail Kosťuk, člen predstavenstva Rakúskych železníc (OBB Holding AG), Gustav Poschalko a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Štefan Hlinka. Informovala o tom Svetlana Bobrovová z Ruských železníc.

Cieľom projektu je podľa nej spojiť železničný systém strednej Európy s regiónmi, cez ktoré prechádza transsibírska magistrála so zámerom prilákať nákladnú dopravu na cestu spájajúcu Áziu so strednou Európou cez Rusko a zvýšiť konkurencieschopnosť železnice voči námornej a cestnej preprave. Širokorozchodná trať sa má predĺžiť z Košíc do Viedne. Ruské železnice a železničné spoločnosti Rakúska, Slovenska a Ukrajiny už 4. apríla 2008 podpísali protokol o začatí predprojektových štúdií o predĺžení širokorozchodnej trate do strednej Európy. Náklady na projekt sa odhadujú na sumu 4 až 5 mld. USD.

Slovenská vláda na ostatnom zasadnutí povolila výnimku pre ŽSR na peňažný vklad vo výške 1,5 mil. eur do spoločného podniku s ruskými, ukrajinskými a rakúskymi železnicami. Ich spoločný podnik ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft sídli vo Viedni. ŽSR majú dostať zo štátnych finančných aktív aj účelovú dotáciu vo výške 25 tis. eur na odkúpenie obchodného podielu v spoločnosti. Štyri železničné spoločnosti vložia do spoločného podniku po 25 tis. eur a následne každá poskytne na zvýšenie jej základného imania po 1,5 mil. eur.

"Uložený kapitál bude slúžiť na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti a financovateľnosti tohto diela," povedal minister dopravy po stredajšom zasadnutí vlády. Samotná štúdia realizovateľnosti by mala byť podľa neho vypracovaná najskôr do konca tohto roka, a nie v júni, ako sa pôvodne predpokladalo. Meškanie s vypracovaním štúdie realizovateľnosti zdôvodnil určitými problémami so založením spoločného podniku podľa rakúskeho práva, ako aj zdržaním partnerov so splatením základného imania spoločnosti. "Budeme trvať na tom, aby to bol koniec roku 2009. Skôr sa to nedá. Aj to som povedal krkolomný termín," povedal minister dopravy o termíne vyhotovenia štúdie realizovateľnosti. ŽSR majú prostriedky v uvedenej výške k dispozícii, do spoločného podniku ich vložia podobne ako železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny a Rakúska.

Pracovná skupina zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, ktorá má posúdiť možností predĺženia širokorozchodnej trate cez SR a vybudovanie logistického centra na dohodnutom území, bola zriadená na základe Memoranda o porozumení, podpísaného ministerstvom dopravy a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve. Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby širokorozchodnej trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností, financovaných spoločne všetkými zainteresovaným.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 871
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 451
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 722
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 703
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 952
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 755
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 462
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 650
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop