AKTUALIZOVANÉ 18:44

Zmluvu k výstavbe atómky za 6 miliárd eur vyčiernili

Od piatku je jasné, kto bude mať aké práva a povinnosti pri výstavbe novej jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach. Zmluva medzi českým ČEZ a slovenským JAVYS je však z veľkej časti vyčiernená.

Šéf ČEZ Martin Roman (vpravo) a riaditeľ JAVYS Ján Valko v piatok v Prahe podpísali akcionársku zmluvu na spoločný podnik. Medzi Českom a Slovenskom bolo tiež podpísané memorandum o porozumení a spolupráci v jadrovej energetike.(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Dohoda Slovenska s Čechmi o novej atómovej elektrárni v Jaslovských Bohuniciach je už na papieri. Postaviť ju majú spoločne slovenská Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS) a český energetický gigant ČEZ. Slovenská štátna a česká pološtátna firma preto podpísali akcionársku zmluvu spoločného podniku, ktorý má atómku stavať.

Ani po podpise zmluvy však nie je jasné, aký bude mať výkon a koľko bude stáť. Predbežne sa hovorí o sume od 4 do 6 miliárd eur (120 až 180 miliárd korún).

A ako mohol náš premiér, zaľúbenec do silného štátu, dopustiť, že štát, hoci má väčšinu, nemôže sa ako väčšinový akcionár v spoločnom podniku správať? Lebo chce viac elektriny. Čítajte viac v kometári Ivana Štulajtera: Bratia bratom

Podľa šéfa ČEZ Martina Romana projekt nie je limitovaný tým, koľko peňazí si vyžiada, ale kapacitou lokality, napríklad aj z hľadiska dostupného objemu chladiacej vody. „To sú tie limity, ktoré rozhodnú o tom, aká veľkosť blokov sa tam postaví," povedal. Všetky detaily, ako sú cena či technológia, budú známe potom, ako bude dokončená takzvaná štúdia realizovateľnosti - v roku 2010.

Vyčiernená zmluva

Čo sa vie o novej elektrárni
  • Výkon, konečná cena a technológia novej elektrárne budú známe v roku 2010.
  • Odhadovaný začiatok výstavby je v roku 2014.
  • Dokončená má byť v roku 2020.
  • JAVYS bude mať 51­percentný
    a ČEZ 49­percentný podiel.
  • Zmluva je najmenej na 70 rokov.
  • Partneri majú byť rovnocenní.
Zdroj: sita, tasr, dak

Slovenská a česká strana si už v novej firme rozdelili právomoci. Ako, nie je úplne jasné. Tak ako väčšina zmlúv z posledného obdobia, aj táto je z veľkej časti začiernená. „Začiernenie najdôležitejších častí robí zverejnenie zmluvy bezcenným gestom," povedal Radovan Ďurana, analytik inštitútu INESS. Čiernym sú prekryté napríklad informácie o financovaní, zvyšovaní základného imania či sankcie pri porušení zmluvy.

Jedna vec je však jasná. Aj keď má slovenská strana v spoločnom podniku 51 percent, rozhodovať v ňom sama nebude. Česi aj Slováci majú totiž v dozornej rade, predstavenstve, ale aj na valnom zhromaždení firmy rovnaký počet členov, a tieto orgány budú rozhodovať tak, že ani jedna strana nemôže prehlasovať druhú.

„Takisto ako my môžeme zablokovať Čechov, takisto oni môžu zablokovať nás," hovorí opozičný poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ). Keďže viaceré časti zmluvy nie sú prístupné, obáva sa, že slovenská strana môže mať v spoločnom projekte aj horšie postavenie než rovnocenné. Prekáža mu však najmä to, že sme si partnera na takýto veľký projekt nevyberali v medzinárodnom tendri.

Ide o princíp alebo o zisk

Slovensko malo podľa ministerstva hospodárstva posudzovať niekoľko potenciálnych partnerov podľa pevne stanovených kritérií a ČEZ z toho vyšiel najlepšie. Premiér Fico si za takýmto výberom stojí. „Postupovali sme v súlade s platným právom," povedal. Spojenie s Českom je podľa neho navyše „dobrým príkladom spolupráce aj pre iné krajiny". Tvrdenia opozície, že by bolo lepšie vypísať na partnera súťaž, odmietol so slovami „teplo a svetlo je pre nás dôležitejšie ako zima, chlad a tma".

V akcionárskej zmluve medzi ČEZ a JAVYS sa píše, že základným cieľom zmluvných strán je výstavba a bezpečné prevádzkovanie nového jadrového zdroja, „a to predovšetkým za účelom dosiahnutia zisku".

Zmluva Medzi JAVYSom a CEZom

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 899
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 256
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 715
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 070
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 320
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 004
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 882
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 531
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop