Fico ignoruje dôkazy o emisiách

Ešte nedávno premiér vyzýval médiá a opozíciu, aby mu priniesli dôkaz o tom, že Slovensko predalo svoje emisie pod cenu. Teraz dôkazy neberie do úvahy. Ignoruje aj niektoré otázky novinárov.

Premiér Robert Fico stále stojí za emisným obchodom. Šéf národniarov Ján Slota už pre túto kauzu musel nahrádzať šéfa rezortu životného prostredia.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIĆ)

BRATISLAVA. „Rozhovory a citáty z rozhovorov, ktoré zverejnili slovenské denníky, neobsahujú jasnú a jednoznačnú informáciu o cene, za ktorú susedné štáty predali emisné kvóty CO2," odkázal včera premiér po hovorcovi Braňovi Ondrušovi.

To znamená, že nepovažuje za relevantné slová ľudí, ktorí sami emisné obchody v Česku a Maďarsku dojednávali.

Podľa maďarského vyjednávača Józsefa Feilera cena 12 eur za tonu bola spodnou hranicou, ktorú neboli ochotní podliezť. Z jeho odpovedí vyplýva, že cena, ktorú si Maďari vyjednali na jeseň minulého roka od Španielov a Belgičanov, bola tesne nad 13 eurami za tonu emisných kreditov AAU.

Utajený obchod s Interblue Group je pre Roberta Fica, ktorý sa doteraz tváril ako symbol očisty, hraničný. Odteraz musí rátať s tým, že mu všetci chrstnú do tváre podvod s emisiami. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Fico a cyklus života

Český vyjednávač Pavel Zámyslický zas hovorí o cene okolo 10 eur za tonu. „My sme uzatvorili obchod až na jar, keď už cena na trhu bola nižšia. Presnú cenu nemôžeme zverejniť, ale pohybovala sa okolo 10 eur za tonu," povedal pre Pravdu.

Slovenská vláda pritom predávala emisie dílerovi Interblue Group zhruba vtedy, keď Maďari, a to s najväčšou pravdepodobnosťou za 5 eur za tonu. Keby dosiahla takú cenu, akú dosiahla Budapešť bez sprostredkovateľa, zarobili by sme o 125 miliónov eur (3,76 miliardy korún) viac. Takúto sumu však mohli zarobiť vlastníci, skrývajúci sa za priekupníkov Interblue Group.

Premiér najnovšie trvá na zverejnení medzištátnej zmluvy ako dôkazu. Nie je však jasné, či zmluvu s Interblue Group zruší, ak svoje ceny oficiálne zverejnia Maďari, čo je už veľmi reálne. „Predseda vlády nemôže reagovať na špekulatívne otázky," povedal Ondruš. Pritom ešte nedávno premiér vyzýval opozíciu a médiá na zverejnenie dôkazov: „Dajte mi dôkazy, že je zmluva nevýhodná a ja ju zruším."

Hlasy za zrušenie zmluvy

Otázky, na ktoré premiér stále neodpovedá
  • Prečo sú v zmluve o predaji emisných kvót vybielené údaje o adrese a mene konateľa
    Interblue Group?
  • Vie vláda a premiér, kto je
    skutočným vlastníkom dílera?
  • Za koľko predal Interblue Group slovenské emisné kvóty ďalšiemu kupcovi?
  • Keď vláda predávala emisné
    limity bez súťaže, ako vie
    dokázať, že dosiahla
    najlepšiu cenu?

O tom, že emisný obchod je čistý a zmluvu s „garážovou" firmou Interblue Group netreba zrušiť, okrem Fica nepochybuje už iba SNS. Jej ministri však riadia rezort životného prostredia. „Ak by sme chceli reagovať, museli by sme poznať všetky podrobnosti obchodných operácií, ktoré spomínate," povedala Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS. Kontakty na českého aj maďarského vyjednávača SME národniarom poskytlo.

Chrbtom sa Ficovi postavil aj jeho koaličný partner Vladimír Mečiar. HZDS podľa svojej hovorkyne Moniky Zakariásovej čaká, kedy premiér zverejní úplnú zmluvu, aby mohlo zaujať postoj k zrušeniu zmluvy. Predseda strany Vladimír Mečiar už v súvislosti s emisnou kauzou hovorí aj o trestnoprávnej zodpovednosti.

Na orgány činné v trestnom konaní sa však zatiaľ nikto neobrátil. Generálna prokuratúra síce môže konať aj bez podnetu, no podľa jej hovorkyne Jany Tökölyovej informácie, ktoré o kauze priniesli médiá, nie sú na to dostačujúce.

Za zrušením zmluvy stojí SDKÚ. Podľa jej poslanca Pavla Freša treba dôkladne objasniť, „ako je vôbec možné, že k takémuto pre Slovensko nevýhodnému kontraktu došlo". Na dnešnom poslaneckom prieskume, ktorý má byť v rezorte životného prostredia, sa chce zamerať najmä na ďalšie alternatívne ponuky, ktoré malo ministerstvo vyhodnotiť. Nevylučuje tiež podanie na prokuratúru. Za zrušenie zmluvy je aj KDH.

Podivná Interblue

V materiáli, ktorý vláda vzala na vedomie 15. októbra, ministerstvo životného prostredia tvrdí, že firma Interblue Group „bola založená spoločnosťami, ktoré sú emitentmi skleníkových plynov, za účelom nákupu emisných kvót pre ich potreby".

Hospodárskym novinám sa podarilo dovolať Brianovi Reedovi v USA, ktorý má spoločnú adresu s Interblue Group. S novinami však nekomunikoval. Jeho susedia povedali, že na ich ulici nie je žiadna biznis zóna a ani firemné tabule.

Aj v utajenom materiáli z októbra rezort životného prostredia hovorí o cene 6,05 eura za tonu. Na rozdiel od predchádzajúceho a verejného materiálu v ňom však už nie je zmienka o množstve predávaných kvót. Podľa Národného registra vláda predala 15 miliónov ton emisií AAU a z toho, čo mala od Interblue Group dostať, vychádza cena 5 eur za tonu.

Opozícia naznačuje, že na obchode s emisnými kvótami sa okrem ľudí okolo SNS mohli obohatiť aj ľudia spojení so Smerom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 490
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 093
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 632
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 457
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 104
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 004
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 908
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 799
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Inteligencia vo všetkom 1 539

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

DOMOV

Prezident Kiska cestuje do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpil na IC v Poprade.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop