BRATISLAVA. Zníženie poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty by sa malo podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prejaviť aj na nižších cenách v osobnej a nákladnej doprave po železnici. Ako ďalej povedal po stredajšom zasadnutí vlády, edným z dôsledkov zníženia poplatkov by mohlo byť aj zníženie ceny cestovného, podľa predpokladu od roku 2011. "Dôležité je to, aby sme nepostupovali v železniciach živelne, ako doteraz, že štátny rozpočet schváli určitú sumu, potom sa presvedčíme, že tá suma je malá a potom pridáme, lebo to nefunguje," dodal Vážny v súvislosti s plánovaným znížením poplatkov na železnici. Minister dopravy chce dosiahnuť, aby fixné náklady, ktoré Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry majú, boli uhradené a ŽSR mohli plánovať svoju budúcnosť.
Vypustenie návrhov zákonov o dráhe a doprave na dráhach zo stredajšieho rokovania vlády Vážny zdôvodnil tým, že je v nich potrebné ešte doriešiť určité nezrovnalosti. "Najmä problém s ministerstvom pôdohospodárstva ohľadne udržiavania železničnej dopravnej cesty, kto aké pásmo bude vlastne riešiť. A určité drobné problémy ešte boli so samosprávnymi krajmi," povedal Vážny po zasadnutí kabinetu. Ako dodal, nič však nebráni tomu, aby boli tieto problémy doriešené a oba zákony opätovne predložené na vládu bez rozporov. Návrhy uvedených zákonov považuje Vážny za významné a veľmi rozsiahle, preto nie je jednoduché dosiahnuť konsenzus. Za najdôležitejšie v súvislosti s týmito zákonmi označil financovanie železničného sektora, ktoré sa premietne do nižšej ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Tá by mala byť konkurenčná s okolitými krajinami.
Model financovania prístupu k železničnej infraštruktúre zo štátneho rozpočtu predpokladá nárast dotácie pre ŽSR oproti roku 2009 o 126,863 mil. eur. Celková potreba dotácie zo štátneho rozpočtu pre rok 2010 by tak predstavovala 262,96 mil. eur. Dotácia pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko), ktorá prevádzkuje osobnú dopravu, by sa zároveň znížila o 13,28 mil. eur. Zníženie ceny za používanie železníc o 80,99 mil. eur, z toho v nákladnej doprave o 67,72 mil. eur a v osobnej doprave o 13,28 mil. eur podľa ministerstva dopravy utvorí priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej a cestnej dopravy. Zároveň má zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na dopravný trh v SR. Predpokladané zníženie úhrady za prístup na železničnú infraštruktúru v roku 2010 bude vo verejnej osobnej doprave predstavovať sumu 1,124 eura na vlakokilometer a v nákladnej doprave 3,475 eura na vlakokilometer. Súčasná úhrada v nákladnej doprave na železnici je okolo 9,2 eura na vlakokilometer.