Nižšie poplatky na železnici môžu podľa Vážneho znížiť cestovné

Zníženie poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty by sa malo podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prejaviť aj na nižších cenách v osobnej a nákladnej doprave ...

BRATISLAVA. Zníženie poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty by sa malo podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho prejaviť aj na nižších cenách v osobnej a nákladnej doprave po železnici. Ako ďalej povedal po stredajšom zasadnutí vlády, edným z dôsledkov zníženia poplatkov by mohlo byť aj zníženie ceny cestovného, podľa predpokladu od roku 2011. "Dôležité je to, aby sme nepostupovali v železniciach živelne, ako doteraz, že štátny rozpočet schváli určitú sumu, potom sa presvedčíme, že tá suma je malá a potom pridáme, lebo to nefunguje," dodal Vážny v súvislosti s plánovaným znížením poplatkov na železnici. Minister dopravy chce dosiahnuť, aby fixné náklady, ktoré Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako správca železničnej infraštruktúry majú, boli uhradené a ŽSR mohli plánovať svoju budúcnosť.

Vypustenie návrhov zákonov o dráhe a doprave na dráhach zo stredajšieho rokovania vlády Vážny zdôvodnil tým, že je v nich potrebné ešte doriešiť určité nezrovnalosti. "Najmä problém s ministerstvom pôdohospodárstva ohľadne udržiavania železničnej dopravnej cesty, kto aké pásmo bude vlastne riešiť. A určité drobné problémy ešte boli so samosprávnymi krajmi," povedal Vážny po zasadnutí kabinetu. Ako dodal, nič však nebráni tomu, aby boli tieto problémy doriešené a oba zákony opätovne predložené na vládu bez rozporov. Návrhy uvedených zákonov považuje Vážny za významné a veľmi rozsiahle, preto nie je jednoduché dosiahnuť konsenzus. Za najdôležitejšie v súvislosti s týmito zákonmi označil financovanie železničného sektora, ktoré sa premietne do nižšej ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Tá by mala byť konkurenčná s okolitými krajinami.

Model financovania prístupu k železničnej infraštruktúre zo štátneho rozpočtu predpokladá nárast dotácie pre ŽSR oproti roku 2009 o 126,863 mil. eur. Celková potreba dotácie zo štátneho rozpočtu pre rok 2010 by tak predstavovala 262,96 mil. eur. Dotácia pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko), ktorá prevádzkuje osobnú dopravu, by sa zároveň znížila o 13,28 mil. eur. Zníženie ceny za používanie železníc o 80,99 mil. eur, z toho v nákladnej doprave o 67,72 mil. eur a v osobnej doprave o 13,28 mil. eur podľa ministerstva dopravy utvorí priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej a cestnej dopravy. Zároveň má zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na dopravný trh v SR. Predpokladané zníženie úhrady za prístup na železničnú infraštruktúru v roku 2010 bude vo verejnej osobnej doprave predstavovať sumu 1,124 eura na vlakokilometer a v nákladnej doprave 3,475 eura na vlakokilometer. Súčasná úhrada v nákladnej doprave na železnici je okolo 9,2 eura na vlakokilometer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 404
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 309
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 329
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 092
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 981
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 173
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 579
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop