AKTUALIZOVANÉ 19:13

ČEZ má dôveru našej vlády

Česko a Slovensko urobili ďalší krok k výstavbe nového jadrového bloku v Jaslovských Bohuniciach. Zmluvu o tom, kto má v projekte aké práva a povinnosti, zverejnia až po jej podpise v piatok.

Bývalý český premiér Mirek Topolánek dohodu o novej atómke spečatil na Slovensku.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. „Nemôžem ísť ďalej do detailov, pretože tento materiál bol prerokovaný v utajenej forme," povedal premiér Fico. Hovoril o zmluve, vďaka ktorej má česká energetická firma ČEZ spoločne so slovenskou štátnou Jadrovou a vyraďovacou spoločnosťou (JAVYS) vytvoriť spoločnú firmu na výstavbu nového bloku atómovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach.

Po kauze predaja emisií vieme, že môžeme byť radi, že vôbec poznáme meno firmy, s ktorou ide štát stavať novú elektráreň. Čítajte viac v komentári Lukáša Filu: Premiérova nevesta

Návrh akcionárskej zmluvy mala vláda na stole, ale verejnosti nebola dostupná. Podľa premiéra sa zverejní až po jej podpise „tak ako v obdobných prípadoch". To má byť už v piatok.

To isté tvrdí aj ČEZ. „Táto úplne obvyklá a bežná prax vychádza z jednoduchej logiky, že až po podpise sa uzatvárajú rokovania a potvrdzuje definitívna verzia zmluvy," povedala Eva Nováková, hovorkyňa skupiny ČEZ.

Atómka bez súťaže

Na novej atómke je zarážajúce, že na ňu vláda nevyhlásila súťaž. To, že ju postaví spoločne s ČEZ, schválila v decembri minulého roka. Na Slovensko preto pricestoval aj vtedajší český premiér Mirek Topolánek, aby dohodu oznámil spoločne s premiérom Ficom. Slovenský minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek vtedy hovoril, že pri výbere partnera bolo posudzovaných desať energetických firiem podľa siedmich kritérií a ČEZ podmienky spĺňal najlepšie.

Celý materiál, ktorý vláda v decembri k elektrárni zverejnila, je však nejasný. Píše sa v ňom napríklad, že „JAVYS nie je pri spôsobe výberu investora limitovaný zákonom. Napriek tomu je však potrebné zrealizovať celý proces tak, aby nemohol byť v budúcnosti spochybnený z právnej stránky."

Tým, ako vláda vyberala strategického partnera na stavbu atómky, by sa mala zaoberať aj Európska komisia. V pondelok sa totiž na ňu obrátilo hnutie Greenpeace s podozrením, že vláda konala v rozpore s európskymi zákonmi, keď na jadrovú elektráreň nevyhlásila súťaž.

Najprv zmluva, potom detaily

Zatiaľ nie je jasné ani to, koľko bude atómka stáť. „V rámci prípravných prác sa vyberie najvhodnejšia technológia pre lokalitu, ktorá podmieni výšku investície. Zároveň sa potom nastaví optimálny model financovania. Určí sa tiež časový harmonogram projektu," povedala Nováková z ČEZ­u. Potvrdilila, že slovenská strana bude mať v novom podniku 51 percent a zvyšok česká. Aj tieto detaily budú zverejnené po podpise zmluvy.

Podľa decembrového materiiálu nemožno presne povedať ani to, z akých zdrojov sa bude atómka financovať. Vládny materiál analyzuje množstvo možností, ako atómku zaplatiť, od verejných zdrojov, peňazí z Európskej investičnej banky cez penzijné fondy až po iných súkromných finančných investorov.

Lacnejšie než 100 miliárd korún (3,31 miliardy eur) však atómka nevyjde. Túto sumu totiž označil v decembri šéf ČEZ­u Martin Roman za minimálnu úroveň nákladov.

V tom čase ešte štúdia podľa Jahnátka hovorila o sume medzi 4 až 6 miliardami eur (121 až 180 miliárd korún). Vo vládnom materiáli zasa stálo 4 až 5 miliárd eur (121 až 151 miliárd korún).

Elektráreň by mala byť spustená do prevádzky najneskôr do roku 2020. Jej výkon je zatiaľ otázny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 800
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 211
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 441
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 173
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 455
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 446
  7. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 073
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 862
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 822
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 026

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop