PRAHA. Česi v prevádzkach tohto britského reťazca utratili 47 miliárd Kč (1,76 miliardy eur). Tesco tak zvíťazilo v rebríčku najväčších českých obchodníkov, ktorý každoročne zostavuje spoločnosť Incoma Research. Informujú o tom dnes Hospodářské noviny.
Druhé miesto obsadila firma Ahold, prevádzkovateľ supermarketov Albert a hypermarketov Hypernova, v ktorých ľudia vlani minuli 44 miliárd Kč. Necelých 40 miliárd Kč utŕžilo tretie Makro Cash&Carry.
Najsilnejšou spoločnosťou pôsobiacou na českom trhu však zostáva skupina Schwarz. Jej hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl mali tržby 54,5 miliardy Kč.
Obchodníkom rastú tržby aj v čase krízy. V 50 najväčších reťazcoch Česi vlani utratili 446,9 miliardy Kč, čo je o 38 miliárd Kč, čiže o 9 % viac, ako v roku 2007.
Mení sa však skladba predajní, v ktorých ľudia nakupujú. Do rebríčka 50 najväčších hráčov na trhu sa minulý rok prvýkrát dostali aj predajcovia športového oblečenia a výbavy Intersport a Sportisimo. Aj vďaka nim vzrástol podiel nepotravinárskych špecialistov, ktorí si z tržieb odkrojili 22 %.
Trhu však stále dominuje desiatka najväčších hráčov, u ktorých Česi vlani minuli 312,2 miliardy Kč. Veľké reťazce na čele s Tescom budú podľa analytikov ďalej posilňovať.
"Momentálne je podiel najväčšej desiatky na trhu 64 %. Očakávame, že v dôsledku pokračujúcej expanzie a klesajúcemu počtu firiem v roku 2010 dosiahne miera koncentrácie týchto obrích obchodníkov 70 %," uviedol Zdeněk Skála z Incoma Research.
Vysoko konkurenčný český trh v predchádzajúcich štyroch rokoch opustilo päť hráčov. Ako prvý odišiel v roku 2005 Julius Meinl, nasledovali francúzsky Carrefour a nemecká Edeka. Zmizli však aj supermarkety Delvita či diskontná sieť Plus. ich prevádzky si rozdelili práve hráči z prvej desiatky.