BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy považuje za potrebné znížiť vysoké poplatky za používanie železničnej infraštruktúry. Do navrhovaného zákona o dráhach, ktorý rezort dopravy vypracoval v novej úprave spolu s návrhom zákona o doprave na dráhach a predložil na rokovanie vlády, sa už premietol model spoplatňovania používania železničnej infraštruktúry. Návrhy zákonov o dráhach a doprave na dráhach majú prevziať tretí balíček pravidiel v železničnej doprave, ktorý prijala Európska únia.
Cesty sú lacnejšie
"Výška súčasnej úhrady za používanie železničnej siete je vo verejnej osobnej železničnej doprave 2,8-krát vyššia ako spoplatnenie v cestnej osobnej doprave a v železničnej nákladnej doprave 3-krát vyššia ako v nákladnej cestnej doprave," zdôvodňuje rezort dopravy v informácii k návrhu zákona o dráhach nevyhnutnosť zníženia poplatkov za používanie železníc.
V tranzite cez územie Slovenska je rozdiel v týchto konkurenčných druhoch dopravy ešte priepastnejší a v rámci Európskeho spoločenstva (ES) je úhrada dokonca jedna z najvyšších. Vysokú cenu úhrady, a tým nedodržiavanie smernice Európskeho parlamentu a Rady ES vyčítala Slovensku aj Európska komisia. Zavedenie modelu bolo rozvrhnuté na roky 2009 až 2012 s prípadným jednoročným posunom.
Železnice dostanú od štátu viac
Model financovania prístupu k železničnej infraštruktúre zo štátneho rozpočtu predpokladá nárast dotácie pre manažéra infraštruktúry, čiže Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oproti roku 2009 o 126,863 mil. eur. Celková potreba dotácie zo štátneho rozpočtu pre rok 2010 by tak predstavovala 262,96 mil. eur. Dotácia pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK Slovensko), ktorá prevádzkuje osobnú dopravu, by sa zároveň znížila o 13,28 mil. eur. Zníženie ceny za používanie železníc o 80,99 mil. eur, z toho v nákladnej doprave o 67,72 mil. eur a v osobnej doprave o 13,28 mil. eur podľa ministerstva dopravy utvorí priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej a cestnej dopravy.
Zároveň má zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na dopravný trh v SR. Predpokladané zníženie úhrady za prístup na železničnú infraštruktúru v roku 2010 bude vo verejnej osobnej doprave predstavovať sumu 1,124 eura na vlakokilometer a v nákladnej doprave 3,475 eura na vlakokilometer. Súčasná úhrada v nákladnej doprave na železnici je okolo 9,2 eura na vlakokilometer.