DOPLNENÉ 18:02

Železnice pripravujú prvý prevod peňazí do projektu širokorozchodnej

Ministerstvo dopravy žiada rezort hospodárstva o povolenie výnimky, aby Železnice Slovenskej republiky mohli previesť peniaze do spoločnosti, ktorá má posúdiť projekt širokorozchodnej trate.

(Zdroj: Ilustračné SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy žiada rezort hospodárstva o povolenie výnimky, aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mohli realizovať peňažný vklad do majetku spoločnosti ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft. Úlohou tejto spoločnosti bude posúdenie spoločného projektu výstavby širokorozchodnej trate.

"Na základe Memoranda o porozumení, podpísaného medzi Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve, bola zriadená pracovná skupina, zložená zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, s cieľom posúdenia možností predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne a vybudovania logistického centra na dohodnutom území," uvádza ministerstvo dopravy v materiáli, ktorým by sa v stredu 27. mája mala zaoberať vláda SR.

Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností financovaných spoločne všetkými zainteresovanými stranami.

Opozícia: Slovensko na projekte stratí

Za nezmyselný a Slovensku škodiaci považuje SDKÚ-DS projekt výstavby širokorozchodnej trate z Ukrajiny cez územie SR do Rakúska.

"Projekt priamo ohrozuje prácu 1500 zamestnancov na prekladiskovej stanici Čierna nad Tisou a na kontajnerovom prekladisku Dobrá v okrese Trebišov," uviedol dnes na tlačovej konferencii poslanec NR SR za SDKÚ-DS Viliam Novotný. Podľa neho je zároveň ohrozený zámer výstavby suchozemského prístavu Interport v lokalite Bočiar pri Košiciach. Ako ďalej zdôraznil, za peniaze slovenských daňových poplatníkov sa prenesie práca do Viedne a o objednávky na prepravu príde aj slovenský železničný prepravca Cargo, ktorý má už teraz veľké finančné problémy.

Podľa poslanca NR SR za SDKÚ-DS Štefana Kužmu jediný, kto môže z projektu profitovať, je popri Rakúsku ruská strana, pretože "jej vlaky a rušňovodiči budú prevážať tovar cez Slovensko do Viedne". Ešte prísnejšie zhodnotila projekt poslankyňa NR SR za SDKÚ-DS Jarmila Tkáčová, ktorá ho považuje za "zradu na východnom Slovensku".

Firma projekt len preskúma

Po rokovaniach v decembri 2008 a v januári 2009 bola prijatá koncepcia založenia spoločnosti podľa rakúskeho právneho poriadku so sídlom vo Viedni s jediným spoločníkom Österreichische Bundesbahnen-Holding Aktiengesellschaft a počiatočným kapitálom vo výške 100.000 eur (3 milióny Sk) s cieľom vstupu ostatných partnerských železníc, teda ruských, ukrajinských a slovenských, formou predaja obchodného podielu vo výške 75 % spoločnosti, v nominálnej hodnote po 25.000 eur (753.150 Sk) každej z nich. V súlade s dohodnutým ďalším postupom, každý spoločník následne vloží do spoločnosti sumu vo výške 1,5 milióna eur (45,19 milióna Sk) za účelom navýšenia jej základného imania.

Zo strany ŽSR dôjde k navýšeniu základného imania a prevzatí záväzku na nový vklad po povolení výnimky vládou SR podľa zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.

Investície do výstavby širokorozchodnej trate na území SR by mali predstavovať 4 miliardy eur (120,5 miliardy Sk). S výstavbou sa plánuje začať v roku 2011, dokončená by mala byť o šesť rokov neskôr.

Košice chcú dopadovú štúdiu

Košický samosprávny kraj (KSK) je toho názoru, že k prípadnej realizácii širokorozchodnej trate cez Slovensko do Viedne je potrebná dôkladná dopadová štúdia z hľadiska všetkých aspektov hospodárskeho a regionálneho rozvoja. Uviedla to pre TASR hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková v rekcii na vyjadrenia poslancov za SDKÚ-DS Viliama Novotného, Jarmily Tkáčovej a Štefana Kužmu, že projekt je ohrozením pracovných miest na východnom Slovensku.

Bobriková ďalej informovala, že svoje stanovisko v súvislosti s uznesením vlády SR zo dňa 18. februára 2009, ktorým kabinet schválil Správu o príprave a realizácii projektu predĺženia širokorozchodnej trate Košice - Bratislava - Viedeň a vybudovania logistického centra na dohodnutom území s návrhom ďalšieho postupu Slovenskej republiky, regionálna samospráva už vyjadrila listom ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Ľubomírovi Vážnemu. Na vedomie ho dostal aj predseda vlády SR Robert Fico.

"V prvom rade je potrebné, aby štúdia vychádzala zo skutočnosti, že na širokorozchodnej trati je niekoľko prevádzkových a logistických centier a je žiaduce preveriť ich ďalší rozvoj. KSK zastáva názor, že pred samotnou výstavbou širokorozchodnej trate je vhodné dobudovať regionálnu infraštruktúru a infraštruktúru súčasnej širokorozchodnej trate, ktorá je v havarijnom stave a z roka na rok sa odkladá jej komplexná rekonštrukcia," spresnila hovorkyňa.

Za rovnako dôležité, zdôraznila, považuje kraj aj preverenie súčasných prepravných obmedzení a obmedzení štátnej správy, ktoré neumožňujú využívať celý potenciál hraničných prechodov. Práve vhodnými opatreniami štátnej správy a na základe medzinárodných dohôd treba vytvoriť podmienky na využívanie širokorozchodnej trate na zvýšenie vývozu tovarov smerom na Ukrajinu a do ostatných štátov.

"Prioritou KSK v prípade širokorozchodnej trate sú záujmy Košického regiónu, budovanie regionálnej infraštruktúry a v neposlednom rade aj udržanie a zvyšovanie zamestnanosti," dodala Bobriková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 496
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 157
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 127
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 640
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 567
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 730
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 460
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 746
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 363
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera. Tak skončil po zrážke Martin Berkovec. Nebyť zásahu súpera, mohol dopadnúť aj horšie.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

Neprehliadnite tiež

Slovenské regionálne špeciality sa dostanú na pulty reťazcov

Malí regionálni výrobcovia tak majú šancu na zviditeľnenie svojich produktov.

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Nálada v ekonomike eurozóny sa mierne zlepšila

Motorom rastu bolo najmä zvýšenie dôvery podnikateľov v sektore služieb, v priemysle aj v stavebníctve.

Automobilkám chýba 14-tisíc ľudí, stav je alarmujúci, varuje združenie

Je nevyhnutné, aby kompetentné orgány pristúpili k radikálnym riešeniam v oblasti rekvalifikácií.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop