SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky
DOPLNENÉ 18:02

Železnice pripravujú prvý prevod peňazí do projektu širokorozchodnej

Ministerstvo dopravy žiada rezort hospodárstva o povolenie výnimky, aby Železnice Slovenskej republiky mohli previesť peniaze do spoločnosti, ktorá má posúdiť projekt širokorozchodnej trate.

(Zdroj: Ilustračné SME - Peter Žákovič)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy žiada rezort hospodárstva o povolenie výnimky, aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mohli realizovať peňažný vklad do majetku spoločnosti ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft. Úlohou tejto spoločnosti bude posúdenie spoločného projektu výstavby širokorozchodnej trate.

"Na základe Memoranda o porozumení, podpísaného medzi Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ruskými železnicami 4. mája 2007 v Moskve, bola zriadená pracovná skupina, zložená zo zástupcov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska, s cieľom posúdenia možností predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc cez Bratislavu do Viedne a vybudovania logistického centra na dohodnutom území," uvádza ministerstvo dopravy v materiáli, ktorým by sa v stredu 27. mája mala zaoberať vláda SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Pracovná skupina rokovala na svojich zasadnutiach aj o otázkach financovania projektu výstavby trate a navrhla vytvoriť spoločnú manažérsku jednotku s cieľom zabezpečenia štúdie realizovateľnosti a projekčno-výskumných činností financovaných spoločne všetkými zainteresovanými stranami.

Opozícia: Slovensko na projekte stratí

Za nezmyselný a Slovensku škodiaci považuje SDKÚ-DS projekt výstavby širokorozchodnej trate z Ukrajiny cez územie SR do Rakúska.

"Projekt priamo ohrozuje prácu 1500 zamestnancov na prekladiskovej stanici Čierna nad Tisou a na kontajnerovom prekladisku Dobrá v okrese Trebišov," uviedol dnes na tlačovej konferencii poslanec NR SR za SDKÚ-DS Viliam Novotný. Podľa neho je zároveň ohrozený zámer výstavby suchozemského prístavu Interport v lokalite Bočiar pri Košiciach. Ako ďalej zdôraznil, za peniaze slovenských daňových poplatníkov sa prenesie práca do Viedne a o objednávky na prepravu príde aj slovenský železničný prepravca Cargo, ktorý má už teraz veľké finančné problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa poslanca NR SR za SDKÚ-DS Štefana Kužmu jediný, kto môže z projektu profitovať, je popri Rakúsku ruská strana, pretože "jej vlaky a rušňovodiči budú prevážať tovar cez Slovensko do Viedne". Ešte prísnejšie zhodnotila projekt poslankyňa NR SR za SDKÚ-DS Jarmila Tkáčová, ktorá ho považuje za "zradu na východnom Slovensku".

Firma projekt len preskúma

Po rokovaniach v decembri 2008 a v januári 2009 bola prijatá koncepcia založenia spoločnosti podľa rakúskeho právneho poriadku so sídlom vo Viedni s jediným spoločníkom Österreichische Bundesbahnen-Holding Aktiengesellschaft a počiatočným kapitálom vo výške 100.000 eur (3 milióny Sk) s cieľom vstupu ostatných partnerských železníc, teda ruských, ukrajinských a slovenských, formou predaja obchodného podielu vo výške 75 % spoločnosti, v nominálnej hodnote po 25.000 eur (753.150 Sk) každej z nich. V súlade s dohodnutým ďalším postupom, každý spoločník následne vloží do spoločnosti sumu vo výške 1,5 milióna eur (45,19 milióna Sk) za účelom navýšenia jej základného imania.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo strany ŽSR dôjde k navýšeniu základného imania a prevzatí záväzku na nový vklad po povolení výnimky vládou SR podľa zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.

Investície do výstavby širokorozchodnej trate na území SR by mali predstavovať 4 miliardy eur (120,5 miliardy Sk). S výstavbou sa plánuje začať v roku 2011, dokončená by mala byť o šesť rokov neskôr.

Košice chcú dopadovú štúdiu

Košický samosprávny kraj (KSK) je toho názoru, že k prípadnej realizácii širokorozchodnej trate cez Slovensko do Viedne je potrebná dôkladná dopadová štúdia z hľadiska všetkých aspektov hospodárskeho a regionálneho rozvoja. Uviedla to pre TASR hovorkyňa KSK Zuzana Bobriková v rekcii na vyjadrenia poslancov za SDKÚ-DS Viliama Novotného, Jarmily Tkáčovej a Štefana Kužmu, že projekt je ohrozením pracovných miest na východnom Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Bobriková ďalej informovala, že svoje stanovisko v súvislosti s uznesením vlády SR zo dňa 18. februára 2009, ktorým kabinet schválil Správu o príprave a realizácii projektu predĺženia širokorozchodnej trate Košice - Bratislava - Viedeň a vybudovania logistického centra na dohodnutom území s návrhom ďalšieho postupu Slovenskej republiky, regionálna samospráva už vyjadrila listom ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky Ľubomírovi Vážnemu. Na vedomie ho dostal aj predseda vlády SR Robert Fico.

"V prvom rade je potrebné, aby štúdia vychádzala zo skutočnosti, že na širokorozchodnej trati je niekoľko prevádzkových a logistických centier a je žiaduce preveriť ich ďalší rozvoj. KSK zastáva názor, že pred samotnou výstavbou širokorozchodnej trate je vhodné dobudovať regionálnu infraštruktúru a infraštruktúru súčasnej širokorozchodnej trate, ktorá je v havarijnom stave a z roka na rok sa odkladá jej komplexná rekonštrukcia," spresnila hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Za rovnako dôležité, zdôraznila, považuje kraj aj preverenie súčasných prepravných obmedzení a obmedzení štátnej správy, ktoré neumožňujú využívať celý potenciál hraničných prechodov. Práve vhodnými opatreniami štátnej správy a na základe medzinárodných dohôd treba vytvoriť podmienky na využívanie širokorozchodnej trate na zvýšenie vývozu tovarov smerom na Ukrajinu a do ostatných štátov.

"Prioritou KSK v prípade širokorozchodnej trate sú záujmy Košického regiónu, budovanie regionálnej infraštruktúry a v neposlednom rade aj udržanie a zvyšovanie zamestnanosti," dodala Bobriková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 784
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 198
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 794
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 646
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 466
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 662
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 306
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 137
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 431
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 963
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Širokorozchodná

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

7 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

4 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

6 h

Neprehliadnite tiež

Komunikácia so štátom sa má digitalizovať.

Občan stále robí úradom poštára.

3 h
Turecko patrí medzi top destinácie.

Ceny zájazdov neklesli.

3 h
Ilustračné foto

Ubudne 917-tisíc vlakokilometrov plánovaných pre rok 2021.

7 h
(ilustračné foto)

Prešetrovanie sčasti vyvolali sťažnosti developerov aplikácií.

7 h