SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Zákazníci sa hrnú do obchodov späť. Pomaly

Vrátiť zákazníkov do slovenských predajní má okrem šrotovného aj porovnávanie cien.

Navýhodné ceny cez ich porovnávanie so susedmi lákajú zákazníkov okrem reťazcov aj niektoréšportové predajne.Navýhodné ceny cez ich porovnávanie so susedmi lákajú zákazníkov okrem reťazcov aj niektoréšportové predajne. (Zdroj: Ilustračné SME - Peter Žákovič)

Letáky s maďarskými či poľskými cenami majú odradiť domácich zákazníkov od cestovania. Je to marketing, tvrdia niektorí analytici.

BRATISLAVA. Nákupná turistika prinútila obchodníkov na Slovensku porovnávať ceny svojich tovarov už nielen s domácou konkurenciou, ale aj s cenami u susedov. Silné euro ruka v ruke so znehodnotením českej koruny, zlotého a forintu výrazne zlacnelo nákupy v blízkom zahraničí. Maloobchodný predaj sa tak v prvom štvrťroku prepadol medziročne o 7,5 percenta.

V letákoch Hypernovy sa po novom zákazníci dočítajú nielen to, že reťazec stiahol cenu syru eidam takmer o tretinu, ale aj to, že stojí menej ako v maďarskom, poľskom či českom Tescu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobnú službu svojím zákazníkom ponúka aj jej slovenský konkurent Tesco. Ten porovnáva ceny s predajňami siete Interspar v Maďarsku.

Aj reťazec Kaufland porovnáva svoje ceny dlhodobo s domácou a zahraničnou konkurenciou, ale vo svojich letákoch to nezverejňuje. Letáky v maďarčine roznáša aj u susedov, podobne ako to u nás robia aj niektorí maďarskí predajcovia, hoci zatiaľ nepreložené. To, že podobne zabojuje s konkurenciou, nevylúčila jedine Hypernova.

Niektorí analytici za tým vidia len marketingový ťah. „Je jednoduché vybrať z tisícok potravín, tých 10 - 20, ktoré sú lacnejšie. V ďalších tisíckach tovaru si potom obchodník na Slovensku svoj zisk dotiahne," povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Pozitívne však hodnotí to, že obchod bol pre pokles záujmu zákazníkov nútený siahnuť na svoje rezervy, či už personálne, alebo organizačné.

Skryť Vypnúť reklamu

Na to, že nie všetky produkty sa dajú jednoducho porovnať upozornil aj predseda Coop Jednota Slovensko Gabriel Csollár. „Nejde vždy o rovnaké produkty," povedal. Aj naoko podobné výrobky sa totiž môžu líšiť gramážou či zložením.

Plavky, tenisky či korčule

Do svojich slovenských predajní ťahajú zákazníkov cez porovnanie cien aj niektoré športové predajne. S heslom „Nakupovanie v Poľsku a Maďarsku už nemá zmysel", láka zákazníkov na výhodný nákup predajná sieť Exisport. „Ceny porovnávame so štandardnými, dodávateľmi odporúčanými cenami, pre okolité krajiny," povedal marketingový manažér spoločnosti Karol Princz. Práve za takýmito cenami ľudia cestujú nakupovať k susedom, samozrejme, ak konkurenčná predajňa nepríde s nejakou akciou.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak, reťazec Intersport k porovnávaniu cien s cenami v zahraničí nesiahol. „Ceny máme konkurencieschopné, takže cielene sme ich pre nákupnú turistiku neznižovali," povedala vedúca bratislavskej predajne Darina Krakovská. Zákazníkov sa snaží pritiahnuť cez letákové akcie s výhodnými cenami.

Letáky začínajú zaberať

Niektorí obchodníci už začínajú hovoriť o zlepšení. Porovnávanie cien prinieslo prvé úspechy napríklad športovej predajni Exisport, hoci výsledok sa ukáže až po skončení akcie v júni. „Znížením cien sa nám v spolupráci s dodávateľmi podarilo zmierniť dosah nákupnej turistiky," povedal Prinz. Napriek tomu je pokles tržieb realitou. Zníženie cien v predajniach Coop Jednota potiahlo predaj niektorých výrobkov až o polovicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nárast predaja potvrdila aj Krakovská z Intersportu: „Podľa návštevnosti to vyzerá tak, že nákupná turistika trochu poľavila". Je za tým podľa nej aj očakávané júlové zvýšenie dane z pridanej hodnoty v Maďarsku. „Ľudia už zvažujú, či sa im nákup oplatí," povedala.

S tým súhlasí aj Drahovský, hoci väčší vplyv na nákupnú turistiku bude mať podľa neho posilnenie okolitých mien či zdražovanie pohonných látok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 437
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 880
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 216
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 425
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 871
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 841
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 991
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 773
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 363
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.
Ivan Kmotrík

Neprehliadnite tiež

Viliam Turan na archívnej fotografii.

Bundesbank očakáva pokračovanie rastu, avšak slabším tempom

Najnovší nárast infikovaných sa odrazí najmä v sektore služieb.

Ilustračné foto

Obchodníci hodnotia uplynulý sprísnený víkend ako štandardný

V sobotu a v nedeľu pracoval obchod s potravinami v zaužívaných medziach.

Ľudia vstupujú do obchodu v Bardejove 24. októbra.

Predaj nových domov v USA v septembri nečakane klesol

Ekonómovia očakávali rast predaja.

Ilustračné foto