Zákazníci sa hrnú do obchodov späť. Pomaly

Vrátiť zákazníkov do slovenských predajní má okrem šrotovného aj porovnávanie cien.

Navýhodné ceny cez ich porovnávanie so susedmi lákajú zákazníkov okrem reťazcov aj niektoréšportové predajne.(Zdroj: Ilustračné SME - Peter Žákovič)

Letáky s maďarskými či poľskými cenami majú odradiť domácich zákazníkov od cestovania. Je to marketing, tvrdia niektorí analytici.

BRATISLAVA. Nákupná turistika prinútila obchodníkov na Slovensku porovnávať ceny svojich tovarov už nielen s domácou konkurenciou, ale aj s cenami u susedov. Silné euro ruka v ruke so znehodnotením českej koruny, zlotého a forintu výrazne zlacnelo nákupy v blízkom zahraničí. Maloobchodný predaj sa tak v prvom štvrťroku prepadol medziročne o 7,5 percenta.

V letákoch Hypernovy sa po novom zákazníci dočítajú nielen to, že reťazec stiahol cenu syru eidam takmer o tretinu, ale aj to, že stojí menej ako v maďarskom, poľskom či českom Tescu.

Podobnú službu svojím zákazníkom ponúka aj jej slovenský konkurent Tesco. Ten porovnáva ceny s predajňami siete Interspar v Maďarsku.

Aj reťazec Kaufland porovnáva svoje ceny dlhodobo s domácou a zahraničnou konkurenciou, ale vo svojich letákoch to nezverejňuje. Letáky v maďarčine roznáša aj u susedov, podobne ako to u nás robia aj niektorí maďarskí predajcovia, hoci zatiaľ nepreložené. To, že podobne zabojuje s konkurenciou, nevylúčila jedine Hypernova.

Niektorí analytici za tým vidia len marketingový ťah. „Je jednoduché vybrať z tisícok potravín, tých 10 - 20, ktoré sú lacnejšie. V ďalších tisíckach tovaru si potom obchodník na Slovensku svoj zisk dotiahne," povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Pozitívne však hodnotí to, že obchod bol pre pokles záujmu zákazníkov nútený siahnuť na svoje rezervy, či už personálne, alebo organizačné.

Na to, že nie všetky produkty sa dajú jednoducho porovnať upozornil aj predseda Coop Jednota Slovensko Gabriel Csollár. „Nejde vždy o rovnaké produkty," povedal. Aj naoko podobné výrobky sa totiž môžu líšiť gramážou či zložením.

Plavky, tenisky či korčule

Do svojich slovenských predajní ťahajú zákazníkov cez porovnanie cien aj niektoré športové predajne. S heslom „Nakupovanie v Poľsku a Maďarsku už nemá zmysel", láka zákazníkov na výhodný nákup predajná sieť Exisport. „Ceny porovnávame so štandardnými, dodávateľmi odporúčanými cenami, pre okolité krajiny," povedal marketingový manažér spoločnosti Karol Princz. Práve za takýmito cenami ľudia cestujú nakupovať k susedom, samozrejme, ak konkurenčná predajňa nepríde s nejakou akciou.

Naopak, reťazec Intersport k porovnávaniu cien s cenami v zahraničí nesiahol. „Ceny máme konkurencieschopné, takže cielene sme ich pre nákupnú turistiku neznižovali," povedala vedúca bratislavskej predajne Darina Krakovská. Zákazníkov sa snaží pritiahnuť cez letákové akcie s výhodnými cenami.

Letáky začínajú zaberať

Niektorí obchodníci už začínajú hovoriť o zlepšení. Porovnávanie cien prinieslo prvé úspechy napríklad športovej predajni Exisport, hoci výsledok sa ukáže až po skončení akcie v júni. „Znížením cien sa nám v spolupráci s dodávateľmi podarilo zmierniť dosah nákupnej turistiky," povedal Prinz. Napriek tomu je pokles tržieb realitou. Zníženie cien v predajniach Coop Jednota potiahlo predaj niektorých výrobkov až o polovicu.

Nárast predaja potvrdila aj Krakovská z Intersportu: „Podľa návštevnosti to vyzerá tak, že nákupná turistika trochu poľavila". Je za tým podľa nej aj očakávané júlové zvýšenie dane z pridanej hodnoty v Maďarsku. „Ľudia už zvažujú, či sa im nákup oplatí," povedala.

S tým súhlasí aj Drahovský, hoci väčší vplyv na nákupnú turistiku bude mať podľa neho posilnenie okolitých mien či zdražovanie pohonných látok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 325
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 149
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 622
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 410
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 034
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 897
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 612
  10. Inteligencia vo všetkom 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop