Deficit podľa analytikov pod tri percentá nebude

Udržanie deficitu verejných financií pod hranicou 3 percentá, vyžadovanou rozpočtovými pravidlami Európskej únie, je v tomto roku pre Slovensko podľa analytikov nereálne.

BRATISLAVA. Udržanie deficitu verejných financií pod hranicou 3 %, vyžadovanou rozpočtovými pravidlami Európskej únie (EÚ), je v tomto roku pre Slovensko podľa analytikov nereálne. Aj keď ide stále o oficiálny cieľ slovenského ministerstva financií, ekonómovia vidia výsledný verejný schodok skôr okolo úrovne 5 % hrubého domáceho produktu (HDP).

"Pokiaľ nedôjde k razantnému priškrteniu výdavkov neskôr počas tohto roka, čo je zrejme nepravdepodobné, deficit štátneho rozpočtu môže dvojnásobne prevýšiť plán vo výške 1 miliardy eur (30,13 miliardy Sk). Celkový deficit verejných financií sa tak môže nafúknuť na ekvivalent 5 až 6 % HDP oproti 2,2 % vlani," uviedol pre TASR analytik VÚB Martin Lenko. Dôvodom takéhoto vývoja je všeobecne očakávaný prepad slovenskej ekonomiky, podľa Lenka na úrovni 3 %.

Podobný vývoj predpovedá Slovensku na tento rok aj ekonómka Poštovej banky Eva Sárazová. "Červené čísla v ekonomike znamenajú aj nižšie príjmy do rozpočtu. Pri nami doposiaľ odhadovanom prepade slovenskej ekonomiky o 2,7 % počítame s deficitom verejných financií na úrovni 4,5 % HDP," priblížila analytička. Udržanie deficitu verejných financií pod 3-% maastrichtskou hranicou v tejto situácii považuje za nereálne.

Vláda by mala šetriť

Priestor na šetrenie vidí Sárazová najmä v oblasti verejného obstarávania a v prehodnotení niektorých sociálnych programov vlády. Vyšší deficit verejných financií pritom môže byť v čase krízy do určitej miery akceptovateľný, pokiaľ za ním stoja také kroky a opatrenia, ktoré pomôžu slovenskej ekonomike aj do budúcnosti.

Podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank Jána Tótha dosiahne verejná správa záporné hospodárenie na úrovni 4,9 % HDP. "Hlavným tlakom na zvýšenie deficitu je nižší výber daní a odvodov, ako aj vyššie požiadavky na výdavky na zvyšujúcu sa nezamestnanosť a zle odhadnutý prechod sporiteľov naspäť do prvého dôchodkového piliera," vysvetlil Tóth.

Po odrátaní vplyvov nižšieho rastu odhaduje ekonóm snahu vlády znížiť deficit, tzv. konsolidačné úsilie na úrovni -1,1 % HDP. Vláda tak podľa Tótha dobrovoľne zvyšuje deficit o 1,1 % nad rámec pôsobenia automatických stabilizátorov. "Je takmer nemožné, aby sa vláda v najbližších rokoch priblížila k vyrovnanému rozpočtu," myslí si a dodáva: "V najbližších dvoch rokoch predpokladáme nárast štátneho dlhu o 10 %, z úrovne pod 30 % na úroveň blížiacu sa 40 % HDP."

Ministerstvo financií ešte stále počíta na tento rok s 3-% verejným deficitom, zároveň však avizuje na jún zmenu svojich makroekonomických prognóz a následnú revíziu rozpočtu. Pôvodné predpoklady štátu boli totiž ešte založené na očakávanom 2,4-% raste slovenskej ekonomiky, v súčasnosti však už panuje všeobecná zhoda na jej prepade. Podľa ministra financií Jána Počiatka aj premiéra Roberta Fica môže byť reálnym odhad Európskej komisie (EK) o poklese na úrovni 2,6 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 663
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 558
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 101
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 454
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 895
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 633
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 282
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 922
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop