Zmluva s Interblue Group je škandál

Vo zverejnenej verzii zmluvy s Interblue Group o predaji kvót skleníkových plynov je vybielená každá zásadnejšia informácia. Ani jedna však nemôže podliehať pod obchodné tajomstvo.

Predseda SNS Ján Slota povedal, že z predaja emisných kreditov pribudli na účet Environmentálneho fondu 2,3 miliardy korún. Eximinister Chrbet a nový minister Turský cenu za tonu predajných emisných kvót nezverejnili.

BRATISLAVA. Minister životného prostredia Viliam Turský zverejnil zmluvu so spoločnosťou Interblue Group. Zverejnená zmluva je ešte väčší škandál, ako sa pôvodne čakalo.

Obchodným tajomstvom podľa ministerstva životného prostredia je aj to, kto za firmu Interblue Group podpísal zmluvu o predaji emisných kreditov AAU. To je nehoráznosť na entú. Lebo nehoráznosťou na druhú je už to, že sa ministerstvo k obchodnému tajomstvu v rozpore so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám, ako aj rozsudkami súdov uchýlilo.

Ivan Štulajter od (ne)odtajnenej emisnej zmluve - čítajte tu

Minister dal vybieliť adresu „americkej" spoločnosti Interblue Group a zároveň aj meno konateľa, ktorý za firmu zmluvu podpísal. Adresa aj meno by pritom mali byť známe. Má ísť o predmestie Washingtonu Snohomisha, konateľkou by mala byť Jana Lutken. Na jej švajčiarsku adresu má odísť každá korešpondencia medzi firmou a rezortom životného prostredia.

Ministerstvu sa však nepodarilo zmazať podpis kupujúceho. Začína sa veľkým tlačeným H, viac z neho nie je jasné. Rovnakou iniciálou sa začína aj meno Norbert Havalec, ktorého meno je spájané s kauzou predaja emisných limitov.

Kto je pán H?

Na jeho počítači mal byť pripravený materiál o predaji voľných emisných limitov, ktorý v októbri schválila vláda. On to síce poprel, vyplýva to však z vlastností wordovského dokumentu. Firma Magic Trading Corporation, ktorej bol akcionárom, je dodávateľ zbraní pre ministerstvo obrany a SIS. Havalec je podľa sekretárky dlhodobo odcestovaný a nie je možné sa s ním v súčasnosti spojiť.

SME už v minulosti upozornilo na to, že pozadie spoločnosti Interblue Group smeruje na Slovensko. Tým, že minister odmietol zverejniť adresu a meno konateľa, sa toto podozrenie len potvrdzuje.

Pavol Frešo z SDKÚ žiada premiéra Fica, aby odhalil pozadie Interblue Group. Fico je, zdá sa, so zverejnenou zmluvou spokojný. „Požadoval som zverejnenie s výnimkou toho, čo je predmetom obchodného tajomstva," povedal.

Za obchodne tajomstvo nie je možné podľa Pavla Nechalu z Transparency International považovať informácie v rozpore so slovenským právnym poriadkom alebo dobrými mravmi. „Slovenskí občania majú právo poznať celý obsah zmluvy so spoločnosťou Interblue, ako aj cenu a osoby, ktoré v jej mene konajú," povedal.

Cena za tonu bola asi nižšia

Vybielené časti zmluvy vyvolávajú aj ďalšie otázniky. Vláda v októbri minulého roka odklepla správu ministerstva životného prostredia, kde sa hovorí o predaji desiatich miliónov ton emisných limitov. Pričom cena za jednu tonu mala byť 6,05 eura. Cenu aj množstvo však minister Turský odmietol zverejniť. Nie je preto vylúčené, že cena za jednu tonu bola ešte nižšia ako šesť eur.

Potvrdzujú to aj slová predsedu SNS Jána Slotu, ktorý pre Aktuálne.sk povedal, že na účte Enviromentálneho fondu pribudli z predaja emisných kreditov 2,3 miliardy korún, čo je 76 miliónov eur. V prípade predaja 10 miliónov ton limitov by to znamenalo cenu 7,6 eura za tonu. V takom prípade by nemalo mať ministerstvo problém ponechať sumu zverejnenú, keďže by bola výhodnejšia ako pôvodných 6,05 eura za tonu.

Podľa opozície však predalo ministerstvo Interblue Group 15 miliónov ton. V takom prípade zaplatila Interblue Group za tonu našich emisných limitov iba 5,08 eura. Harmonogram, ktorý si obe strany dohodli, napovedá, že Interblue Group má rezervovaný ešte väčší balík emisných kreditov.

Podozrivé je aj to, že ministerstvo súhlasilo s tým, aby Interblue Group mala predkupné právo na ďalšie emisné kvóty do roku 2012. Aj keď je táto opcia vypovedateľná, neznáma spoločnosť má exkluzivitu. „Doslova nás šokuje, že táto zmluva nie je jednorazová, ale umožňuje kompletný garážový výpredaj všetkých kvót," povedal Frešo.

Klamal Chrbet o kontrole?

Interblue Group tiež vôbec nepotrebuje disponovať nejakou väčšou sumou peňazí. Dohodla si totiž so štátom odklad splatnosti faktúr 60 pracovných dní. „Pričom prevod kvót platí podľa zmluvy štát," vysvetľuje Frešo.
Spoločnosť Interblue Group sa však kryje aj iným spôsobom, aby na emisiách neprerobila. Hoci exminister životného prostredia Ján Chrbet tvrdil, že firma nepožadovala kontrolu nakladania so získanými financiami, nie je to pravda.

„Predávajúci sa zaväzuje poskytnúť kupujúcemu výročné správy, ako aj ďalšie správy o použití finančných prostriedkov získaných z predaja AAU v súlade so Zelenou investičnou schémou (GIS)," píše sa v zmluve.
Ak by totiž nepožadovala kontrolu, emisie by boli nepredajné, štáty totiž odmietajú kupovať doslova „horúci vzduch".
Jedinou odpoveďou ministerstva životného prostredia na všetky otázky ohľadom zmluvy bolo, že Slovensku zverejnením hrozí škoda, a preto nemôže údaje zverejniť. Podľa opozície milió〜nové škody v eurách vznikli Slovensku týmto netransparentným obchodom.

Zmluva o predaji emisných kvót

Ministerstvo vybielilo:

  • adresu Interblue Group,
  • meno konateľa spoločnosti,
  • register kupujúceho,
  • cenu za tonu emisných kvót,
  • množstvo predaných kvót.

Čo sa dá zo zmluvy vyčítať:

  • Interblue Group si dohodla odklad splatnosti faktúr 60 pracovných dní,
  • spoločnosť si vyhradila opčné právo do konca roku 2012 na všetky voľné emisné limity.

V čom zástupcovia vlády klamali:

  • Spoločnosť si vyhradila aj právo kontrolovať použitie financií v súlade so zeleným projektom. Vládny materiál tvrdil, že Interblue Group upustila od požiadavky kontroly financií.
  • Cena za jednu tonu emisných kvót bola zrejme nižšia ako 6,05 eura za tonu, šéf SNS Ján Slota totiž potvrdil celkovú cenu 2,3 miliardy korún. Zodpovedá to sume 5,08 eura za tonu.
Zdroj: zmluva, materiál na vláde z 8.októbra 2008
Anketa - Čo si myslíte o zverejnenej zmluve o predaji emisných limitov firme Interblue Group?

Pavel Nechala, Transparency International

Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je v zmysle infozákona sprístupnenie informácie, ktorá sa získala za verejné financie alebo sa týka používania verejných financií, či nakladania s majetkom štátu alebo majetkom obce. Podľa Najvyššieho súdu z roku 2001 nie je možné považovať informácie označené ako obchodné tajomstvo za obchodné tajomstvo, ak nespĺňajú všetky náležitosti Obchodného zákonníka. Občania majú právo poznať celý obsah zmluvy. Udelenie výhradnej opcie do 31. 12. 2009 je neštandardné riešenie, ktoré nie je vo verejnom záujme.

Peter Wilfling, združenie Občan a demokracia

Postup ministerstva je jednoznačne protizákonný. To, že v zmluve je vybielená informácia o cene, je doslova smiešne. Informácia o cene a množstve predaných emisií nemôže byť podľa zákona chránená ako obchodné tajomstvo, lebo ide o nakladanie s verejnými financiami.

Zuzana Wienk, Aliancia Fair play

Zverejnenú zmluvu považujem za škandalózne porušenie ústavne chráneného práva na prístup k informáciám. Vybielené údaje nemôžu byť predmetom obchodného tajomstva a znemožňujú verejnú kontrolu výkonnej moci. Je zaujímavé, že minister sa snaží utajiť práve identitu kupujúceho a cenu. Aliancia si zmluvu vyžiadala od ministerstva a ak ju dostane v tejto podobe, využije všetky právne nástroje na odstránenie takého flagrantného porušenia práva.


Emisna_zmluva

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 788
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 398
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 958
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 811
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 620
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 488
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop