SŤAŽNOSTI.SME.SK

Na obmedzenie veľkosti nákupu musí obchod dopredu upozorniť

Aby akciové ponuky mohlo využiť čo najviac zákazníkov, obmedzujú obchodníci pri predaji množstvo nakupovaného tovaru. Obchodní inšpektori tvrdia, že je to v poriadku - za určitých podmienok.

Piktogram, ktorý Tesco používa vo svojich katalógoch.(Zdroj: REPROFOTO SME)

Merali ste cestu do obchodu za výnimočnou zľavou, no tam vám povedali, že tovar už nie je, alebo že si ho nemôžete kúpiť, koľko chcete? Túto skúsenosť majú viacerí.

BRATISLAVA. Matúš Lenhart sa chcel začiatkom roka pripraviť na príchod novej meny kúpou euro peňaženky. Aby ušetril, šiel po akciovej ponuke hypermarketu Billa v Banskej Bystrici. Hoci leták neklamal, Matúš nepochodil. Peňaženky mali v banskobystrickej Bille vypredané už prvý deň akcie. Tamojší personál to vysvetlil tým, že ráno prišiel zákazník a odniesol si celý kartón.

Billa k tomu vo vyjadrení pre sťažnosti.sme.sk dodala, že obmedzenia praktizuje len na základné potraviny a nie na nepotravinové výrobky. Preto cítila povinnosť dodržať slovo a zákazníkovi ponúkla zaslanie peňaženky poštou.

Nie je to jediný prípad, keď reťazce lákajú do predajne na vysoké zľavy, no ich využite je v skutočnosti obmedzené. Na rovnakú tému napísal sťažnosť aj Peter Špak z Nových Zámkov, ktorý si chcel kúpiť v Hypernove prací prášok v akcii. Ten bol podľa zamestnancov obchodu vypredaný už štyri hodiny po otvorení predajne.

Aj v tomto prípade sa Hypernova zákazníkovi po sťažnosti ospravedlnila a vysvetlila, že predajňa si musela poradiť, lebo zlyhalo zásobovanie.

Do tretice zažila podobnú nepríjemnosť Ľubica Mareková s vypredaným akciovým tovarom v Lidli. Aj akciový set na čistenie podlahy bol vypredaný ešte v deň začatia akcie. V Lidli sa snažili vyjsť zákazníčke v ústrety aspoň dodatočne a požadovaný tovar zháňali na filiálkach. Neúspešne. Pre veľký záujem bol vypredaný.

Inšpekcia: Všetko je v poriadku, ak je obmedzenie známe dopredu

Aby akciové ponuky mohlo využiť čo najviac zákazníkov, obmedzujú obchodníci pri predaji množstvo nakupovaného tovaru. Obchodní inšpektori tvrdia, že je to v poriadku - za určitých podmienok.

Pokiaľ predajca obmedzuje množstvo nakupovaného tovaru (napr. 10 kg cukru, 100 ks rožkov) je povinný upozorniť pri danom tovare spotrebiteľov, že konkrétny druh predáva v určitom maximálnom množstve: „najviac 100 ks", „10 kg", alebo len na celé palety.

„Takáto informácia musí byť pri danom tovare viditeľne sprístupnená pre všetkých spotrebiteľov, aby bolo každému zrejmé, koľko si môže najviac nakúpiť," vysvetľuje Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Poukazuje pri tom na dodržanie zásad rovnakého zaobchádzania.

Ak sa pri tovare upozornenie nenachádza, zákazník si môže tovaru nakúpiť koľko chce. Ak mu to predajca neumožní, porušuje podľa SOI ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa.

staznosti-btn-mini.pngPred časom sme vám dali priestor diskutovať o tom, či ste sa s obmedzeniami podobného typu už stretli. Diskusiu si môžete prečítať - tu.

Chcete pridať sťažnosť? Kliknite

Tesco má obmedzenia rado, Hypernova ich vraj nepoužíva

S limitmi sme sa stretli napr. v Tescu. Obchodná sieť s nimi pracuje tým spôsobom, že na každé obmedzenie upozorní na výveske, či cenovke. Informácie o obmedzení sú aj v katalógu - má na ňom zrozumiteľný piktogram. Tesco samotné sa do uzávierky článku k téme nevyjadrilo.

Podľa vyjadrenia Aholdu, ktorý prevádzkuje sieť predajní Hypernova, už dlhšiu dobu neobmedzujú zákazníkov v nakupovanom množstve. Upresnili však, že v minulosti sa tak stávalo v prípadoch akciového tovaru.

„Obrovská väčšina akciových ponúk nemá žiadne obmedzenia, týkajúce sa množstva nakupovaného tovaru," reagovali na tému v Bille. Zdôvodňujú to tým, že pri väčšine akcií sa ráta s dostatočnou zásobou tovaru na sklade. Rovnako reagovali aj v Kauflande.

„Momentálne (máj, pozn. red.) predávame 40-gramový rožok za 1 eurocent (cca 30 slovenských halierov) a nákupné množstvo obmedzujeme na 50 kusov, pretože táto cena dokáže konkurovať cenám spred viac ako 20 rokov," opisujú konkrétne obmedzenie v Kauflande. Pred touto akciou naposledy obmedzili množstvo nákupu začiatkom roka 2009. „Všetky ostatné akcie neboli limitované."

Najväčším rizikom je gastrobiznis

Obmedzenia sa objavujú v praxi najmä na zamedzenie nákupu veľkoodberateľov. Niekedy sa totiž stáva, že ponuka maloobchodu je výhodnejšia ako tá veľkoobchodná. „Ak predpokladáme enormný záujem zákazníkov o akciový druh sortimentu, ktorý by sa rýchlo vypredal, alebo o ktorý môžu prejaviť záujem aj podnikatelia z gastrobiznisu, pristupujeme k obmedzeniam," vysvetľujú v Bille.

To, že medzi zákazníkov patria tiež veľkoodberatelia potvrdil aj Kaufland. Ten v tom až taký problém nevidí, je schopný plánovať zásobovanie veľmi presne. „Preto dokážeme vykryť aj väčšie predaje, napríklad v prípadoch, keď u nás zvyknú nakupovať aj veľkoodberatelia, pretože cenami často konkurujeme aj veľkoobchodu. Pre nich viackrát ročne pripravujeme aj cenové akcie na veľké balenia."

letak_kauf_small.jpg

Podobný názor ako Billa má aj LIDL. Stávalo sa u nich, že akciový tovar bol odoberaný vo veľkých množstvách ešte v deň začatia konkrétnej akcie. „Objem takéhoto nákupu nezodpovedal len vlastnej potrebe," vysvetľuje Sandra Kipeťová. LIDL zastáva v oblasti obhajoby obmedzení rovnaký názor ako Billa. "Krok k obmedzeniu nakupovaného množstvo je logickým krokom smerom k zákazníkom, nakoľko je tovar na predajniach dlhšie dostupný," hovorí Kipeťová.

V Bille hovoria, že upozornenia na obmedzenia sa nachádzajú pri danom akciovom tovare - na zvisliciach, plagátoch, a tiež aj bežných reklamných letákoch. V praxi má rovnaký postup aj Tesco, ktoré pri danom tovare vždy upozorňuje na obmedzenia, ktoré sa naň vzťahujú. Používa ich aj v letákoch, rovnako ako Kaufland.

Dodržiavanie tohto obmedzenia závisí vo veľkej miere aj na samotnom personále. Túto stránku vnímajú ako podstatnú v Kauflande. Ak by sa u nich vyskytol prípad, že bežný zákazník potrebuje mimoriadne niekoľko kartónov mlieka, či iného tovaru, s obmedzením si dokážu poradiť. „Určite ho nebudeme obmedzovať a budeme sa snažiť zásoby doplniť obratom v rámci našich interných systémov," hovoria.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.