Ako nekúpiť falšovanú značkovú obuv

Aj pri nákupe v bežnej obuvi sa môže stať, že zákazník natrafí na falzifikát. Rozoznať originál pri tom nie je jednoduché. Ak je spotrebiteľ informovaný, pravdepodobnosť kúpy napodobeniny sa zmenšuje.

Visačky sa pre zákazníka stávajú jediným dôkazom o pravosti výrobku. Preto by ich textu, štruktúre a dizajnu mal venovať primeraný čas pri nákupe. Ak sa čokoľvek zdá podozrivé, radšej by si mal nákup odpustiť.(Zdroj: REPROFOTO SME)

BRATISLAVA. Na službu Sťažnosti.sme.sk sa ľudia obracajú aj v prípadoch, kedy nie sú spokojní s vybavením reklamácie značkových topánok rôznych svetových výrobcov.

Časté sú sťažnosti, kedy sa značková obuv správa úplne inak, ako by sa od topánok - často za niekoľko stoviek eur - očakávalo. Rozpadajú sa, odlupuje sa z nich farba, nevydržia záťaž. V mnohých prípadoch je to pre nedodržanie pokynov výrobcu, ale môže sa stať, že spotrebiteľ pri nákupe natrafil na falzifikát.

Rozoznať falzifikát značkových topánok od originálu nie je ľahké ani pre odborníkov z oblasti ochrany spotrebiteľa.

Neznamená to, že kupujúci je stratený. Ak je informovaný, pravdepodobnosť, že kúpi falzifikát je menšia.

Na otázky o falzifikátoch reagovala spoločnosť Adidas a Puma. Oslovili sme aj firmy Baťa a Nike, no do uzávierky neposkytli k tejto téme žiadne vyjadrenie.

Ako rozoznať originál

Nenechajte sa napáliť

Originálna obuv PUMA


Kliknutím obrázok zväčšíte

Falošná obuv PUMA


Kliknutím obrázok zväčšíte

FOTO:
ABL, a.s.

„Dobrým ukazovateľom je už samotná cena," tvrdí Katja Schreiber z Adidasu. Ľudia by mali topánky nakupovať v overených obchodoch, ktoré sa špecializujú na športovú obuv. Môžu nakúpiť rovno v značkovej predajni.

Adidas nedovoľuje stánkový predaj. Podľa vyjadrenia spoločnosti žiadna fyzická a ani právnická osoba nemá právo k stánkovému a podomovému predaju, alebo akémukoľvek predaju, ktorý nezodpovedá štandardnej ponuke originálneho tovaru. Adidas dodáva tovar len do špecializovaných predajní, kde má kupujúci stopercentnú istotu originality.

„Je veľmi malá pravdepodobnosť, že bežný spotrebiteľ pri nákupe tovaru okamžite spozná, či ide o falzifikát. Toto spozná až pri následnom používaní falzifikátu," hovorí Petr Kožuch, manažér pre ochranu značky z Adidasu. „Môže však vychádzať z toho, kde a od koho nakupuje."

Rovnaké sú skúsenosti bezpečnostnej agentúry ABL, ktorá sa venuje vyhľadávaniu falzifikátov pre značku Puma. „V súčasnej dobe sa bohužiaľ na trhu objavujú i napodobeniny, ktoré nie sú na prvý pohľad rozpoznateľné od originálnych výrobkov," tvrdia vo firme.

Schreiber dodala, že spotrebitelia by si mali dávať pozor na detaily. „Je potrebné všímať si správne balenie a detaily, ako oficiálnu visačku a štítky."

Samozrejme, neplatí to len pre výrobky Adidas. Visačky, balenie, logá a ich spracovanie veľa napovedajú zákazníkovi o pôvode tovaru. Častokrát sú jediným vodítkom, ktoré spotrebiteľ má na ceste za originálnymi výrobkami. „Okrem toho sme na naše výrobky pridali bezpečnostné prvky. Napríklad bezpečnostné etikety pre kontrolu výroby z autorizovaného zdroja. Tým sa stáva falošná obuv ľahko identifikovateľná" píše Schreiber.

„Zákazníkom odporúčame dôkladne si prehliadnuť spracovanie švov. Ideálne je obrátiť výrobok (napr. tričko, či mikinu) naopak a pozrieť sa na švy golierov, ramien, alebo dolného lemu výrobku," odporúča Matěj Bárta z bezpečnostnej agentúry ABL. „Falšovatelia sa obvykle detailom moc nevenujú. U nepodarených napodobenín je teda možné, že aj bežný zákazník po bližšom preskúmaní výrobku identifikuje, že niečo nie je v poriadku," vysvetlil.

Pri kúpe značkového oblečenia a topánok si všímajte najmä:

  • predajňu a jej prostredie
  • primeranosť ceny značke, ktorú kupujete
  • spracovanie samotného výrobku: švy a lem
  • detaily nášiviek a spracovanie loga
  • visačky a kvalitu balenia

porovnanie.jpg
Porovnanie: Dominantná grafika loga je originálom, ktoré má Puma registrované. Nášivka je nepodareným falzifikátom.
FOTO: REPROFOTO SME, ZDROJ: ABL, a.s.

Napodobeniny bývajú aj nezdravé

„Falzifikáty sú vyrobené z nekvalitných materiálov, nekvalitnej podšívky a je tu aj podozrenie, že v týchto výrobkoch je k farbeniu použité nadmerné množstvo formaldehydu, čo je z hľadiska ochrany zdravia neprípustné," vysvetľuje Kožuch.

„Existuje odborný posudok vypracovaný odborníkom na detskú ortopédiu vo veci škodlivosti falšovanej obuvi. Uvádza sa v ňom, že nezanedbateľná časť detskej obuvi dovážanej z Ázie môže pri dlhšom nosení spôsobiť trvalé degeneratívne zmeny nôh a následne dlhodobé zdravotné problémy," hovorí Martina Kereková z Colného riaditeľstva. „Zákazník by si mal uvedomiť, či bude pri nákupe obuvi pre seba a svoje deti rozmýšľať alebo sa bude pridŕžať princípu cenovej senzitivity."

„Spravidla ide o materiál nízkej kvality. Materiál napínacej stielky nie je vyrobený v požadovanej kvalite a je prevažne z "lepenky", vkladaná vložka nezodpovedá odľahčeniu nohy pri záťaži z ortopedického a zdravotného hľadiska, uchytenie vnútornej podšívky je nedostatočne urobené z hľadiska funkčnosti. Takto vyrobený tovar je zdravotne závadný a nie je vhodný na bežné nosenie," hovorí o falzifikátoch Petr Kožuch, ktorý ich kontroluje.

Colníci nachádzajú aj unikátne falzifikáty

„V rámci našich aktivít prebieha úzka spolupráca s právnymi zástupcami zainteresovaných značiek, respektíve majiteľov práv duševného vlastníctva, nakoľko tieto osoby majú odborné znalosti oprávňujúce prehlásiť ten ktorý tovar za falzifikát či nelegálnu napodobeninu," vysvetľuje Martina Kereková z Colného riaditeľstva.


Kliknite - obrázok zväčšíte
FOTO: Colné riaditeľstvo

„Na snímke môžete vidieť obuv, kde boli sfalšované hneď dve ochranné známky - Harley Davidson a Puma," hovorí o snímke vyššie Martina Kereková.

Z údajov, ktoré SME.sk poskytlo Colné riaditeľstvo vyplýva, že v roku 2008 colníci zhabali viac ako 10-tisíc kusov rôzneho textilu a topánok, ktoré porušovali práva duševného vlastníctva. Medzi nimi značky ako Puma, Nike, Adidas, Hello Kitty, Lacoste. Celková colná hodnota tohto tovaru bola viac ako dva a pol milióna korún.

Nevieme, koľko je okolo nás topánok

„Koľko obuvi sa na Slovensko doviezlo, respektíve koľko obuvi dovezenej z tretích krajín sa na našom trhu nachádza, nie je možné presne určiť, vieme povedať koľko obuvi bolo preclenej na Slovensku," hovorí Martina Kereková, hovorkyňa Colného riaditeľstva.

Podľa štatistických informácií Colného riaditeľstva bola v roku 2008 na Slovensku preclená obuv za približne dve miliardy korún. V roku 2007 to bolo o dvesto miliónov menej.

Obuv dovezená z tretích krajín, ktorá sa nachádza na našom trhu, mohla byť preclená aj v inom členskom štáte a na Slovensko sa dostala v rámci voľného pohybu tovaru. "Toto platí od času, odkedy sme vstúpili do únie, kedy nastal voľný pohyb tovarov v rámci EÚ," vysvetlila Kereková.

Inšpekcia značky kontroluje

„Od 1. apríla 2002 nám bol vymedzený nový predmet kontroly, ktorým je dodržiavanie práv duševného vlastníctva významných z hľadiska ochrany spotrebiteľa," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa nesmie výrobca, predajca, dovozca a ani dodávateľ klamať spotrebiteľa. Nesmú uvádzať nepravdivé, nedoložené a neúplne, či dvojzmyselné informácie. Nesmú zamlčať údaje o vlastnostiach výrobkov alebo služby alebo o nákupných podmienkach.

„Za klamanie spotrebiteľa sa tiež považuje ponuka a predaj výrobkov porušujúcich práva duševného vlastníctva, ako aj skladovanie týchto výrobkov na účely ponuky alebo predaja," vysvetľuje Krkošová. „Preto SOI ukladá pokuty v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa."

V oblasti ochrany práv vyplývajúcich z duševného vlastníctva vykonala SOI v minulom roku 17 kontrol, pri ktorých boli zistené rôzne porušenia zákona.

„Napríklad používanie značiek zhodných alebo zameniteľných s ochrannou známkou registrovanou oprávnenou osobou, ako textilné výrobky Ed Hardy, Nike, Lacoste, či Adidas, športová obuv, ale aj nápoj značky Kofola," vyratúva hovorkyňa SOI. „Tieto kontroly vykonávame v spolupráci s odborníkmi v danej oblasti, colnými úradmi a Policajným zborom."

Puma: Ochranu zabezpečujeme externe. Má to výhody

Spoločnosť Puma na území Českej a Slovenskej republiky využíva externú firmu - bezpečnostnú agentúru ABL, a.s. ktorá sa problému plagiátorstva aktívne venuje v oboch krajinách.

„Spoločnosť Puma vďaka spolupráci s nami neuplatňuje v rámci ochrany duševného vlastníctva iba „pasívny systém ochrany", zameraný najmä na poskytovanie nevyhnutných právnych služieb, ale uplatňuje „aktívnu ochranu práv" vlastníka ochrannej známky, či chráneného vzoru," hovorí Matěj Bárta, výkonný riaditeľ spoločnosti ABL.

V praxi to znamená spoluúčasť na príprave a realizácií kontrolných akcií v mieste predaja nelegálneho tovaru, odborné školenia, spracovanie odborných vyjadrení, alebo vyčísľovanie škody. ABL pre Pumu zabezpečuje aj vyhľadávanie a monitoring plagiátov na území Česka a Slovenska. Napríklad, na prenos informácií štátnym orgánom Puma nepotrebuje vlastné oddelenie, či človeka. Riadi to projektový manažér v rámci vlastných štruktúr externej firmy.

Zaujímavé je aj zistenie, že externá firma nezabezpečuje len služby užitočné pre vlastníka ochrannej známky. Na základe skúseností, ktoré získala pri práci pre svetovú značku, môže pomôcť aj pri vzdelávaní policajtov. „Spolupracujeme s Policajným zborom ČR, Akadémiou policajného zboru na Slovensku a s Justičnou akadémiou v oblasti metodiky a legislatívy," vysvetlil Bárta.

Neakceptovateľné falzifikáty

Známe značky podstupujú väčšie riziko, že budú sfalšované. PR manažérka Adidas Group Katja Schreiber hovorí, že je to všeobecné pravidlo, ktoré platí aj pre ich výrobky.

„Máme vlastné oddelenie ochrany značky a úzko spolupracujeme s orgánmi činnými v trestnom konaní a vyšetrovateľmi," vysvetľuje Schreiber. Takéto oddelenie majú aj na Slovensku. Jedným z jeho zamestnancov je práve Petr Kožuch, ktorý pracuje ako manažér pre ochranu značky.

„V roku 2008 bolo po celom svete zabavených osem miliónov falzifikátov výrobkov celej Adidas skupiny," vypočítava Schreiber. „Na Slovensku bolo zaistených v minulom roku 21 250 kusov falzifikátov," doplnil Kožuch.

S falšovaním súvisí finančná strata, ktorú veľké značky pociťujú, to však nie je všetko. V mnohých prípadoch je to sklamanie spotrebiteľa, ktorý za svoje peniaze nedostal očakávanú kvalitu. Práve to poškodzuje povesť svetových značiek.


Kliknite - obrázok zväčšíte
ZDROJ: Adidas Group

(ava)

Visačky v rámci hlavnej fotografie (reprofoto) boli vyhotovené v predajni Adidas, Národná 3, Žilina.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 432
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 878
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 477
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 095
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 779
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 167
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 758

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.