Ako nekúpiť falšovanú značkovú obuv

Aj pri nákupe v bežnej obuvi sa môže stať, že zákazník natrafí na falzifikát. Rozoznať originál pri tom nie je jednoduché. Ak je spotrebiteľ informovaný, pravdepodobnosť kúpy napodobeniny sa zmenšuje.

Visačky sa pre zákazníka stávajú jediným dôkazom o pravosti výrobku. Preto by ich textu, štruktúre a dizajnu mal venovať primeraný čas pri nákupe. Ak sa čokoľvek zdá podozrivé, radšej by si mal nákup odpustiť.(Zdroj: REPROFOTO SME)

BRATISLAVA. Na službu Sťažnosti.sme.sk sa ľudia obracajú aj v prípadoch, kedy nie sú spokojní s vybavením reklamácie značkových topánok rôznych svetových výrobcov.

Časté sú sťažnosti, kedy sa značková obuv správa úplne inak, ako by sa od topánok - často za niekoľko stoviek eur - očakávalo. Rozpadajú sa, odlupuje sa z nich farba, nevydržia záťaž. V mnohých prípadoch je to pre nedodržanie pokynov výrobcu, ale môže sa stať, že spotrebiteľ pri nákupe natrafil na falzifikát.

Rozoznať falzifikát značkových topánok od originálu nie je ľahké ani pre odborníkov z oblasti ochrany spotrebiteľa.

Neznamená to, že kupujúci je stratený. Ak je informovaný, pravdepodobnosť, že kúpi falzifikát je menšia.

Na otázky o falzifikátoch reagovala spoločnosť Adidas a Puma. Oslovili sme aj firmy Baťa a Nike, no do uzávierky neposkytli k tejto téme žiadne vyjadrenie.

Ako rozoznať originál

Nenechajte sa napáliť

Originálna obuv PUMA


Kliknutím obrázok zväčšíte

Falošná obuv PUMA


Kliknutím obrázok zväčšíte

FOTO:
ABL, a.s.

„Dobrým ukazovateľom je už samotná cena," tvrdí Katja Schreiber z Adidasu. Ľudia by mali topánky nakupovať v overených obchodoch, ktoré sa špecializujú na športovú obuv. Môžu nakúpiť rovno v značkovej predajni.

Adidas nedovoľuje stánkový predaj. Podľa vyjadrenia spoločnosti žiadna fyzická a ani právnická osoba nemá právo k stánkovému a podomovému predaju, alebo akémukoľvek predaju, ktorý nezodpovedá štandardnej ponuke originálneho tovaru. Adidas dodáva tovar len do špecializovaných predajní, kde má kupujúci stopercentnú istotu originality.

„Je veľmi malá pravdepodobnosť, že bežný spotrebiteľ pri nákupe tovaru okamžite spozná, či ide o falzifikát. Toto spozná až pri následnom používaní falzifikátu," hovorí Petr Kožuch, manažér pre ochranu značky z Adidasu. „Môže však vychádzať z toho, kde a od koho nakupuje."

Rovnaké sú skúsenosti bezpečnostnej agentúry ABL, ktorá sa venuje vyhľadávaniu falzifikátov pre značku Puma. „V súčasnej dobe sa bohužiaľ na trhu objavujú i napodobeniny, ktoré nie sú na prvý pohľad rozpoznateľné od originálnych výrobkov," tvrdia vo firme.

Schreiber dodala, že spotrebitelia by si mali dávať pozor na detaily. „Je potrebné všímať si správne balenie a detaily, ako oficiálnu visačku a štítky."

Samozrejme, neplatí to len pre výrobky Adidas. Visačky, balenie, logá a ich spracovanie veľa napovedajú zákazníkovi o pôvode tovaru. Častokrát sú jediným vodítkom, ktoré spotrebiteľ má na ceste za originálnymi výrobkami. „Okrem toho sme na naše výrobky pridali bezpečnostné prvky. Napríklad bezpečnostné etikety pre kontrolu výroby z autorizovaného zdroja. Tým sa stáva falošná obuv ľahko identifikovateľná" píše Schreiber.

„Zákazníkom odporúčame dôkladne si prehliadnuť spracovanie švov. Ideálne je obrátiť výrobok (napr. tričko, či mikinu) naopak a pozrieť sa na švy golierov, ramien, alebo dolného lemu výrobku," odporúča Matěj Bárta z bezpečnostnej agentúry ABL. „Falšovatelia sa obvykle detailom moc nevenujú. U nepodarených napodobenín je teda možné, že aj bežný zákazník po bližšom preskúmaní výrobku identifikuje, že niečo nie je v poriadku," vysvetlil.

Pri kúpe značkového oblečenia a topánok si všímajte najmä:

  • predajňu a jej prostredie
  • primeranosť ceny značke, ktorú kupujete
  • spracovanie samotného výrobku: švy a lem
  • detaily nášiviek a spracovanie loga
  • visačky a kvalitu balenia

porovnanie.jpg
Porovnanie: Dominantná grafika loga je originálom, ktoré má Puma registrované. Nášivka je nepodareným falzifikátom.
FOTO: REPROFOTO SME, ZDROJ: ABL, a.s.

Napodobeniny bývajú aj nezdravé

„Falzifikáty sú vyrobené z nekvalitných materiálov, nekvalitnej podšívky a je tu aj podozrenie, že v týchto výrobkoch je k farbeniu použité nadmerné množstvo formaldehydu, čo je z hľadiska ochrany zdravia neprípustné," vysvetľuje Kožuch.

„Existuje odborný posudok vypracovaný odborníkom na detskú ortopédiu vo veci škodlivosti falšovanej obuvi. Uvádza sa v ňom, že nezanedbateľná časť detskej obuvi dovážanej z Ázie môže pri dlhšom nosení spôsobiť trvalé degeneratívne zmeny nôh a následne dlhodobé zdravotné problémy," hovorí Martina Kereková z Colného riaditeľstva. „Zákazník by si mal uvedomiť, či bude pri nákupe obuvi pre seba a svoje deti rozmýšľať alebo sa bude pridŕžať princípu cenovej senzitivity."

„Spravidla ide o materiál nízkej kvality. Materiál napínacej stielky nie je vyrobený v požadovanej kvalite a je prevažne z "lepenky", vkladaná vložka nezodpovedá odľahčeniu nohy pri záťaži z ortopedického a zdravotného hľadiska, uchytenie vnútornej podšívky je nedostatočne urobené z hľadiska funkčnosti. Takto vyrobený tovar je zdravotne závadný a nie je vhodný na bežné nosenie," hovorí o falzifikátoch Petr Kožuch, ktorý ich kontroluje.

Colníci nachádzajú aj unikátne falzifikáty

„V rámci našich aktivít prebieha úzka spolupráca s právnymi zástupcami zainteresovaných značiek, respektíve majiteľov práv duševného vlastníctva, nakoľko tieto osoby majú odborné znalosti oprávňujúce prehlásiť ten ktorý tovar za falzifikát či nelegálnu napodobeninu," vysvetľuje Martina Kereková z Colného riaditeľstva.


Kliknite - obrázok zväčšíte
FOTO: Colné riaditeľstvo

„Na snímke môžete vidieť obuv, kde boli sfalšované hneď dve ochranné známky - Harley Davidson a Puma," hovorí o snímke vyššie Martina Kereková.

Z údajov, ktoré SME.sk poskytlo Colné riaditeľstvo vyplýva, že v roku 2008 colníci zhabali viac ako 10-tisíc kusov rôzneho textilu a topánok, ktoré porušovali práva duševného vlastníctva. Medzi nimi značky ako Puma, Nike, Adidas, Hello Kitty, Lacoste. Celková colná hodnota tohto tovaru bola viac ako dva a pol milióna korún.

Nevieme, koľko je okolo nás topánok

„Koľko obuvi sa na Slovensko doviezlo, respektíve koľko obuvi dovezenej z tretích krajín sa na našom trhu nachádza, nie je možné presne určiť, vieme povedať koľko obuvi bolo preclenej na Slovensku," hovorí Martina Kereková, hovorkyňa Colného riaditeľstva.

Podľa štatistických informácií Colného riaditeľstva bola v roku 2008 na Slovensku preclená obuv za približne dve miliardy korún. V roku 2007 to bolo o dvesto miliónov menej.

Obuv dovezená z tretích krajín, ktorá sa nachádza na našom trhu, mohla byť preclená aj v inom členskom štáte a na Slovensko sa dostala v rámci voľného pohybu tovaru. "Toto platí od času, odkedy sme vstúpili do únie, kedy nastal voľný pohyb tovarov v rámci EÚ," vysvetlila Kereková.

Inšpekcia značky kontroluje

„Od 1. apríla 2002 nám bol vymedzený nový predmet kontroly, ktorým je dodržiavanie práv duševného vlastníctva významných z hľadiska ochrany spotrebiteľa," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa nesmie výrobca, predajca, dovozca a ani dodávateľ klamať spotrebiteľa. Nesmú uvádzať nepravdivé, nedoložené a neúplne, či dvojzmyselné informácie. Nesmú zamlčať údaje o vlastnostiach výrobkov alebo služby alebo o nákupných podmienkach.

„Za klamanie spotrebiteľa sa tiež považuje ponuka a predaj výrobkov porušujúcich práva duševného vlastníctva, ako aj skladovanie týchto výrobkov na účely ponuky alebo predaja," vysvetľuje Krkošová. „Preto SOI ukladá pokuty v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa."

V oblasti ochrany práv vyplývajúcich z duševného vlastníctva vykonala SOI v minulom roku 17 kontrol, pri ktorých boli zistené rôzne porušenia zákona.

„Napríklad používanie značiek zhodných alebo zameniteľných s ochrannou známkou registrovanou oprávnenou osobou, ako textilné výrobky Ed Hardy, Nike, Lacoste, či Adidas, športová obuv, ale aj nápoj značky Kofola," vyratúva hovorkyňa SOI. „Tieto kontroly vykonávame v spolupráci s odborníkmi v danej oblasti, colnými úradmi a Policajným zborom."

Puma: Ochranu zabezpečujeme externe. Má to výhody

Spoločnosť Puma na území Českej a Slovenskej republiky využíva externú firmu - bezpečnostnú agentúru ABL, a.s. ktorá sa problému plagiátorstva aktívne venuje v oboch krajinách.

„Spoločnosť Puma vďaka spolupráci s nami neuplatňuje v rámci ochrany duševného vlastníctva iba „pasívny systém ochrany", zameraný najmä na poskytovanie nevyhnutných právnych služieb, ale uplatňuje „aktívnu ochranu práv" vlastníka ochrannej známky, či chráneného vzoru," hovorí Matěj Bárta, výkonný riaditeľ spoločnosti ABL.

V praxi to znamená spoluúčasť na príprave a realizácií kontrolných akcií v mieste predaja nelegálneho tovaru, odborné školenia, spracovanie odborných vyjadrení, alebo vyčísľovanie škody. ABL pre Pumu zabezpečuje aj vyhľadávanie a monitoring plagiátov na území Česka a Slovenska. Napríklad, na prenos informácií štátnym orgánom Puma nepotrebuje vlastné oddelenie, či človeka. Riadi to projektový manažér v rámci vlastných štruktúr externej firmy.

Zaujímavé je aj zistenie, že externá firma nezabezpečuje len služby užitočné pre vlastníka ochrannej známky. Na základe skúseností, ktoré získala pri práci pre svetovú značku, môže pomôcť aj pri vzdelávaní policajtov. „Spolupracujeme s Policajným zborom ČR, Akadémiou policajného zboru na Slovensku a s Justičnou akadémiou v oblasti metodiky a legislatívy," vysvetlil Bárta.

Neakceptovateľné falzifikáty

Známe značky podstupujú väčšie riziko, že budú sfalšované. PR manažérka Adidas Group Katja Schreiber hovorí, že je to všeobecné pravidlo, ktoré platí aj pre ich výrobky.

„Máme vlastné oddelenie ochrany značky a úzko spolupracujeme s orgánmi činnými v trestnom konaní a vyšetrovateľmi," vysvetľuje Schreiber. Takéto oddelenie majú aj na Slovensku. Jedným z jeho zamestnancov je práve Petr Kožuch, ktorý pracuje ako manažér pre ochranu značky.

„V roku 2008 bolo po celom svete zabavených osem miliónov falzifikátov výrobkov celej Adidas skupiny," vypočítava Schreiber. „Na Slovensku bolo zaistených v minulom roku 21 250 kusov falzifikátov," doplnil Kožuch.

S falšovaním súvisí finančná strata, ktorú veľké značky pociťujú, to však nie je všetko. V mnohých prípadoch je to sklamanie spotrebiteľa, ktorý za svoje peniaze nedostal očakávanú kvalitu. Práve to poškodzuje povesť svetových značiek.


Kliknite - obrázok zväčšíte
ZDROJ: Adidas Group

(ava)

Visačky v rámci hlavnej fotografie (reprofoto) boli vyhotovené v predajni Adidas, Národná 3, Žilina.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 317
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 618
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 029
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop