Reklamný trh na Slovensku padne najmenej o pätinu

Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Otázkou ju, aký veľký bude.

BRATISLAVA. Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Najpálčivejšou otázkou teraz je, aký bude veľký, informovali na dnešnej tlačovej besede v Bratislave šéfredaktor magazínu Stratégie Martin Mazag a riaditeľ spoločnosti TNS SK Ivan Šimek.

Vyhliadky na tento rok hovoria o prepade reklamného trhu o minimálne 20 percent s tým, že markantný by mal byť hlavne v druhom polroku. Avšak aj bez krízy by bol z pohľadu výdavkov na reklamu skôr stagnujúci a nevrátil by sa na úrovne z rokov 2007-2008, pripomenul Mazag. Prepad podľa neho predstavuje návrat zhruba na úroveň roku 2005. Tento rok však reklamnému trhu môžu sčasti pomôcť volebné kampane, a to najmä outdooru vo forme billboardov.

Dobre už bolo

O vlaňajšku odborníci hovoria ako o jednom z najlepších rokov z pohľadu dynamiky a rastu reklamného trhu. "Rástli prakticky všetky mediatypy a celkovo reálne výdavky na reklamu v médiách medziročne rástli o 11,2 percenta," uviedol Mazag. Dodal, že rast zaznamenali aj výdavky na tzv. podlinkové aktivity, kam patria napríklad tie na PR, priamy marketing, podporu predaja a eventy. Medziročný nárast predstavuje 16 percent.

Objem reklamy v slovenských médiách v roku 2008 predstavoval hodnotu 1,69 miliardy eur (50,85 miliardy Sk), čím sa potvrdil kontinuálny rast. Za posledných päť rokov sa totiž toto číslo strojnásobilo. Nejde však o reálne peniaze, ktoré médiám pritiekli z reklamy. "Je to hodnota odvysielaného reklamného času tak, ako si ju cenia médiá," vysvetlil Šimek.

Rástli všetci, internet najviac

Reálna suma za reklamu, ktorá pritiekla do všetkých mediatypov, bola vyčíslená na 362 miliónov eur (10,89 miliardy Sk). Ak sa k tomu pridajú podlinkové výdavky, celkovo to predstavuje 503 miliónov eur (15,15 miliardy Sk). Optimálne výdavky na reklamu v krajine za bežných okolností prestavujú jedno percento z HDP, uviedol Mazag. Analytici tu v prípade Slovenska za minulý rok pracujú s číslom 683 miliónov eur (20,56 miliardy). "Ešte stále je tam priestor pre rast. Inak povedané, mal by byť väčší," podotkol.

Na mediálnom trhu z pohľadu reálnych výdavkov za reklamu v minulom roku tradične najviac rástol internet. Každoročne je to o zhruba tretinu, v roku 2008 to bolo medziročne o 32,5 percenta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 071
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 330
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 893
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 484
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop