SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Reklamný trh na Slovensku padne najmenej o pätinu

Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Otázkou ju, aký veľký bude.

BRATISLAVA. Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Najpálčivejšou otázkou teraz je, aký bude veľký, informovali na dnešnej tlačovej besede v Bratislave šéfredaktor magazínu Stratégie Martin Mazag a riaditeľ spoločnosti TNS SK Ivan Šimek.

Vyhliadky na tento rok hovoria o prepade reklamného trhu o minimálne 20 percent s tým, že markantný by mal byť hlavne v druhom polroku. Avšak aj bez krízy by bol z pohľadu výdavkov na reklamu skôr stagnujúci a nevrátil by sa na úrovne z rokov 2007-2008, pripomenul Mazag. Prepad podľa neho predstavuje návrat zhruba na úroveň roku 2005. Tento rok však reklamnému trhu môžu sčasti pomôcť volebné kampane, a to najmä outdooru vo forme billboardov.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobre už bolo

O vlaňajšku odborníci hovoria ako o jednom z najlepších rokov z pohľadu dynamiky a rastu reklamného trhu. "Rástli prakticky všetky mediatypy a celkovo reálne výdavky na reklamu v médiách medziročne rástli o 11,2 percenta," uviedol Mazag. Dodal, že rast zaznamenali aj výdavky na tzv. podlinkové aktivity, kam patria napríklad tie na PR, priamy marketing, podporu predaja a eventy. Medziročný nárast predstavuje 16 percent.

Objem reklamy v slovenských médiách v roku 2008 predstavoval hodnotu 1,69 miliardy eur (50,85 miliardy Sk), čím sa potvrdil kontinuálny rast. Za posledných päť rokov sa totiž toto číslo strojnásobilo. Nejde však o reálne peniaze, ktoré médiám pritiekli z reklamy. "Je to hodnota odvysielaného reklamného času tak, ako si ju cenia médiá," vysvetlil Šimek.

Skryť Vypnúť reklamu

Rástli všetci, internet najviac

Reálna suma za reklamu, ktorá pritiekla do všetkých mediatypov, bola vyčíslená na 362 miliónov eur (10,89 miliardy Sk). Ak sa k tomu pridajú podlinkové výdavky, celkovo to predstavuje 503 miliónov eur (15,15 miliardy Sk). Optimálne výdavky na reklamu v krajine za bežných okolností prestavujú jedno percento z HDP, uviedol Mazag. Analytici tu v prípade Slovenska za minulý rok pracujú s číslom 683 miliónov eur (20,56 miliardy). "Ešte stále je tam priestor pre rast. Inak povedané, mal by byť väčší," podotkol.

Na mediálnom trhu z pohľadu reálnych výdavkov za reklamu v minulom roku tradične najviac rástol internet. Každoročne je to o zhruba tretinu, v roku 2008 to bolo medziročne o 32,5 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 713
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 945
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 264
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 906
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 673
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 420
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 209
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 587
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 472
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 575
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Práca

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Neprehliadnite tiež

EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.

Ceny ropy vzrástli

Trhy podporili aj vyjadrenia nastupujúcej ministerky financií USA.

Ropný vrt.
Ilustračné foto.