Reklamný trh na Slovensku padne najmenej o pätinu

Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Otázkou ju, aký veľký bude.

BRATISLAVA. Po období konjunktúry reklamného trhu na Slovensku z posledných rokov sa v najbližšom období očakáva prepad. Najpálčivejšou otázkou teraz je, aký bude veľký, informovali na dnešnej tlačovej besede v Bratislave šéfredaktor magazínu Stratégie Martin Mazag a riaditeľ spoločnosti TNS SK Ivan Šimek.

Vyhliadky na tento rok hovoria o prepade reklamného trhu o minimálne 20 percent s tým, že markantný by mal byť hlavne v druhom polroku. Avšak aj bez krízy by bol z pohľadu výdavkov na reklamu skôr stagnujúci a nevrátil by sa na úrovne z rokov 2007-2008, pripomenul Mazag. Prepad podľa neho predstavuje návrat zhruba na úroveň roku 2005. Tento rok však reklamnému trhu môžu sčasti pomôcť volebné kampane, a to najmä outdooru vo forme billboardov.

Dobre už bolo

O vlaňajšku odborníci hovoria ako o jednom z najlepších rokov z pohľadu dynamiky a rastu reklamného trhu. "Rástli prakticky všetky mediatypy a celkovo reálne výdavky na reklamu v médiách medziročne rástli o 11,2 percenta," uviedol Mazag. Dodal, že rast zaznamenali aj výdavky na tzv. podlinkové aktivity, kam patria napríklad tie na PR, priamy marketing, podporu predaja a eventy. Medziročný nárast predstavuje 16 percent.

Objem reklamy v slovenských médiách v roku 2008 predstavoval hodnotu 1,69 miliardy eur (50,85 miliardy Sk), čím sa potvrdil kontinuálny rast. Za posledných päť rokov sa totiž toto číslo strojnásobilo. Nejde však o reálne peniaze, ktoré médiám pritiekli z reklamy. "Je to hodnota odvysielaného reklamného času tak, ako si ju cenia médiá," vysvetlil Šimek.

Rástli všetci, internet najviac

Reálna suma za reklamu, ktorá pritiekla do všetkých mediatypov, bola vyčíslená na 362 miliónov eur (10,89 miliardy Sk). Ak sa k tomu pridajú podlinkové výdavky, celkovo to predstavuje 503 miliónov eur (15,15 miliardy Sk). Optimálne výdavky na reklamu v krajine za bežných okolností prestavujú jedno percento z HDP, uviedol Mazag. Analytici tu v prípade Slovenska za minulý rok pracujú s číslom 683 miliónov eur (20,56 miliardy). "Ešte stále je tam priestor pre rast. Inak povedané, mal by byť väčší," podotkol.

Na mediálnom trhu z pohľadu reálnych výdavkov za reklamu v minulom roku tradične najviac rástol internet. Každoročne je to o zhruba tretinu, v roku 2008 to bolo medziročne o 32,5 percenta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 236
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 684
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 289
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 916
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 328
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 245
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 855
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 830
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 4 022
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 419

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta zatvára významný mäsokombinát, vyhodí 230 ľudí

Odkedy Penta v roku 2012 kúpila mäsokombinát Schneider v českej Plzni, firma je v strate.

DOMOV

Minúta po minúte: Mediálny výbor čaká ešte Ťapáková a Dírer

O post šéfa zabojuje deväť kandidátov.

SVET

Ako Moskva platí demonštrantov v Česku aj na Slovensku

Jednou z týchto osôb je Ladislav Kašuka.

Neprehliadnite tiež

Penta zatvára významný mäsokombinát, vyhodí 230 ľudí

Odkedy Penta v roku 2012 kúpila mäsokombinát Schneider v českej Plzni, firma je v strate.

Dopyt po pracovnej sile v Japonsku je najvyšší za 43 rokov

Podporuje to nádeje, že sa zvýši dynamika aktuálne slabej spotreby.

Hodnota akcií matky British Airways pre meškania klesla

Náklady na odškodnenie a refundácie môžu byť v desiatkach miliónov libier.

Daniari: Remetovu Dúhu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.