V cestovnom ruchu chcú čeliť kríze úsporou nákladov a vyjednávaním cien

Kým v brandži turizmu následky svetovej hospodárskej krízy najhoršie zasiahli reštaurácie a penzióny, najmenej zaskočili ...

BRATISALVA. Kým v brandži turizmu následky svetovej hospodárskej krízy najhoršie zasiahli reštaurácie a penzióny, najmenej zaskočili liečebné kúpele a cestovné kancelárie. Vyplýva to z prvého on-line dotazníkového prieskumu, ktorý Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) realizovala v apríli tohto roka na vzorke podnikateľov z odvetvia turizmu.

Ak bude kríza pokračovať, zariadenia cestovného ruchu (CR) budú podľa oslovených v prieskume aktívne. Pristúpia na úsporné opatrenia a vyjednávanie cien, čo potvrdilo 35 % a 33 % opýtaných. Na obmedzenie balíka ponúkaných služieb je pripravených 20 %, najmä penzióny. Až 75 % opýtaných však potvrdilo záujem zlepšiť svoju marketingovú komunikáciu smerom ku klientom.

Výsledky prieskumu ukázali, že "takmer 80 % respondentov označilo dopad krízy na tržby za citeľný až veľmi silný, keďže dosiahli viac ako 20-% pokles tržieb oproti roku 2008. Výnimkou boli kúpele so znížením tržieb do 10 %". Niektorí respondenti uviedli pokles tržieb o viac ako 70 %, čo je z pohľadu prevádzkovateľov likvidačné. Boli aj takí, ktorých kríza obišla - ich podiel medzi respondentmi tvoril 5,7 %.

Väčšina respondentov pri zmierňovaní dopadov krízy očakáva zvýšenú aktivitu rezortných orgánov a organizácií. Z odpovedí vyplynulo, že "najčastejšie uvádzaným faktorom, ktorý by pomohol turizmu, by bolo zavedenie cestovných šekov pre Slovákov a zintenzívnenie propagácie domáceho turizmu". Minimum subjektov uviedlo návrh na zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) pre ubytovacie a reštauračné služby. K dominantným iniciatívam zo strany oslovených sa nezaradilo ani zakladanie združení CR.

Výsledky prieskumu tiež ukázali, že okrem propagácie Slovenska ako cieľovej krajiny turizmu "by mala SACR fungovať ako poskytovateľ poradenstva pre subjekty cestovného ruchu". Agentúra by mala pokračovať najmä v propagácii Slovenska v zahraničí, podpore domáceho turizmu a dialógu so subjektmi, ktoré podnikajú v segmente CR.

Kľúčovými trhmi pre Slovensko zostávajú Česko, Poľsko a Maďarsko, pre kúpele aj Nemecko a pre top hotely Nemecko a Veľká Británia. Kým zariadenia CR väčšinou navštevujú jednotlivci a rodiny s deťmi, hotely so 4 a 5 hviezdičkami vyhľadávajú najmä obchodní cestujúci. Medzi klientelou kúpeľov vedú seniori.

Cieľom prieskumu bolo zistenie dopadov krízy na subjekty CR. "Výsledky prieskumu využijeme na operatívnejšie rozhodovanie pri svojej činnosti i propagácii Slovenska a jeho regiónov," povedala referentka pre komunikáciu a PR aktivity SACR Zuzana Nemcová.

Z oslovených viac ako 2000 podnikateľov poskytujúcich služby v turizme sa do prieskumu zapojilo 15 % subjektov, najviac boli zastúpení prevádzkovatelia penziónov a hotelov nižšej kategórie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 585
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 770
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 273
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 019
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 010
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 886
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 720
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 562
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 237
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 236

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.