V cestovnom ruchu chcú čeliť kríze úsporou nákladov a vyjednávaním cien

Kým v brandži turizmu následky svetovej hospodárskej krízy najhoršie zasiahli reštaurácie a penzióny, najmenej zaskočili ...

BRATISALVA. Kým v brandži turizmu následky svetovej hospodárskej krízy najhoršie zasiahli reštaurácie a penzióny, najmenej zaskočili liečebné kúpele a cestovné kancelárie. Vyplýva to z prvého on-line dotazníkového prieskumu, ktorý Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) realizovala v apríli tohto roka na vzorke podnikateľov z odvetvia turizmu.

Ak bude kríza pokračovať, zariadenia cestovného ruchu (CR) budú podľa oslovených v prieskume aktívne. Pristúpia na úsporné opatrenia a vyjednávanie cien, čo potvrdilo 35 % a 33 % opýtaných. Na obmedzenie balíka ponúkaných služieb je pripravených 20 %, najmä penzióny. Až 75 % opýtaných však potvrdilo záujem zlepšiť svoju marketingovú komunikáciu smerom ku klientom.

Výsledky prieskumu ukázali, že "takmer 80 % respondentov označilo dopad krízy na tržby za citeľný až veľmi silný, keďže dosiahli viac ako 20-% pokles tržieb oproti roku 2008. Výnimkou boli kúpele so znížením tržieb do 10 %". Niektorí respondenti uviedli pokles tržieb o viac ako 70 %, čo je z pohľadu prevádzkovateľov likvidačné. Boli aj takí, ktorých kríza obišla - ich podiel medzi respondentmi tvoril 5,7 %.

Väčšina respondentov pri zmierňovaní dopadov krízy očakáva zvýšenú aktivitu rezortných orgánov a organizácií. Z odpovedí vyplynulo, že "najčastejšie uvádzaným faktorom, ktorý by pomohol turizmu, by bolo zavedenie cestovných šekov pre Slovákov a zintenzívnenie propagácie domáceho turizmu". Minimum subjektov uviedlo návrh na zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) pre ubytovacie a reštauračné služby. K dominantným iniciatívam zo strany oslovených sa nezaradilo ani zakladanie združení CR.

Výsledky prieskumu tiež ukázali, že okrem propagácie Slovenska ako cieľovej krajiny turizmu "by mala SACR fungovať ako poskytovateľ poradenstva pre subjekty cestovného ruchu". Agentúra by mala pokračovať najmä v propagácii Slovenska v zahraničí, podpore domáceho turizmu a dialógu so subjektmi, ktoré podnikajú v segmente CR.

Kľúčovými trhmi pre Slovensko zostávajú Česko, Poľsko a Maďarsko, pre kúpele aj Nemecko a pre top hotely Nemecko a Veľká Británia. Kým zariadenia CR väčšinou navštevujú jednotlivci a rodiny s deťmi, hotely so 4 a 5 hviezdičkami vyhľadávajú najmä obchodní cestujúci. Medzi klientelou kúpeľov vedú seniori.

Cieľom prieskumu bolo zistenie dopadov krízy na subjekty CR. "Výsledky prieskumu využijeme na operatívnejšie rozhodovanie pri svojej činnosti i propagácii Slovenska a jeho regiónov," povedala referentka pre komunikáciu a PR aktivity SACR Zuzana Nemcová.

Z oslovených viac ako 2000 podnikateľov poskytujúcich služby v turizme sa do prieskumu zapojilo 15 % subjektov, najviac boli zastúpení prevádzkovatelia penziónov a hotelov nižšej kategórie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 213
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 625
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 881
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 276
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 102
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 973
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 811
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 703
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 501
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 899

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop