AKTUALIZOVANÉ 19:55

Fico: Za emisiami je obludný útok

Ani jednu z dostupných informácií, ktorá naznačuje, že vláda predala svoje emisné kvóty príliš lacno, premiér neuznáva. Kritiku opozície a médií, že Slovensko prišlo v emisiách o milióny eur, považuje za obludný útok na vládu.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Garážová firma z Washingtonu, nevýhodný predaj a množstvo ďalších podozrení sa spája s minuloročným predajom 10 miliónov ton emisných kvót. Tie predalo ministerstvo životného prostredia „washingtonskej" firme Interblue Group.

Premiér Fico však emisný obchod nehodlá zrušiť. V pondelok totiž vypršal čas, dokedy mu mali novinári a opozícia predložiť dôkazy o tom, že v čase, keď Slovensko predávalo svoje emisné kvóty firme Interblue Group za 6,05 eura za tonu, predávala iná krajina svoje kvóty za vyššiu cenu.

„Skončilo to len pri krivom obvinení vlády, nič ste nepotvrdili," povedal Fico s tým, že od stredy sa spúšťa zatepľovací program. Ten sa má financovať z peňazí za „teplý vzduch", ktoré by mali byť v environmentálnom fonde.

Známa nie je ani suma

Dosiaľ však nie je jasné ani to, koľko peňazí a kedy do fondu vôbec pritieklo od firmy Interblue Group. „Na otázky týkajúce sa predaja emisií bude odpovedať nový minister životného prostredia," reagovala hovorkyňa rezortu životného prostredia Jana Kaplanová.

Pri opätovných pokusoch dovolať sa kompetentnej osobe v samotnom environfonde, sme sa nedostali ďalej než po sekretariát. Majú totiž zákaz „prepájať takéto hovory vyššie".

Pri cene 6,05 eura za tonu emisií by sme pri predaji 10 miliónov ton zinkasovali 60,5 milióna eur. To je v korunách vyše 1,8 miliardy korún. Premiér však nedávno povedal, že v prípade zrušenia zmluvy vrátime „americkej" firme 2,3 miliardy korún. V pondelok hovoril, že cez emisie pôjdu na zatepľovanie vyše 2 miliardy korún.

Podľa opozície nemá premiér právo dávať opozičným poslancom akékoľvek ultimáta. „Nech si prečíta ústavu a zistí, že ten, kto bude dokazovať celému Slovensku, že ten obchod bol pre Slovensko najvýhodnejší, je on sám," povedal poslanec SDKÚ Pavol Frešo.

Fico podľa neho chce od opozície listinné dôkazy o tom, ako iné štáty obchodovali s emisiami, a pritom sám nie je schopný za vyše dva týždne zabezpečiť sprístupnenie informácií o tom, ako obchodovalo Slovensko.

„Chcem poďakovať okresným štruktúram strany Smer, ktoré odmietli žiadosť pána Freša, ktorý sa chcel stať členom Smeru v roku 2002," zareagoval na kritiku Freša premiér.

Lži na vláde

Naša vláda pritom predávala emisie firme Interblue Group v čase, keď ich Maďarsko predalo za 13,5 až 14,5 eura za tonu.

O tom, že predaj nie je v poriadku, svedčí podľa Freša aj materiál ministerstva životného prostredia, ktorý vláda minulý rok vzala na vedomie. Píše sa v ňom, že Slovensko má k dispozícii v roku 2008 celkový limit v objeme 16,5 milióna ton voľných emisných limitov. „Tento limit nie je možné preniesť do nasledujúcich období. Pri nevyužití predmetných kvót tieto prepadnú," píše sa v materiáli.

Európska environmentálna agentúra však tvrdí niečo iné. Tvrdí, že na predaj jednotiek AAU až do konca prvého kjótskeho obdobia nie sú žiadne limity. To znamená, že celý objem emisií môže krajina predať kedykoľvek do konca roka 2012. Časová núdza, ktorú navodil vtedajší minister Chrbet, bola teda falošná.

„Vláda vytvorila veľmi férovo rámec, v rámci ktorého bolo možné zrušiť zmluvu s firmou Interblue Group bez akýchkoľvek dosahov pre Slovensko," povedal Fico. Tento „rámec" však dohodol ešte Chrbet, za čo ho premiér odvolal z funkcie. Interblue Group bola totiž vraj ochotná skôr odstúpiť od zmluvy, a to bez sankcií, ako dať súhlas na jej zverejnenie.

Ide pritom o firmu, ktorá má podľa fotky týždenníka Trend na svojej americkej adrese iba garáže a basketbalový kôš. Okrem toho konateľka firmy Jana Lütken, podľa jej sekretárky v sídle švajčiarskej firmy, hovorí plynulo po česky. Na skôr česko­slovenské než americké pozadie firmy však poukazuje aj to, že v zdrojovom kóde internetovej stránky tejto firmy sa objavila e­mailová schránka slovenského študenta.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 268
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 692
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 265
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 394
  7. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 888

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.