Realitky chcú za obhliadky peniaze

Aby prežili, niektoré realitné kancelárie zaviedli nové poplatky. Iné, naopak, lákajú kupujúcich na bonusy zo svojho zisku.

Trh s nehnuteľnosťami je stále zamrznutý. Byty, domy či komerčné nehnuteľnosti sa prakticky nepredávajú.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Desať eur za obhliadku. Aj takýmto poplatkom sa realitky snažia v časoch krízy, keď ľudia veľa obzerajú, no máločo kupujú, udržať nad vodou.

Poplatky za obhliadku sú viac výnimkou ako pravidlom. Zatiaľ čo niektorí sprostredkovatelia v nich vidia cestu ako prežiť, iní si nevedia predstaviť, ako by prežili, keby ich začali účtovať.

Konkurencia nepustí

Provízií z predaja nehnuteľností je na súčasnom zmrazenom trhu málo. Predajú sa len také, pri ktorých predávajúci spustí z ceny.

Obchody sa pri bytoch reálne uzatvárajú na úrovni o desať až pätnásť percent nižšej, ako je v ponuke. Minimálna „psychologická hranica", keď kupujúci začína uvažovať o uzatvorení obchodu, je v niektorých krajských mestách zhruba 1600 eur , teda v korunách zaokrúhlená suma 50-tisíc.

Provízie pritom môžu klesať tam, kde je väčšia konkurencia. „Nejde ani tak o to, že by to vyžadovali klienti, pretláčajú sa medzi sebou realitné kancelárie," hovorí Tomáš Gešovský z košického Flexirealu. Podľa Richarda Churého z Remax Slovakia sa dokonca nájdu predávajúci, ktorí sú ochotní zaplatiť realitke za služby viac len preto, že sa nehnuteľnosť nedarí dlho predávať. Takéto šťastie však nemusí mať každý sprostredkovateľ.

Realitka alebo cestovka?

Výdavky na realitnú činnosť pritom rastú. „Ľudia si nás často mýlia s cestovnou kanceláriou a obchod potom uzatvoria bez nás," sťažujú sa viacerí majitelia najmä v regiónoch mimo hlavného mesta.

Realitné kancelárie s tým bojujú, ako vedia. Desaťeurový poplatok za obhliadky napríklad zaviedla podnikateľka Vladimíra Novakovová, ktorá pracuje pre trnavskú realitnú kanceláriu Realfinanc. „Na túto možnosť ma upozornili iní makléri. Ponúkam nehnuteľnosti najmä mimo Trnavy. Desať eur je paušálna suma, dávam na ňu riadnu potvrdenku. Moje náklady na zabezpečenie obhliadky sú v skutočnosti vyššie," hovorí. Keď klient kúpi, poplatok mu odpočíta z ceny. Majiteľ Realfinancu ani ďalšia pracovníčka poplatky za obhliadky nepýtajú, no spolupracovníčke ich odobril. „Je to jej osobná vec, je živnostníčka," povedal.

Radšej bonusy ako poplatky

„Ak to niekto pýta, chápem to. No my to nerobíme," povedala Renáta Bajáková z bratislavskej CM-Reality. Táto realitná kancelária podobne ako ďalšie zvolila opačnú stratégiu. Ak klient kúpi nehnuteľnosť, uhradia mu na úkor svojho zisku všetky poplatky, ktoré nie sú súčasťou provízie - u notára, znalca, na katastri či v banke pri vinkulácii uložených peňazí. Náklady na obhliadky sa snažia znižovať tým, že sa sústredia na reality v blízkom okolí. Bonusy zaviedli pred dvoma mesiacmi na nové nehnuteľnosti v ponuke a zatiaľ sa im vyplatili. „Ak majú rovnakú ponuku viaceré realitky, ľudia prídu ku nám," hovorí Bajáková.

Poplatky u notára a v katastri, o ktoré by sa v prípade uzatvorenia obchodu delili predávajúci a kupujúci, uhrádza aj Flexireal. „Neviem si predstaviť, ako by sme na trhu v Košiciach prežili, ak by nám klienti museli platiť za obhliadky," hovorí Gešovský.

Je to na zákazníkoch

„Prax je taká, že realitnej kancelárii patrí odmena za úspešné ukončenie obchodu. Hovorí sa tomu „success fee"- predávajúci aj záujemca majú nulové náklady až do uzavretia kúpnej alebo nájomnej zmluvy," hovorí generálny sekretár Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Martin Lazík. Výnimkou sú veľké projekty, pri ktorých sa robia aj priebežné platby. Východisko, ako znížiť náklady na obhliadky aj telefonáty, Lazík vidí v dobre pripravenej ponuke na internete. Okrem fotografií sa dajú používať aj virtuálne obhliadky.

Na druhej strane dnešná situácia na trhu môže byť neštandardná, a preto sa môžu objavovať novinky, ako sú poplatky za obhliadky. „Či sa osvedčia, sa uvidí. Podľa nás si realitná kancelária takýmto spôsobom znižuje svoju konkurencieschopnosť," hovorí Lazík. Záujemca sa v prípade, že nehnuteľnosť ponúkajú viaceré realitky totiž môžu obrátiť na tú, ktorá má obhliadky zdarma.

S vybavením hypotéky nepomôže každý

Ak realitná kancelária sľubuje vybaviť hypotéku, treba rozlíšiť, či ide len o odovzdávanie tipov, alebo certifikovanú spoluprácu.

BRATISLAVA. K bonusom, cez ktoré sa realitné kancelárie snažia prilákať kupujúcich zákazníkov, patrí aj sprostredkovanie hypoték. Táto služba však môže mať viacero úrovní - od obyčajného tipovania až po seriózne vypracovanie predbežnej kalkulácie a informácie o tom, či má záujemca v konkrétnej banke šancu uspieť.

Tipovanie znamená, že realitka alebo iný nezávislý broker klienta len odporučí do banky a tá potom pripraví ponuku. „Vo väčšine prípadov však realitky len privedú klienta do banky bez toho, aby poskytovali nejakú špeciálnu pridanú hodnotu," hovorí Andrej Ďžurňák, riaditeľ Centra bývania Tatra banky.

Na to, aby mohli bežné realitné kancelárie za klienta kompletne hypotéku „vybehať", by totiž museli mať pomerne komplikované splnomocnenie, inak by s nimi banka ani nekomunikovala o konkrétnom klientovi. Dôvodom je nielen bezpečnosť banky, ale aj ochrana bankového tajomstva a osobných údajov.

Banky si takýchto spolupracovníkov vyberajú. No sprostredkovanie v súčasnosti považujú skôr za zbytočný medzičlánok. Realitky totiž pýtajú od bánk provízie za „tipovanie", čo podľa Ďžurňáka dáva menší priestor na individuálne dohodnutie podmienok úveru.

Iné je to pri spolupráci na vyššej úrovni, keď pracovníci bankou preverenej realitky prejdú školením a certifikáciou. Vtedy má realitná kancelária skutočne k dispozícii hodnotiace modely aj hypokalkulačku a vie vypracovať nielen predbežnú kalkuláciu, ale aj zhodnotiť reálne šance klienta na schválenie úveru.
Interné pravidlá spolupráce s realitkami všetky veľké hypobanky upravujú v zmluvách.

(ht)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 904
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 545
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 754
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 751
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 278
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 170
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 313
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 877
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192
  10. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 132

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Kellnerova PPF rozbieha v Británii banku, píšu české HN

Investícia je vo výške necelej miliardy korún, teda 37 miliónov eur.

Indikátor ekonomického sentimentu dosiahol najlepšiu hodnotu za šesť rokov

Na vývoj priaznivo vplýval rast dôvery v priemysle či v službách.

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Ceny ropy mierne vzrástli

Ceny opäť podporilo zníženie ťažby OPEC.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop