BRATISLAVA. Viaceré faktory pôsobiace v rovnakom čase aj mieste spôsobili, že prepad maloobchodu na Slovensku je vyšší ako v Česku. Pokles tržieb, ktorý zaznamenali slovenskí obchodníci konfrontovaní s nákupnou turistikou Slovákov v okolitých krajinách, však pretrváva, hlavne v pohraničných oblastiach.
"Tento trend sa však upokojuje a situácia v slovenskom maloobchode sa začína stabilizovať," povedal riaditeľ veľkoobchodnej spoločnosti Metro Cash & Carry pre SR Ladislav Žember pre TASR.
Medzi faktory, ktoré prebiehajú súčasne s následkami svetovej hospodárskej krízy, zaradil nižšiu kúpyschopnosť občanov Slovenska, prejavom čoho je pokles nákupov v sieti predajní. Mínusom pre domácich obchodníkov je nižšia daň z pridanej hodnoty v Poľsku, Maďarsku a Česku oproti Slovensku, a tiež nevýhodný kurz eura voči menám spomínaných krajín. Za nákupmi Slováci vyrážajú aj do Rakúska, kde niektoré tovary sú lacnejšie ako na Slovensku, napr. bravčové mäso či drogéria, iné drahšie. Podľa jeho slov "jednou z príčin tohto stavu maloobchodu je skutočnosť, že časť slovenských zákazníkov začala vo väčšej miere nakupovať v diskontných reťazcoch." Vo vlastnej réžii maloobchod môže ťažko niečo zásadné urobiť proti tomu, že je väčší odlev zákazníkov v retaili na Slovensku ako v susednom Česku, dodal.