Brusel: Mýto bude predražené

Z kritiky eurokomisie vyplýva, že tender na elektronické mýto mohol byť zmanipulovaný.

Minister dopravy Ľubomír Vážny a šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma sú zodpovední za mýtny tender.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Brusel neuznal ani jeden z dôvodov, pre ktorý bolo konzorcium Slovakpass vylúčené Národnou diaľničnou spoločnosťou z mýtneho tendra.

BRATISLAVA. Európska komisia neuznáva dôvody, pre ktoré Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila z tendra na elektronické mýto konzorcium pod vedením spoločnosti Slovakpass. Vyplýva to z listu komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho, ktorý adresoval slovenskej vláde.

Námietky neboli prijaté

Podľa zápisnice z otvárania ponúk z marca minulého roku, ktorú máme k dispozícii, Slovakpass ponúkol za vybudovanie mýtneho systému najnižšiu cenu (19 miliárd korún) a s takými parametrami, ktoré ho stavali na prvú priečku.

Štátna diaľničná spoločnosť konzorcium spolu s ďalšími dvoma záujemcami zo súťaže vylúčila. Najväčšiu zákazku v histórii Slovenska tak získala spoločnosť SkyToll s najdrahšou ponukou. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou presahuje 6,5 miliardy korún.

Námietky Slovakpassu ani ďalších vylúčených konzorcií neboli diaľničnou spoločnosťou a Úradom pre verejné obstarávanie akceptované v takej miere, aby dokázali zvrátiť výsledok tendra. Zatiaľ vyradené konzorciá neboli úspešné ani na slovenských súdoch.

Všetko môže byť inak, keď slovenská vláda nepresvedčí Brusel, že medzinárodný tender prebehol podľa pravidiel a žiadny z jeho účastníkov nebol diskriminovaný. To, že komisia začala proti Slovensku konanie, však znamená, že doteraz sa to vláde nepodarilo.

Sporné dôvody vylúčenia

NDS vylúčila Slovakpass z tendra aj preto, lebo nepreukázal, že dieselovými agregátmi zabezpečí stály prísun elektrického prúdu v čase, keď nastane výpadok elektriny vo verejnej sieti. Eurokomisár Charlie McCreevy upozornil, že z ponuky sťažovateľa, teda Slovakpassu, bolo zrejmé, že nemôže ísť o iný ako dieselový náhradný zdroj elektriny a že NDS nevyužila „možnosť objasniť túto skutočnosť prostredníctvom písomných otázok adresovaných sťažovateľovi".

Komisár neuznáva ani druhý dôvod vylúčenia Slovakpassu - veľmi nízku cenu. Naopak naznačuje, že mohlo dôjsť k manipulácii. NDS „zmenila jeden podstatný parameter sťažovateľa a na základe takto zmenenej hodnoty vyhlásila ponuku sťažovateľa za neobvykle nízku," napísal komisár. NDS podľa neho nemohla vylúčiť ponuku z dôvodu neobvykle nízkej ponuky, „pretože takáto neobvykle nízka ponuka neexistovala".

Rezort dopravy sa nechce k zneniu listu od eurokomisie vyjadrovať, kým ho nedostane. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič včera potvrdil, že list ešte nemajú. Povedal, že medzi rozhodnutím komisie a doručením jej verdiktu môže ubehnúť aj 30 dní. „Tá verzia listu eurokomisie, ktorá sa spomína, nemusí byť totožná s tou, ktorá príde na ministerstvo," povedal. Na otázku, či si rezort za tendrom stojí, povedal: „Nevidíme pochybenie a Úrad pre verejné obstarávanie sa s nami stotožnil," dodal.

List Európskej komisie

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 6 741
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 550
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 550
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 977
  5. Kam do tepla v januári? 2 521
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 285
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 272
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 106
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 287

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

Neprehliadnite tiež

V Európe lieta čoraz menej včiel a chýba med, lesníci chcú obnoviť včelárstvo

V Topoľčiankach má vzniknúť včelársky skanzen, ktorý bude spolu s lesnou učebňou slúžiť na vzdelávanie verejnosti.

Zemanovi na kampaň prispela aj firma priemyselníka Beljajeva

Spolumajiteľ popradskej Tatravagónky má dobré kontakty na Rusko.

Apple chce v USA vytvoriť 20-tisíc nových miest, sčasti k tomu prispeli nižšie dane

Vďaka jednorazovej daňovej úľave plánuje firma z offshore finančných centier do USA podľa odhadu presunúť 245 miliárd dolárov.

Najväčšie lietadlo na svete je zachránené, Emirates kúpia 20 superjumbov A380

Emirates prisľúbili odobrať 20 modelov A380, ktoré by im mal Airbus začať dodávať v roku 2020.

Štúdia potvrdila, že Nemci dokážu do roku 2050 znížiť emisie skleníkových plynov o 80 percent

Nemecko sa zaviazalo znížiť emisie skleníkových plynov o 80 až 95 percent do roku 2050 v porovnaní s rokom 1990.