Vážny nosí v sebe diaľničný otáznik

Premiérov sen o súkromnej diaľnici cez celú republiku sa komplikuje. Posúvajú sa termíny a minister dopravy myslí na zadné vrátka.

Posledné tunelové úseky diaľnice medzi Bratislavou a Košicami budú zrejme hotové o rok neskôr, a to v roku 2013.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Diaľnica z Košíc do Bratislavy bude kompletne hotová až v roku 2013. Ale ani nemusí byť. Vláda totiž včera schválila posunutie termínov pre ďalšie dva z troch takzvaných balíkov na súkromné diaľnice (PPP). Stále totiž chýbajú peniaze.

Koľko stoja PPP

1. balík – úseky medzi Prešovom a Martinom

  • ponuka: 3,3 mld. eur
  • celkovo počas 30 rokov: 7,8 mld. eur

2. balík – medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane obchvatu Banskej Bystrice

  • ponuka: 1,5 mld. eur
  • spolu za 30 rokov: 3,469 mld. eur

3. balík – úseky v okolí Žiliny

  • odhadované investičné náklady: okolo 2 mld. eur

Zdroj: ministerstvo dopravy, sita

„Z dôvodu finančnej krízy sa nedarí finančné uzatvorenie v termíne, ktorý bol pôvodne definovaný. Preto sme pristúpili k dodatku, ktorý rieši odsun termínu finančného uzatvorenia na október 2009 ako posledný možný termín," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.

To znamená, že diaľničné úseky budú odovzdané do prevádzky neskôr. Ide o prvý z troch balíkov PPP projektov - 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Niektoré z nich budú hotové v roku 2011, niektoré v roku 2012, tvrdí Vážny.

Pre tieto diaľnice už má podpísanú zmluvu s koncesionárom. Konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj slovenský Doprastav a Váhostav Juraja Širokého, vyhralo súťaž s ponukou vo výške 3,2 miliardy eur. Celková suma, ktorú bude Slovensko približne 30 rokov splácať, vyskočí na takmer 8 miliárd eur. V tom je však zarátaná aj údržba a opravy diaľnice.

Ministrov otáznik

Koľko vyjde tretí balík PPP, ktorého súčasťou sú aj tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený. Záujem o túto zákazku má však iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister nepovedal.

„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža: „Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa."
Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal.

Výhrady k súťaži jednotlivca má aj opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov".

Zmenu financovania nevylučuje ani minister Vážny. Stane sa tak, ak sa zrúti financovanie druhého z troch PPP balíkov - rýchlostnej cesty od Nitry. Ten by mal mať potrebné peniaze potvrdené v júni. „Ak nedôjde v danom čase k finančnému uzatvoreniu, sme pripravení postupovať klasickým verejným obstarávaním a už som dal pokyny na prvé kroky, aby sme obidve koncesné zmluvy, ktoré máme, začali chystať aj v klasickom obstarávaní," povedal Vážny.

Banky majú podmienky

Medzitým však minister uzavreté zmluvy dolaďuje. Dodatok k prvému balíku, ktorý včera schválila vláda, napríklad „reflektuje pripomienky financujúcich bánk".

V materiáli ministerstva sa píše, že „finančná kríza a všeobecná neochota bánk poskytovať úvery pre veľké projekty však znamená, že Slovenská republika musí zohľadniť pripomienky bánk v čo najväčšej možnej miere tak, aby sa zabezpečila čo najväčšia atraktivita projektu pre veriteľov a dosiahlo finančné uzavretie projektu".

Podľa Janiša to v preklade znamená, že banky vidia, že štát chce stavať za každú cenu a vydierajú. „Ak na toto pristúpila vláda, tak zas obrala občanov o nejaké miliardy," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 328
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 300
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 729
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 759
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 027
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 228
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 152
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 334

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.