AKTUALIZOVANÉ 16:39

Ponuku v treťom tendri na PPP podal Hochtief, súťaž možno zrušia

Jediným záujemcom, ktorý predložil ponuku v tendri na stavbu asi 29 kilometrov diaľnice D1 za súkromné peniaze v okolí Žiliny, je konzorcium okolo spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

BRATISLAVA. Novinárom to dnes po rokovaní vlády naznačil minister dopravy Ľubomír Vážny. Zároveň pripustil, že posledná z troch plánovaných súťaží na budovanie ciest formou projektov verejno-súkromného partnerstva môže byť zrušená. Dôvod prípadného zastavenia tendra odmietol prezradiť.

"Momentálne prebieha vyhodnocovacie konanie," povedal Vážny. Komisia posúdi predloženú dokumentáciu a ponúkanú cenu počas najbližších dvoch až troch týždňov, dodal. Bližšie podrobnosti o výbere koncesionára, ktorý sa má postarať o stavbu ciest vrátane technicky náročných úsekov s tunelmi medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, neuviedol.

Z celkových štyroch záujemcov o tretí tender na PPP projekty zostali v hre pôvodne dvaja uchádzači. S nemeckou spoločnosťou Hochtief sa do súťaže zapojili ešte firmy Alpine Bau, FCC Construcción a Western Carpathians Motorway Investors Company. Okrem nich sa o zákazku uchádzala v konzorciu s firmou Skanska Infrastructure Development aj francúzska Vinci Concessions, ktorá uspela v tendri na stavbu časti rýchlostnej cesty R1. Vážny však dnes pred novinármi naznačil, že v treťom balíku francúzska spoločnosť ponuku nakoniec nepredložila.

Vážny pripustil, že tretí tender na stavbu posledných chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohol byť zrušený. Odmietol, že by sa tak mohlo stať preto, lebo v súťaži zostal iba jeden záujemca. "Súťaž je platná, aj keď je jedna ponuka. Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," naznačil bez bližších podrobností minister.

Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) chce urýchliť stavbu ciest v krajine pomocou PPP projektov, postaviť by sa v rámci nich malo okolo 150 kilometrov diaľnic. Ministerstvo dopravy už podpísalo kontrakty s víťazmi dvoch tendrov. Začiatok výstavby časti diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji a úsekov R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou však oddialila svetová finančná kríza, pre ktorú zatiaľ úspešní uchádzači nezískali od bánk dostatok peňazí na financovanie prác.

Kabinet dnes súhlasil s tým, aby Vážny podpísal dodatok k zmluve s konzorciom pod vedením francúzskej firmy Bouygues. Tá má postaviť asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1 za zhruba 3,3 miliardy eur (asi sto miliárd korún). Dodatok umožní posunúť termíny dokončenia úsekov cesty.

Diaľničné prepojenie hlavného mesta s Košicami s výnimkou úsekov s tunelmi sa tak nepodarí dobudovať na budúci rok, ako plánovala Ficova vláda. Prvé kilometre súkromnej D1 na východe Slovenska majú byť odovzdané do predčasného užívania v októbri 2011, teda s takmer ročným oneskorením oproti pôvodným zámerom. Posledná časť ciest z balíka v okolí Ružomberka by mala pribudnúť so zhruba polročným posunom začiatkom roka 2013.

Pri PPP projektoch súkromník najskôr cestu postaví a stará sa o jej prevádzku, štát mu dielo neskôr dlhodobo spláca. Peniaze za prvé dva balíky ciest bude štát hradiť tri desaťročia. Diela tak po navýšení o úroky výrazne preplatí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 532
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 234
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 132
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 073
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 002
  6. Kam do tepla v januári? 1 749
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 357
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 170
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 063
  10. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Najväčšia škandinávska banka zakázala zamestnancom obchodovať s kryptomenami

Banka vyhlásila, že nebude nútiť zamestnancov, ktorí aktuálne vlastnia kryptomeny, aby ich predali.