PRAHA. Česko tento rok zvýši kapacitu prepravy ropy z Nemecka. Ropovod Ingolstadt-IKL, ktorý do ČR v prípade potreby od roku 1996 umožňuje dopraviť ročne až 10 miliónov ton ropy z prístavu v Terste, teraz posilňuje nová prečerpávacia stanica v Benešoviciach pri Stříbre.
Prvé zariadenie tohto druhu na českej trase IKL vybudoval za 260 miliónov Kč (9,72 milióna eur) a v utorok uviedol do prevádzky štátom ovládaný prevádzkovateľ ropovodov IKL a Družba spoločnosť MERO.
Investícia zvýši kapacitu IKL na 11,5 milióna ton ročne. "To znamená, že zo západu by sme mohli teraz uspokojiť celú potrebu Česka a v prípade záujmu navyše aj dve tretiny Slovenska," uviedol riaditeľ pre strategický rozvoj firmy MERO Libor Lukášek.
Samotné Česko v tejto chvíli až také množstvo ropy nepotrebuje. MERO dopravilo vlani do rafinérií ropovodmi zo západu i východu historicky rekordné množstvo ropy - 8,3 milióna ton. Družbou jej prišlo 5 miliónov a z Ingolstadtu 3,3 milióna ton.
Práve IKL sa môže stať v budúcnosti pre Česko a prípadne aj pre podstatnú časť Slovenska hlavným zdrojom ropy - namiesto starnúcej Družby, o ktorej technickom stave na východ od slovenských hraníc a záujme tamojších prevádzkovateľov stále panujú veľké nejasnosti.
"Výpadok dodávok plynu na začiatku roka až brutálne ukázal, ako sme zraniteľní bez náležitej alternatívy. IKL s posilnenou kapacitou je zárukou, že sa v prípade ropy niečo podobné nestane," povedal námestník ministra priemyslu Tomáš Hüner.
Výstavba IKL stála štát v polovici 90. rokov vyše 12 miliárd Kč. Ropovod mal od začiatku vyššiu kapacitu ako takmer 50 rokov stará Družba, ktorá teoreticky dokáže za rok prepraviť až 9 miliónov ton ropy.
IKL vedie z bavorského Vohhubergu pri Ingolstadte popri vrchu Přimda na Tachovsku okolo Krušovíc do centrálneho skladiska v Nelahozevsi pri Kralupách. Odtiaľ smeruje do rafinérií v Kralupách, Litvínove a Pardubiciach. Priamo v Nelahozevsi má MERO uložených viac ako milión ton rezervných zásob suroviny. Z prístavu Terst tečie čierne zlato podzemným potrubím s priemerom 70 centimetrov. Trasu 347 kilometrov prekoná za 20 dní a v rúre prúdi rýchlosťou podobnou chôdzi.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.