Lacnejší, máte padáka (test)

Nápad zvíťaziť tak, že štát jednoducho lacnejšie ponuky vyhodí z tendra sa na ministerstvách ujal. Týždenník TREND ukazuje ako model známy z mýtneho tendra použili aj podriadení ministra zdravotníctva Rašiho.

44 záchraniek dodá ten, kto bol v tendri najdrahší.(Zdroj: TREND/Vlado Benko)

Nápad zvíťaziť tak, že štát jednoducho lacnejšie ponuky vyhodí z tendra sa na ministerstvách ujal. Týždenník TREND ukazuje ako model známy z mýtneho tendra použili aj podriadení ministra zdravotníctva Rašiho.

BRATISLAVA. Aj rezort zdravotníctva vyslal jasný signál pre záujemcov o štátne zákazky: pre firmy, ktoré si chcú seriózne zasúťažiť, je zbytočné investovať do príprav čas a peniaze. Verejné obstarávania sú iba akýsi demokratický folklór. Recept je jednoduchý: lacnejších uchádzačov treba vyhodiť, aby ostala ponuka s najvyššou cenou.

Návod z mýtneho tendra nedávno uplatnila Záchranná a dopravná zdravotnícka služba (ZDZS). Záchranka priamo riadená ministerstvom zdravotníctva ide nakúpiť stoštyridsať sanitiek (TREND 16/2009).

Dvaja v hre

Hoci informácie si vyzdvihlo viacero firiem, o jednu z najlukratívnejších dodávok sanitiek v Európe sa prihlásili dve. Volkswagen Finančné služby, pre ktorý má úpravy áut robiť česká spoločnosť Fosan, sa stretol v hre so slovensko-rakúskym konzorciom firiem Panax F.C.S. a Dlouhy.

Rakúšania museli pristúpiť do partie, aby priniesli náročné referencie, ktoré si ZDZS vypýtala. Zdravotníci nachystali podmienky tak, aby nemohla uspieť žiadna menšia spoločnosť. Napríklad požadovali obrat 60 miliónov eur za tri roky a zmluvy na sanitky aspoň za štyri milióny eur tri roky po sebe.

Pravidlá od začiatku ukazovali, že ZDZS má jasného favorita. Do súťaže sa nemohli dostať autá bežne používané v záchranných službách, ako Mercedes, Ford či Iveco. Potvrdil sa predpoklad, ktorý TREND pred mesiacom publikoval, že parametre boli postavené na VW Transporter. Štátni záchranári si napríklad dali podmienku, že motor má mať päť valcov. Ostatní konkurenti mali po štyri, napriek tomu, že vykazovali väčšie výkony.

Kto radil ZDZS pri obstarávaní a kto definoval technické parametre hrajúce iba pre jednu automobilku, ale aj pre konkrétne medicínske prístroje v rámci výbavy sanitiek, je zatiaľ neverejné. Riaditeľ záchranky Boris Moťovský TRENDU napísal, že do skončenia tendra sa k nemu nemôže oficiálne vyjadrovať.

Lacnejší von

A tak aj skupina Panax–Dlouhy musela prisľúbiť VW Transporter. Do súťaže prišla s celkovou cenou o 3,24 milióna eur nižšou ako konkurencia. Tá chcela za stoštyridsať sanitiek, ich financovanie vyše 23,12 milióna eur s DPH. Ceny záchranárskych vozov sa ťažko porovnávajú. Posledný známy údaj je z nákupu špičkovo vybavených volkswagenov a mercedesov spoločnosťou Falck. Tá pri nástupe na slovenský trh platila za auto necelých stotisíc eur s DPH. Víťaz aktuálnej štátnej zákazky bude jednu sanitku priemerne dodávať za vyše 165-tisíc eur.

Podlezenie ceny slovenskej firme s rakúskym partnerom nepomohlo. Obstarávateľ ich vylúčil. „Sme zaskočení rozhodnutím ZDZS. Za jedenásť rokov sme pre slovenské zdravotníctvo postavili a dodali 510 sanitiek,“ hovorí konateľ Panaxu Peter Zaiček.

Firma ako najsilnejší domáci výrobca nadstavieb pre zdravotníctvo podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) námietku. Žiadosť o nápravu, ktorú poslali začiatkom mája na ZDZS, sa vrátila expresne. Výrobca doručil žiadosť vo štvrtok popoludní, v posledný pracovný aprílový deň.

Zamietavá odpoveď a definitívne vylúčenie z verejného obstarávania prišla do oravského sídla spoločnosti kuriérom v pondelok dopoludnia, po troch voľných dňoch. Ak chcel obstarávateľ dohodiť biznis vybratej firme, inak ako vylúčiť lacnejšieho konať nemohol. Jediné kritérium na rozhodovanie o víťazovi mala byť práve cena. A tak bolo treba hľadať dôvody na vylúčenie nepohodlných.

Diabol v detailoch

Kým ponuke firmy Volkswagen Finančné služby záchranka nevyčítala nič, pri lacnejšom konkurentovi nachádzala detaily. Napríklad že nedoložil doklad o zabezpečení autorizovaného servisu ponúkanej značky vozidla či garanciu dodávky originálnych náhradných dielcov najmenej počas desiatich rokov. Zdravotníkom nestačilo, že k dodávke sa zaviazal autorizovaný predajca volkswagenov Porsche Slovakia v rámcovej zmluve. Ani to, že sľúbil zabezpečiť autorizovaný servis aj v iných krajinách EÚ.

Obstarávateľovi chýba i ďalší dokument – potvrdzujúci, že predajca vozidiel, ktorý sa zaviazal dodať podvozky, má certifikát ISO 9000. Štátnych zdravotníkov neobmäkčilo, že certifikát určite má Volkswagen i výrobca a dodávateľ zdravotníckych nadstavieb.

Záchranka spochybnila i potvrdenie VÚB, že v prípade získania zákazky môže Panax dostať pri splnení štandardných podmienok úver do 20 miliónov eur. Poznámka, že potvrdenie má informatívny charakter, využila štátna záchranka ako argument, že záujemca o biznis nemá dostatočne záväzné vyjadrenie od banky.

Chyby sa hľadali detailne. Nestačilo vyjadrenie bánk, že počas obdobia vzájomnej spolupráce si spoločnosť plnila a plní všetky záväzky z úverových vzťahov a ostatných aktívnych a pasívnych bankových obchodov. Ani to, že na účet spoločnosti neboli nikdy žiadne exekúcie. Chýbala veta, ktorú si ZDZS vyžadovala, že firma nebola banke nikdy v nepovolenom debete.

Ministerstvo zdravotníctva sa k celej súťaži vyjadrovať nechce. „V prípade akýchkoľvek nejasností pri verejnom obstarávaní ÚVO prešetrí vznesené námietky a následne koná. Čiže aj kontrola, aj rozhodnutia sú v kompetencii úradu,“ znela strohá odpoveď z tlačového oddelenia.

Gabriel Beer

Tento text publikuje aktuálne vydanie týždenníka TREND.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.