BRATISLAVA. Predaj áut na Slovensku výrazne ťahá šrotovné. Za prvé štyri mesiace tohto roka sa na Slovensku zaregistrovalo dokopy takmer 28tisíc nových osobných a malých úžitkových áut. Oproti rovnakému obdobiu minulého roku je to menej zhruba o 4tisíc áut.
Podľa Združenia automobilového priemyslu čísla potiahlo šrotovné najmä v apríli, keď sa predalo dokopy takmer 11-tisíc áut. To je o vyše 17 percent viac než v apríli 2008.
Štatistiky predaja by naďalej mali rásť. Podľa Silvie Tajblíkovej z Kia Motor Sales Slovensko bolo zošrotovaných 44-tisíc áut. Z nich vyše 31tisíc bolo ku koncu apríla už evidovaných. To znamená, že ľudia už nové auto buď majú, alebo si ho už aspoň objednali a čakajú na jeho dodanie. Takých, ktorí už nové auto majú, je podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka asi 15tisíc.
Zvyšok by sa mal dostávať do štatistík registrácií neskôr. „Minimálne ďalšie tri mesiace šrotovné zásadne ovplyvní predaje," povedal.
Súťaž o 13tisíc áut
Počet ľudí, ktorí ešte neprejavili záujem o dotované auto, je zhruba 13tisíc. Predajcovia značiek tak majú ešte svojimi akciami o čo súťažiť. Podľa ministerstva hospodárstva čas majú do konca roka.
Jediný problém, na ktorý by pri rozhodovaní sa mohli naraziť, je prípadné zastavenie výroby niektorých modelov. „Stáva sa, že sa zmluva zruší, ak sa prestal vyrábať určitý typ auta a zistí sa, že už nie je v sklade.
Predajca vydá naspäť doklady a nič sa nedeje," povedal Vahram Chuguryan z tlačového oddelenia ministerstva hospodárstva. Problém by teda mohol nastať, keby si zákazník auto objednal napríklad 30. decembra, ale pre zastavenie výroby a prázdne sklady, by predajca zmluvu zrušil po Novom roku.
Očakávajú zisk
Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že šrotovné by z pohľadu štátu malo byť ziskové. Prináša totiž peniaze do štátnej kasy cez DPH. Podľa Uhríka je to už vyše 16,6 milióna eur (pol miliardy korún). Tretie kolo šrotovného je však nedohľadne. Ministerstvo zatiaľ výsledky štátnej dotačnej akcie stále analyzuje. Rozhodne sa v júni.
„Už pri schválení šrotovného sme argumentovali tým, že nemá čisté pozitívne prínosy, ako sú prezentované ZAP. Napríklad preto, že časť áut by bola kúpená tak či tak, akurát šrotovné urýchlilo ich nákup," povedal analytik INESS Radovan Ďurana.
V susednej Českej republike napríklad šrotovné nezaviedli, ale domáci predaj áut im rastie. V apríli opustilo české autosalóny o pätinu viac osobných a malých úžitkových áut než v marci. Rast predaja má v Česku na svedomí pravdepodobne zavedenie odpočtu DPH pre podnikateľov na všetky autá.