Šéf Peugeotu: V Trnave chceme zostať

Kríza nemá zásadne meniť stratégiu, ale zrýchľuje investície. Aj to sú dôvody, prečo sa Peugeot nevzdal plánov. Tvrdí to generálny riaditeľ značky Peugeot Jean Philippe Collin.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Kríza nemá zásadne meniť stratégiu, ale zrýchľuje investície. Aj to sú dôvody, prečo sa Peugeot nevzdal v čase krízy strategických plánov, ale naopak, chce ich zrýchliť aj s pomocou úveru. Tvrdí to generálny riaditeľ značky Peugeot a člen úzkeho vedenia koncernu PSA Peugeot-Citroen JEAN PHILIPPE COLLIN.

Ako vplýva kríza na Peugeot?

„Pociťujeme dva hlavné vplyvy. Jeden je, že sa značka Peugeot musí rýchlo posúvať na trhy, na ktorých je nárast dopytu po automobiloch vďaka šrotovnému, takže technicky musíme previezť veľa áut do Nemecka či do Talianska. To bola veľká výzva pre naše závody a logistické firmy. Toto bol dosah krízy na tej dobrej strane. Ďalší vplyv na zlej strane je, že minulý rok sme nahromadili veľa áut v sklade, pretože dopyt sa veľmi zmenil a nemohli sme okamžite prispôsobiť výrobu. V prvom kvartáli tohto roka sa nám podarilo veľkú časť týchto zásob zredukovať. Strategicky je tu posun dopytu smerom k nižšej triede áut. Ten je pre Peugeot zatiaľ pozitívny, pretože, ako viete, sme šampiónom v nižšej strednej triede. Preto posilňujeme svoju prítomnosť na trhu cez nové modely."

Tento trend je dočasný alebo zostane aj po kríze?

„Keď si ľudia zvyknú kupovať autá inej kategórie a sú s nimi spokojní, urobia dlhodobú zmenu. Napríklad s novou 3008 sme sa snažili prilákať užívateľov väčších áut. Keď budú mať skúsenosť s riadením tohto auta, nemyslím si, že sa vrátia do inej kategórie. Ostanú v tej, v ktorej sa cítia dobre. Verím, že určitá časť zmien v dopyte sa po kríze nevráti do pôvodného stavu."

To znie, akoby kríza Peugeotu ani neškodila. V posledných týždňoch však musel z vedenia odísť samotný prezident spoločnosti Christian Streiff. Nezvládal krízu alebo čo sa stalo?

„V prvom rade nebudem komentovať rozhodnutie vedenia. Poradný orgán PSA rozhodol, že závažnosť krízy si vyžaduje zmeny na čele spoločnosti. Je to správne rozhodnutie, ktoré bolo do hĺbky premyslené, rýchlo oznámené a aj vykonané, keďže nový prezident Philippe Varin k nám už príde prvého júna. V tomto momente už čerpá potrebné informácie a zoznamuje sa so spoločnosťou."

Keď poviem, že táto zmena je signálom zmeny v stratégii PSA, mýlim sa?

„Stratégiu PSA navrhuje prezident a kontroluje ju poradný výbor, ktorý ju schvaľuje. Veľká spoločnosť ako PSA nie je iba o jednom mužovi. Keď sa povie stratégia takej spoločnosti ako PSA, hovoríme o viacerých dimenziách, je tam produkt, vývoj, stratégia kvality a iné, takže všetky tieto domény sú starostlivo analyzované a kontrolované. Ale stratégia nie je niečo, čo je definitívne zamrznuté. Ovplyvňuje ju trh. Môžete si povedať, ok, na 80 percent ideme správnym smerom, ale v 20 percentách musíme stratégiu prispôsobiť. Keď je tu kríza, môžete sa chcieť viac zamerať na určitú vec, môžete chcieť zrýchliť alebo spomaliť určité veci. Čiže kríza by nemala meniť podstatu stratégie. Ak ju zmení, potom to nie je dobrá stratégia. My napríklad míňame miliardy eur ročne na nové technológie. Nie je to pre krízu. Potrebujeme do budúcnosti nové nízkoemisné motory a kríza to len urýchľuje. Ak sa vám podarí zrýchliť veci naplánované na 10 rokov, na 7 rokov, tak je to dobre."

Robiť veci rýchlejšie znamená aj platiť viac.

„Počas krízy si skutočne musíte dávať pozor na peniaze, lebo ich potrebujete použiť inak. Príklad: na konci roka sme mali neprimerane veľký počet áut v sklade. Naším prvým cieľom bolo teda znížiť zásoby, lebo peniaze, ktoré vynakladáte na skladovanie, to sú zle vynaložené peniaze. Tieto peniaze môžu byť použité na investície do výrobných kapacít a podobne. Napriek súčasnej situácii, a toto je tiež súčasťou stratégie, sme potvrdili naše najväčšie investície, lebo veríme, že boli dobre premyslené a v budúcnosti ich budeme viac než potrebovať. Ako určite viete, na účely financovania v tomto období sme si požičali od bánk 3 miliardy eur."

O aké investície ide?

„Do výskumu, vývoja, výrobných kapacít a obchodné investície. Robíme výskum v oblasti elektrických motorov. Elektrické auto bude mať Peugeot v roku 2010. Ak hovoríme o vývoji, momentálne vyvíjame niekoľko nových modelov. V roku 2011 predstavíme náš nový motor - hybrid-diesel. Na tomto tvrdo pracujeme. Príkladom investícií do priemyselnej výroby je napríklad dokončenie druhej časti nášho závodu v Číne."

Budú sa v trnavskom PSA vyrábať hybridy?

„Je príliš skoro o tom hovoriť. Trnava je závod, ktorý vyrába Citroen C3 Picasso a Peugeot 207. Myslíme si, že v prípade týchto typov áut sa jeho plnohybridná verzia nebude dať na trhu uplatniť pre cenu, ale veríme, že tak〜zvaný mikrohybrid v zmysle stop and start technológie bude užitočný."

Akú vidíte budúcnosť Trnavy?

„Žiarivú. Lebo je to jeden z našich najnovších a najmodernejších závodov, takže používa všetky najlepšie štandardy kvality vo výrobe a je skutočne na čele výrobných zručností. Po druhé, ak sa pozriete na pozíciu Trnavy na mape, je to bod v centre Európe. Je to dobré miesto, kde chceme byť prítomní."

Ako to teda vidíte s treťou zmenou, ktorú PSA už dlho plánuje?

„Neexistuje konkrétny termín na spustenie tretej zmeny, najmä v čase krízy si nemôžeme dovoliť takéto rozhodnutie. V každom prípade je závod pripravený na jej spustenie, ale všetko závisí od dopytu. Budúcnosť sa však nevzťahuje na to, či sa spustí, alebo nespustí tretia zmena. Vo viacerých krajinách sme mali tretiu zmenu a museli sme prepnúť na dve zmeny. Dobrá správa pre závod, ako je ten v Trnave, je tá, že je flexibilný, pretože dopyt v automobilovom sektore sa môže rýchlo meniť a dobrý závod je závod, ktorý sa tomu dokáže prispôsobiť, inak vyrábate na sklad. Strategickým rozhodnutím nie je mať tretiu zmenu, ale zabezpečiť, že trnavský závod bude mať túto kapacitu."

Momentálne je však európsky dopyt vďaka šrotovnému vyšší.

„Tento trh nerastie. Keď sa pozriete na európsky trh ako celok, oproti minulému roku je dolu. Sú určité produkty, ktoré sú v kurze, ale na určitý čas, lebo šrotovné dvíha dopyt, ale celkový dopyt nerastie. Napríklad, nárast dopytu v Nemecku kompenzuje jeho pokles v Španielsku. V Španielsku klesol dopyt za prvý štvrťrok medziročne o 40 percent, Nemecko je v 15-percentnom pluse. Francúzsko je za prvý štvrťrok v mínuse 8 percent, Taliansko 19 percent. Ale keď sa pozriete na marcové čísla, Francúzsko je v 4-percentnom pluse, Nemecko v pluse 36 percent, ale Španielsko stále mínus 40 percent, Portugalsko má 50-percentný mínus a Veľká Británia mínus 35 percent. Keď napríklad vzrástol nemecký trh, bolo veľmi dôležité doviezť dostatok Peugeotov 207 z Trnavy, Francúzska a Španielska, a to veľmi rýchlo. Dopyt môže byť len bublina, alebo môže byť stály, to nevieme."

Čo sa teda stane s dopytom po 207, keď jednotlivé krajiny stopnú šrotovné?

„Máme s tým už nejaké skúsenosti. Schémy šrotovného boli v minulosti v Taliansku, vo Francúzsku či v Nemecku. Čo vieme, je, že keď vlády zastavia túto podporu, nastáva pokles predaja. Ale keďže sme sa už poučili, snažíme sa rokovať s každou vládou, aby sme zabezpečili mäkké pristátie. Môže sa stať, že sa šrotovné zredukuje z tisíc eur na 500 alebo sa ponechá tisíceurová dotácia s tým rozdielom, že sa už neuplatní plošne, ale napríklad len na autá s určitou prípustnou hranicou emisií CO2."

Čo ste dohodli so slovenskou vládou, ak ste s ňou rokovali?

„Priamo so slovenskou vládou sa nerokovalo. Zavedenie šrotovného na Slovensku bolo riešené v spolupráci so Združením automobilového priemyslu."

Cítite napríklad tlaky, aby sa 207 v čase obmedzeného dopytu vyrábala najmä vo Francúzsku?

„Vôbec nie. Sme v Európe a tu v nijakom prípade nie je protekcionizmus. Medzi jednotlivými závodmi je zdravá konkurencia o to, aby zabezpečili čo najlepšiu kvalitu a najnižšie náklady. Vyvažujeme výrobu v závodoch, takže nijaký protekcionizmus."

Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy mal pred niekoľkými mesiacmi odvážne vyjadrenia o tom, že by mali francúzske automobilky vyrábať najmä vo Francúzsku.

„Nebudem komentovať komentáre. Ale opäť, sme v Európe. Francúzsko je nepochybne veľký európsky hráč. Nezabúdajte tiež, že keď je šrotovné vo viacerých krajinách, ako napríklad v Nemecku či vo Francúzsku, tak z toho neprofituje len Francúzsko a Nemecko. Dobrým príkladom je 207, ktorá sa vyrába v Španielsku, vo Francúzsku a v Trnave. Tá profituje zo šrotovného v Nemecku. Takže sme v otvorenej hre, konkurencia je otvorená, každý môže vstúpiť do hry a konkurencie."

Je toto najhoršia kríza, aká kedy PSA postretla?

„Značka Peugeot je v tomto priemysle už 150 rokov, vyrobili sme 15 miliónov áut, zažili sme veľa kríz a vždy sme boli schopní dostať sa z nich, nielen živí, ale aj silnejší. Vieme, ako zvládať krízu a redukovať náklady. Prvé ropné šoky v 74. boli pre automobilový sektor nepríjemné. Veľká kríza v roku 1929 sa Peugeotu až tak nedotkla, lebo Peugeot sa vtedy orientoval najmä na francúzsky trh a Francúzsko touto krízou príliš netrpelo."

Vidí už Peugeot svetlo na konci tunela v tejto kríze?

„Už teraz sú tu určité náznaky zlepšenia, ale nemusí to stačiť. Napríklad čínsky trh očakáva nárast od 7 do 10 percent. Tento rok určite uvidíme niekoľko krajín pripravených opäť rásť. Vplyv budú mať aj ceny ropy a plynu. Ruský trh bol počas niekoľkých mesiacov minulého roka väčší než európsky. Ako viete, ruská ekonomika klesla, keďže veľká časť príjmov v Rusku sa spája s ropou a plynom. Ak ceny ropy pôjdu o niečo vyššie než v súčasnosti, môže to rýchlo zvýšiť dopyt. A ak si zoberiete samotné Rusko, 70 percent zákazníkov, ktorí si kupujú auto, si ho kupujú po prvýkrát v živote. Takže rok 2010 už môže byť o niečo lepší rok, ale viete, nikto nepredpovedal krízu. Sú stovky expertov a stovky názorov."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 026
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 556
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 570
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 254
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 914
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 715
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 384
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 304
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 585
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 142

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.