AKTUALIZOVANÉ 15:45

Priemysel na Slovensku sa prepadá pomalšie

Prepad priemyselnej výroby na Slovensku sa v marci zvoľnil. Produkcia podnikov sa v treťom mesiaci znížila medziročne o 18 percent.

BRATISLAVA. Prepad slovenského priemyslu sa v marci zvoľnil. Produkcia podnikov sa v treťom mesiaci znížila medziročne o 18 percent, zatiaľ čo vo februári spadla až o revidovaných rekordných 25,6 percenta. Zatiaľ čo automobilový priemysel, jeden z ťahúňov ekonomiky, naďalej zaznamenal pokles, elektrotechnika si pripísala výrazný rast. Informoval o tom dnes Štatistický úrad. Za prvý štvrťrok produkcia v priemysle klesla medziročne o 22,9 percenta.

Horšie výsledky priemyslu sa podpísali aj pod zamestnanosť a mzdy v odvetví. V marci platy síce stúpli medziročne o dve percentá, po zohľadnení inflácie však druhý mesiac po sebe zaostali za vlaňajškom. Zrýchlil sa tiež pokles zamestnanosti, ktorá v marci medziročne spadla o 13,3 percenta. V priemysle tak pracovalo 520.183 ľudí, vo februári zamestnanosť dosiahla 534.556 pracovníkov.

Slovenský priemysel zasiahla svetová hospodárska kríza vlani na jeseň a jeho výkon padá od októbra. Navyše pre výpadky dodávok ruského plynu väčšie podniky skôr v tomto roku museli odstaviť výrobu na takmer dva týždne. Mierne spomalenie prepadu slovenského priemyslu oproti prvým dvom mesiacom roka nie je podľa analytika VÚB Martina Lenka dôvod na optimizmus. V apríli sa podľa neho nedá podobný vývoj očakávať. "Dôvodom je jednak možný bázický efekt spojený s Veľkou nocou, ako aj pretrvávajúca negatívna dôvera v priemysle, ktorá v apríli dosiahla historické minimum," tvrdil Lenko. Odhadol, že v apríli produkcia v priemysle poklesla o 23 percent.

Elektronike sa darilo

Produkcia dopravných prostriedkov, ktorú okrem závodov automobiliek Volkswagen, KIA Motors a PSA Peugeot Citroën zastupujú aj výrobcovia komponentov, spomalila v marci medziročný prepad na 30,3 percenta z februárových 44 percent. Naopak, výroba počítačových, elektronických a optických výrobkov, ktorá tiež patrí k významným odvetviam ekonomiky, v marci pridala medziročne o 50,3 percenta. Štatistický úrad súčasne zrevidoval februárové čísla odvetvia na rast o 15,1 percenta z pôvodného medziročného poklesu o 12,5 percenta.

Celkovo sa priemyselná výroba po očistení od ťažby a dobývania a dodávok energií v marci prepadla o 20,8 percenta. Vo februári klesla o 27,8 percenta. Odvetvie ťažby a dobývania v treťom mesiaci roka zaznamenalo nárast produkcie o 1,9 percenta v porovnaní s februárovým poklesom o 3,2 percenta.

Tržby priemyslu v marci zvoľnili medziročný prepad v stálych cenách na 14,8 percenta. Vo februári sa znížili až o 26,9 percenta.

Zmiernil sa aj prepad v stavebníctve

Pokles výkonu slovenských stavebných firiem sa v marci zmiernil. Stavebná produkcia sa v treťom mesiaci roka znížila v stálych cenách medziročne o 5,7 percenta, vo februári spadla o 11 percent. Informoval o tom dnes Štatistický úrad. V prvom štvrťroku stavebníctvo kleslo medziročne o 13,6 percenta.

Hodnota stavebnej produkcie v absolútnom vyjadrení sa v marci v bežných cenách zvýšila na 411 miliónov eur (12,38 miliardy Sk) z februárových 354 miliónov eur (10,66 miliardy korún). V prvom štvrťroku dosiahla 1,04 miliardy eur (31,33 miliardy Sk).

V najdôležitejšej časti stavebníctva, novej výstavbe, rekonštrukcii a modernizácii, produkcia v marci medziročne klesla o 2,3 percenta po februárovom prepade o 11,2 percenta. Stavebná produkcia v opravách a údržbe sa v treťom mesiaci roka oproti rovnakému obdobiu vlaňajška znížila o 17,7 percenta. Viac ako pätinový prepad zaznamenali slovenské stavebné firmy v zahraničí. Po zohľadnení sezónnych vplyvov marcová stavebná produkcia zostala na februárovej úrovni.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.