SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Ponuky v 3. balíku PPP projektov majú predložiť do 11. mája

Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 pri Žiline majú predložiť ...

BRATISLAVA. Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 pri Žiline majú predložiť ponuky do 11. mája. Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch, ktorú ministerstvo dopravy odoslalo na rokovanie vlády. Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP. Vážny predpokladá, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady v treťom balíku by mali podľa neho predstavovať okolo 2 mld. eur. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice..

Skryť Vypnúť reklamu

"V dôsledku globálnej krízy a nemožnosti zabezpečenia finančného krytia PPP projektov v tak krátkom časovom odstupe, a teda ich konkurencie na trhu (balíka č. 1 a balíka č. 2), nebolo možné zabezpečiť realizáciu jednotlivých etáp harmonogramu tretieho balíka PPP projektov v predsavzatých termínoch," zdôvodnil rezort dopravy odloženie termínu pre výber koncesionára. V pozadí pretrvávajúcej finančnej krízy môžu podľa ministerstva dopravy multilaterálne inštitúcie i komerčné banky za spoločnej participácie pracovať na finančnom pokrytí druhého a neskôr aj prvého balíka PPP projektov. "Vzhľadom na uvedené skutočnosti, ako aj na náročnosť rokovaní s predstaviteľmi multilaterálnych inštitúcií o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1 nebolo možné vybrať koncesionára na tretí balík PPP projektov v stanovenom termíne," dodal rezort dopravy. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy uzatvorilo koncesnú zmluvu pre druhý balík PPP na R1 so spoločnosťou Granvia, a.s. Bratislava 23. marca tohto roka. Dodatok ku koncesnej zmluve bol podpísaný 20. apríla vzhľadom na zmluvné záväzky v samotnej koncesnej zmluve a odporúčania v stanovisku ministerstva financií. Finančné uzavretie rokovaní medzi koncesionárom a bankami v druhom balíku sa predpokladá v júni tohto roka. Spoločnosť Granvia založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. Víťazné konzorcium v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €. Počas 30 rokov trvania koncesie má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 mld. €.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP na D1 medzi rezortom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava bola uzatvorená 15. apríla. "Z požiadavky ministerstva financií v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve," informoval rezort dopravy. Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve bol predložený na vládu 28. apríla, kabinet však zatiaľ o ňom nerokoval, pretože boli potrebné ďalšie rokovania o otázkach finančného uzavretia. Očakáva sa, že prvý balík by mal byť finančne uzavretý do 15. októbra, pol roka po uzavretí koncesnej zmluvy. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA.. Členmi konzorcia, ktoré v tendri uspelo s ponukou 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  5. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 214
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 452
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 124
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 501
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 346
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 090
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 054
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 840
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 631
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 362
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Peter Tkačenko
BLOG INEKO

Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv

Opravy za 200 miliónov eur sa rozbehnú až v roku 2021.

Nový asfaltový koberec v časti Lán.

Neprehliadnite tiež

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.

Portugalsko dopláca na závislosť od turizmu, vláda vyzvala na zmeny

V roku 2019 navštívilo Portugalsko viac než 16,4 milióna zahraničných turistov.

Centrum Lisabonu 11. októbra.

Nových malých úžitkových vozidiel medziročne ubudlo takmer o polovicu

V kategórii nákladných automobilov nad 12 ton to bol pokles o 38 percent.

Ilustračné foto.