Predaj áut už šrotovné neťahá

Nové modely sa po skončení druhej vlny štátnej dotácie nepredávajú tak, ako sa čakalo.

Šialenstvo okolo šrotovného utíchlo. Tri týždne po jeho skončení niektorí predajcovia už hovoria o poklese predaja.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

To, že záujem ľudí o nové auta opadol po vyčerpaní dotácie, priznávajú aj niektorí predajcovia.

BRATISLAVA. Hystéria okolo šrotovného utíchla. Tri týždne po skončení druhej vlny sú predajne áut opäť poloprázdne. Záujem o kúpu nového auta sa totiž opäť začína prepadať, priznali niektorí predajcovia.

„Už to nie je taký boom ako počas šrotovného, vtedy sa predávalo viac, no ľudia zatiaľ chodia," povedal predajca modelov Citroen Martin Bilčík z Pezinka. Rovnako to vidí aj generálny riaditeľ spoločnosti Auto Valušek, ktorá zastupuje značky Škoda, Volkswagen, Fiat, Kia, Alfa Romeo, Rudolf Rurik: „Predaj nových vozidiel v súčasnosti stagnuje." Zlepšenie si sľubuje od starnúceho vozového parku, ale aj priaznivých cien.

Pokles dopytu po skončení dotácie čakali aj niektorí analytici. Auto cez šrotovné si totiž kúpili aj tí, čo chceli kúpu odložiť. „Opatrenie dočasne zvýšilo dopyt po lacnejších autách. Spotrebitelia boli zo zdrojov daňových poplatníkov motivovaní ničiť funkčný majetok a zadlžovať sa v časoch rastúcej nezamestnanosti," povedal analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana.

Minulý rok sa nezopakuje

Niektorí predajcovia sa však k poklesu predaja po skončení šrotovného vyjadrovať nechcú. „Šrotovné sa ešte neskončilo - ešte približne 10-tisíc ľudí si auto nevybralo, aj keď má nárok na dotáciu," povedala manažérka pre komunikáciu značky Peugeot Slovakia Ivana Orviská.

Dotácia krátko
Prvá vlna šrotovného:
  • dotácia 33,2 milióna eur vydržala necelé tri týždne (od 9. do 25. marca),
  • štát prispel na nové auto 1000 eurami, ak predajca neposkytol zľavu, ďalších 500 eur prihodil ak zľavil 500 eur aj predajca.
Druhá vlna šrotovného:
  • štartovala 6. apríla,
  • dotácia 22,1 milióna eur sa vyčerpala 14. apríla,
  • štát prispel 1000 eurami za podmienky, že aj predajca poskytol 1000 eur

Niektoré značky zatiaľ klesajúci záujem necítia. „Štátna dotácia pomohla najmä zákazníkom citlivým na cenu prekonať obavy z krízy a my dnes vidíme, že záujem o kúpu nového vozidla pretrval aj po skončení šrotovného," povedala hovorkyňa najpredávanejšej značky Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. S rovnakým predajom ako v minulom roku však značka neráta.

To, že rekordný predaj áut z vlaňajška sa nezopakuje, naznačujú aj štvrťročné štatistiky predaja Združenia automobilového priemyslu. Tie ukazujú, že prvé tri mesiace tohto roka boli spolu s dotovaným predajom o vyše pätinu slabšie ako vlani.

Napriek tomu je výkonná riaditeľka združenia Mária Nováková optimistická: „Očakávame, že so šrotovným sa to bude približovať úrovni minulého roku," povedala. Presné čísla o predaji cez šrotovné zverejní združenie tento štvrtok.

Na autá sa už nečaká

Časy, keď sa pre veľký záujem šrotujúcich zákazníkov čakalo na auto pri niektorých značkách aj niekoľko mesiacov, je preč.

Ani väčšina tých, čo si auto kúpila cez šrotovné, naň už nečaká. „Približne 80 percent zákazníkov už má svoje vozidlo doma, ostatným klientom budú autá odovzdané v najbližších týždňoch," povedal Rurik. Podľa neho je za tým rýchla reakcia výrobcov. Pri škodovke čakajú len zákazníci so špeciálnymi požiadavkami.

Šrotoviská: Do mesiaca a pol je po šrote

Po skončení šrotovného si vydýchli autovrakoviská - kolóny starých áut s nervóznymi majiteľmi spred ich prevádzok zmizli. Zostali im len problémy, kamso šrotom. Odbyt je totiž pre hospodársku krízu stále slabý.

BRATISLAVA. Skončenie šrotovného prinieslo úľavu majiteľom šrotovísk. Ich prevádzky však idú stále naplno - spracúvajú autá odovzdané na zošrotovanie.

Viaceré firmy dokonca prijímali nových zamestnancov. Vraky totiž musia spracovať najneskôr do štyroch mesiacov od ich prijatia. „Vytvorili sme 12 nových pracovných miest na trvalý pracovný pomer, keďže bolo treba zabezpečiť silný nápor," povedal konateľ spoločnosti Auto-AZ s prevádzkou v Zohore Ľubomír Farenzena.

Troch nových ľudí prijal na dobu určitú aj konateľ košického šrotoviska Pop-Car Servis Peter Popivčák. „Ak sa osvedčia, necháme si ich," povedal.

To, či si noví pracovníci miesta udržia, však bude podľa Farenzenu závisieť najmä od vývoja trhu so šrotom. Šrotoviská totiž podľa neho trápi slabý odbyt či rekordne nízke výkupné ceny šrotu, ale aj strata dopytu po pneumatikách a plastoch.

„Musíme riešiť problém preskladnením alebo hľadať iné alternatívy likvidácie," povedal Farenzena. Tie sú však podľa neho vždy za poplatok, čo je ďalšia záťaž pre podnikateľov.

„Do 50 dní máme všetky vraky spracované," povedal Viliam Ryšavý, obchodný riaditeľ firmy ŽP Eko Qelet, ktorá má 14 pobočiek. Prijať nových zamestnancov podľa neho firma nepotrebovala. Aj on potvrdil, že šrotu je viac, ako vládzu vykúpiť naše oceliarne.

Šrotoviskám odpadol len problém s vyplácaním recyklačného poplatku pre tých, čo si dali auto zošrotovať. „Peniaze z recyklačného fondu pomaly prichádzajú za prvú vlnu šrotovného a čiastočne už aj za druhú," povedal Popivčák. Tým, čo si dajú auto zošrotovať teraz, tak firmy vyplatia poplatok hneď. Niektoré šrotoviská totiž vyplácali recyklačný poplatok 33,19 eura s omeškaním pre nedostatok hotovosti a priveľký nápor záujemcov.

Zdenka Zajíčková

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  4. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  5. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  6. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  7. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  8. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  9. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 413
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 603
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 542
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 450
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 279
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 860
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 323
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 700
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 952
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 570

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop