BRATISLAVA 5. mája (SITA) - Príprava výstavby úseku diaľnice D1 Turany - Hubová opakovane porušila európske predpisy aj slovenské zákony. Nemali by ju preto platiť európske finančné domy. Žiadajú ich o to Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko.
Zelení poslali list Európskej investičnej banke (EIB) a Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBRD), v ktorom ich pre spomínané dôvody žiadajú, aby neposkytovali úvery pre tzv. prvý balík v rámci PPP projektu diaľnice D1. Uvádza sa to v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytla mediálna koordinátorka Priateľov Zeme - CEPA Irena Jenčová. Podľa ochranárov ministerstvo životného prostredia v roku 2002 odporúčalo ako pre životné prostredie najvýhodnejší variant diaľnice D1 Turany - Hubová tunel Korbeľka.
Diaľnica by sa tak vyhla chráneným územiam a aj obci Šútovo. Organizácie o probléme informovali aj Európsku komisiu, ktorú žiadajú, aby prehodnotila svoje stanovisko k tomuto projektu. "Diaľnica D1 Turany – Hubová v trase presadzovanej Národnou diaľničnou spoločnosťou predstavuje značný zásah do chránených území sústavy NATURA 2000, vrátane národných parkov Malá Fatra a Veľká Fatra,“ upozornil ekológ Ján Topercer.
Ochranári pripomínajú, že Národná diaľničná spoločnosť "tieto odporúčania ignorovala a presadzuje trasu diaľnice vedenú po povrchu cez chránené územia a v tesnej blízkosti Šútova. Environmentálnymi dopadmi sa nezaoberal ani stavebný úrad, čím porušil zákon aj európsku smernicu o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA).
Stavebný úrad tak vydal povolenie na trasu, ktorej vplyv na životné prostredie v kritickom úseku nebol hodnotený," tvrdia. Chcú, aby Európska investičná banka nefinancovala prvý balík PPP diaľnice D1, pokiaľ nebude vykonané nové posúdenie vplyvov v úseku Turany – Hubová na životné prostredie.
Priatelia Zeme-CEPA a sieť CEE Bankwatch Network na problém projektu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová upozornili už v apríli. Zaradili ho medzi 55 príkladov deštruktívnych projektov v strednej a východnej Európe financovaných Európskou úniou.