SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Štát stále spláca staré dlhy železníc

Ku koncu minulého roka zostávalo štátu za staré dlhy ŽSR zaplatiť ešte vyše 265 mil. eur, vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti na zmiernenie dopadov finančnej krízy však môže byť ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií

(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

BRATISLAVA. Finančná pomoc na zmiernenie dopadov finančnej krízy pre železničné spoločnosti, ktorú odsúhlasila vláda, nie je pre štát jediným nákladom, ktorý v súvislosti s ich hospodárením znáša. V súčasnosti totiž stále spláca záväzky Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) voči niekoľkým bankovým domom, ktoré spoločnosť v minulosti nesplácala.

Išlo o úvery so štátnou zárukou, ktoré napokon kvôli nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti musel prevziať na seba štát. Podľa údajov z návrhu štátneho záverečného účtu za minulý rok totiž ku koncu roka 2008 zostávalo z týchto záväzkov uhradiť vyše 265 mil. eur, pričom len vlani štát na splátky istiny a úrokov záväzkov ŽSR voči jednotlivým bankám zaplatil takmer 83 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryté dlhy

O prevzatí záväzkov ŽSR do štátneho dlhu rozhodla vláda na návrh ministra Jána Počiatka v decembri roku 2006 s platnosťou od 1. januára 2007. Štát pritom ešte v roku 2006 uhradil za spoločnosť päť splátok v celkovej sume takmer 9,3 mil. eur. Nesplatené záväzky, ktoré následne prešli do štátneho dlhu a ktoré štát spláca ešte v súčasnosti pritom predstavovali vyše 660 mil. eur. Boli to úvery od šiestich bánk alebo bankových konzorcií, z ktorých najväčší v sume vyše 230 mil. eur musel štát splatiť ešte v roku 2007.

V súčasnosti je najväčšou položkou záväzkov ŽSR, ktoré na seba vtedy prebral štát, úver od J. P. Morgan splatný do roku 2014 so zostatkovou sumou takmer 230 mil.

Pomoc dostanú znova

Prevzatie istiny a úrokov nesplácaných úverov ŽSR do štátneho dlhu bolo pritom súčasťou plánu konsolidácie a reštrukturalizácie železničnej firmy. Tá však v posledných rokoch vykazuje ďalšie straty a spomalenie ekonomickej aktivity vplyvom hospodárskej krízy cez pokles výkonov nákladnej spoločnosti ZSSK Cargo vyústilo až do tohtoročnej finančnej pomoci od štátu v celkovej sume pre obe spoločnosti 236 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Má ísť o návratnú finančnú výpomoc, ktorej splatenie však vzhľadom na hospodárenie oboch firiem spochybňuje najmä opozícia. Železničné spoločnosti ZSSK Cargo a Železnice SR totiž vyprodukovali spolu za posledné tri roky podľa vlastných výročných správ celkovú stratu 144 mil. eur. Zisk vykázala iba vlani ZSSK Cargo. Podľa predbežných výsledkov 1,7 mil. eur. Rok predtým skončila spoločnosť v strate 8,4 mil. eur a v roku 2006 to bolo 28,4 mil. eur. ŽSR vykázali stratu v každom z predchádzajúcich troch rokov v minimálnej výške 33 mil. eur.

Peniaze by mali vrátiť

Vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti tak môže byť napokon ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií. Načrtla to aj samotná Európska komisia (EK) vo svojej jarnej prognóze, v ktorej Slovensku v tomto roku predpovedá deficit verejnej správy až na úrovni 4,7 % hrubého domáceho produktu. Komisia totiž v správe, ktorú zverejnila v pondelok, konštatuje, že na výdavkovej strane budú mať dopad na rozpočet okrem dotácií na výskum a vývoj, na projekty energetickej efektívnosti či na podporu malých a stredných podnikov aj dotácie pre štátne železničné spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Vláda totiž síce hovorí o návratnej finančnej výpomoci, v prípade jej nesplatenia by však išlo o zvýšenie výdavkov štátu. Konečné slovo, či túto finančnú pomoc bude musieť Slovensko započítať do deficitu verejných financií, však bude mať európsky štatistický úrad Eurostat pri notifikácii tohtoročného deficitu v budúcom roku. Ten má však podľa informácií SME vo veci relatívne jasno už v súčasnosti. "Ak sa pôžička poskytne stratovému verejnému podniku, pri ktorom je veľmi pravdepodobné, že nebude schopný úver splácať, bude sa to brať ako kapitálový transfer, ktorý sa stane súčasťou rozpočtového deficitu," povedal pre SME Tim Allen z tlačového oddelenia Eurostatu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 301
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 991
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 281
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 713
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 916
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 379
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 428
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 288
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 206
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 964
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka projektu Nesto.

Maďarská národná banka nezmenila úrokové sadzby

Banka očakáva, že zotavovanie ekonomiky z koronakrízy bude dlhšie, než sa predpokladalo.

Maďarský forint.

Švédsko zakázalo zariadenia od Huawei a ZTE pri budovaní 5G sietí

Huawei popiera, že predstavuje bezpečnostné riziko.

Ilustračné foto.

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo Google

Spoločnosť podľa ministerstva porušila hospodársku súťaž.

Google - ilustračná fotografia.