Štát stále spláca staré dlhy železníc

Ku koncu minulého roka zostávalo štátu za staré dlhy ŽSR zaplatiť ešte vyše 265 mil. eur, vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti na zmiernenie dopadov finančnej krízy však môže byť ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií

(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

BRATISLAVA. Finančná pomoc na zmiernenie dopadov finančnej krízy pre železničné spoločnosti, ktorú odsúhlasila vláda, nie je pre štát jediným nákladom, ktorý v súvislosti s ich hospodárením znáša. V súčasnosti totiž stále spláca záväzky Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) voči niekoľkým bankovým domom, ktoré spoločnosť v minulosti nesplácala.

Išlo o úvery so štátnou zárukou, ktoré napokon kvôli nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti musel prevziať na seba štát. Podľa údajov z návrhu štátneho záverečného účtu za minulý rok totiž ku koncu roka 2008 zostávalo z týchto záväzkov uhradiť vyše 265 mil. eur, pričom len vlani štát na splátky istiny a úrokov záväzkov ŽSR voči jednotlivým bankám zaplatil takmer 83 mil. eur.

Skryté dlhy

O prevzatí záväzkov ŽSR do štátneho dlhu rozhodla vláda na návrh ministra Jána Počiatka v decembri roku 2006 s platnosťou od 1. januára 2007. Štát pritom ešte v roku 2006 uhradil za spoločnosť päť splátok v celkovej sume takmer 9,3 mil. eur. Nesplatené záväzky, ktoré následne prešli do štátneho dlhu a ktoré štát spláca ešte v súčasnosti pritom predstavovali vyše 660 mil. eur. Boli to úvery od šiestich bánk alebo bankových konzorcií, z ktorých najväčší v sume vyše 230 mil. eur musel štát splatiť ešte v roku 2007.

V súčasnosti je najväčšou položkou záväzkov ŽSR, ktoré na seba vtedy prebral štát, úver od J. P. Morgan splatný do roku 2014 so zostatkovou sumou takmer 230 mil.

Pomoc dostanú znova

Prevzatie istiny a úrokov nesplácaných úverov ŽSR do štátneho dlhu bolo pritom súčasťou plánu konsolidácie a reštrukturalizácie železničnej firmy. Tá však v posledných rokoch vykazuje ďalšie straty a spomalenie ekonomickej aktivity vplyvom hospodárskej krízy cez pokles výkonov nákladnej spoločnosti ZSSK Cargo vyústilo až do tohtoročnej finančnej pomoci od štátu v celkovej sume pre obe spoločnosti 236 mil. eur.

Má ísť o návratnú finančnú výpomoc, ktorej splatenie však vzhľadom na hospodárenie oboch firiem spochybňuje najmä opozícia. Železničné spoločnosti ZSSK Cargo a Železnice SR totiž vyprodukovali spolu za posledné tri roky podľa vlastných výročných správ celkovú stratu 144 mil. eur. Zisk vykázala iba vlani ZSSK Cargo. Podľa predbežných výsledkov 1,7 mil. eur. Rok predtým skončila spoločnosť v strate 8,4 mil. eur a v roku 2006 to bolo 28,4 mil. eur. ŽSR vykázali stratu v každom z predchádzajúcich troch rokov v minimálnej výške 33 mil. eur.

Peniaze by mali vrátiť

Vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti tak môže byť napokon ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií. Načrtla to aj samotná Európska komisia (EK) vo svojej jarnej prognóze, v ktorej Slovensku v tomto roku predpovedá deficit verejnej správy až na úrovni 4,7 % hrubého domáceho produktu. Komisia totiž v správe, ktorú zverejnila v pondelok, konštatuje, že na výdavkovej strane budú mať dopad na rozpočet okrem dotácií na výskum a vývoj, na projekty energetickej efektívnosti či na podporu malých a stredných podnikov aj dotácie pre štátne železničné spoločnosti.

Vláda totiž síce hovorí o návratnej finančnej výpomoci, v prípade jej nesplatenia by však išlo o zvýšenie výdavkov štátu. Konečné slovo, či túto finančnú pomoc bude musieť Slovensko započítať do deficitu verejných financií, však bude mať európsky štatistický úrad Eurostat pri notifikácii tohtoročného deficitu v budúcom roku. Ten má však podľa informácií SME vo veci relatívne jasno už v súčasnosti. "Ak sa pôžička poskytne stratovému verejnému podniku, pri ktorom je veľmi pravdepodobné, že nebude schopný úver splácať, bude sa to brať ako kapitálový transfer, ktorý sa stane súčasťou rozpočtového deficitu," povedal pre SME Tim Allen z tlačového oddelenia Eurostatu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  4. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  8. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  1. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 9 006
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 599
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 118
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 809
  5. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 808
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 794
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 712
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 1 010
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 989
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 703

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Ftáčnik vedie v prieskume na bratislavského župana

Jakubec nezískal ani dve percentá.

KOMENTÁRE

Ak nebudeme na Západe, budeme pod Ruskom

Amerika či Británia si môžu populizmus dovoliť, my nie.

SVET

Zomrel muž, ktorý zabránil možnej jadrovej vojne

Petrov spozoroval údaje, podľa ktorých USA vypustili rakety.

Neprehliadnite tiež

Ryanair ruší aj lety z Bratislavy. Ako získať odškodné pár stoviek eur

Pri letoch do 1500 kilometrov, čo je napríklad linka medzi Bratislavou a Londýnom, je odškodné 250 eur. Pri dlhších letoch až 400 eur.

Hornbach spustil na Slovensku e-shop, menší tovar dovezie zadarmo

Ceny sa na e-shope nebudú líšiť od tých v kamenných predajniach.

Kanada pohrozila, že nekúpi vojenské lietadlá od Boeingu

Kanadský premiér vyhlásil, že Kanada nebude obchodovať s firmou, ktorá sa ich snaží zažalovať.

Výpočet minimálnej mzdy sa na Slovensku meniť nebude

Pri súčasnom systéme daní a odvodov si 58 centov z každého navýšeného eura vezme štát.