Štát stále spláca staré dlhy železníc

Ku koncu minulého roka zostávalo štátu za staré dlhy ŽSR zaplatiť ešte vyše 265 mil. eur, vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti na zmiernenie dopadov finančnej krízy však môže byť ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií

(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

BRATISLAVA. Finančná pomoc na zmiernenie dopadov finančnej krízy pre železničné spoločnosti, ktorú odsúhlasila vláda, nie je pre štát jediným nákladom, ktorý v súvislosti s ich hospodárením znáša. V súčasnosti totiž stále spláca záväzky Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) voči niekoľkým bankovým domom, ktoré spoločnosť v minulosti nesplácala.

Išlo o úvery so štátnou zárukou, ktoré napokon kvôli nepriaznivej finančnej situácii spoločnosti musel prevziať na seba štát. Podľa údajov z návrhu štátneho záverečného účtu za minulý rok totiž ku koncu roka 2008 zostávalo z týchto záväzkov uhradiť vyše 265 mil. eur, pričom len vlani štát na splátky istiny a úrokov záväzkov ŽSR voči jednotlivým bankám zaplatil takmer 83 mil. eur.

Skryté dlhy

O prevzatí záväzkov ŽSR do štátneho dlhu rozhodla vláda na návrh ministra Jána Počiatka v decembri roku 2006 s platnosťou od 1. januára 2007. Štát pritom ešte v roku 2006 uhradil za spoločnosť päť splátok v celkovej sume takmer 9,3 mil. eur. Nesplatené záväzky, ktoré následne prešli do štátneho dlhu a ktoré štát spláca ešte v súčasnosti pritom predstavovali vyše 660 mil. eur. Boli to úvery od šiestich bánk alebo bankových konzorcií, z ktorých najväčší v sume vyše 230 mil. eur musel štát splatiť ešte v roku 2007.

V súčasnosti je najväčšou položkou záväzkov ŽSR, ktoré na seba vtedy prebral štát, úver od J. P. Morgan splatný do roku 2014 so zostatkovou sumou takmer 230 mil.

Pomoc dostanú znova

Prevzatie istiny a úrokov nesplácaných úverov ŽSR do štátneho dlhu bolo pritom súčasťou plánu konsolidácie a reštrukturalizácie železničnej firmy. Tá však v posledných rokoch vykazuje ďalšie straty a spomalenie ekonomickej aktivity vplyvom hospodárskej krízy cez pokles výkonov nákladnej spoločnosti ZSSK Cargo vyústilo až do tohtoročnej finančnej pomoci od štátu v celkovej sume pre obe spoločnosti 236 mil. eur.

Má ísť o návratnú finančnú výpomoc, ktorej splatenie však vzhľadom na hospodárenie oboch firiem spochybňuje najmä opozícia. Železničné spoločnosti ZSSK Cargo a Železnice SR totiž vyprodukovali spolu za posledné tri roky podľa vlastných výročných správ celkovú stratu 144 mil. eur. Zisk vykázala iba vlani ZSSK Cargo. Podľa predbežných výsledkov 1,7 mil. eur. Rok predtým skončila spoločnosť v strate 8,4 mil. eur a v roku 2006 to bolo 28,4 mil. eur. ŽSR vykázali stratu v každom z predchádzajúcich troch rokov v minimálnej výške 33 mil. eur.

Peniaze by mali vrátiť

Vládou schválená podpora pre železničné spoločnosti tak môže byť napokon ďalšou neželanou záťažou deficitu verejných financií. Načrtla to aj samotná Európska komisia (EK) vo svojej jarnej prognóze, v ktorej Slovensku v tomto roku predpovedá deficit verejnej správy až na úrovni 4,7 % hrubého domáceho produktu. Komisia totiž v správe, ktorú zverejnila v pondelok, konštatuje, že na výdavkovej strane budú mať dopad na rozpočet okrem dotácií na výskum a vývoj, na projekty energetickej efektívnosti či na podporu malých a stredných podnikov aj dotácie pre štátne železničné spoločnosti.

Vláda totiž síce hovorí o návratnej finančnej výpomoci, v prípade jej nesplatenia by však išlo o zvýšenie výdavkov štátu. Konečné slovo, či túto finančnú pomoc bude musieť Slovensko započítať do deficitu verejných financií, však bude mať európsky štatistický úrad Eurostat pri notifikácii tohtoročného deficitu v budúcom roku. Ten má však podľa informácií SME vo veci relatívne jasno už v súčasnosti. "Ak sa pôžička poskytne stratovému verejnému podniku, pri ktorom je veľmi pravdepodobné, že nebude schopný úver splácať, bude sa to brať ako kapitálový transfer, ktorý sa stane súčasťou rozpočtového deficitu," povedal pre SME Tim Allen z tlačového oddelenia Eurostatu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 795
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 583
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 211
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 386
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 913
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 484
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 458
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 103
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 611
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.