BRATISLAVA. Farmárom a potravinárom sa nepáči postup kontroly cien výrobkov, ktorú na ich podnet odštartovala minulý týždeň Cenová rada.
„Podľa našich informácií z doterajšieho priebehu kontrol kontrolóri nepostupujú jednotne, a preto sa nedá očakávať jednotný výstup," kritizuje kontroly predseda Slovenskej poľnohospodárskej komory Vladimír Chovan.
Reakciu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory nájdete nižšie.
Komora preto požiadala otvoreným listom predsedu Cenovej rady Petra Mihóka o prehodnotenie postupu kontrol a ponúkla mu svojich odborníkov. Tí by jej mali pomôcť pripraviť novú metodiku, ktorá dodá správne a hodnoverné informácie.
Mihók si však za postupom kontroly stojí. „Vyhodnocovať metodiku na začiatku kontroly považujem za predčasné. Beriem to však ako námet," povedal. Kontroly cien u potravinárov robia zmiešané tímy rezortov financií a pôdohospodárstva podľa nimi zvolenej metodiky, doplnil.
Práve metodika sa komore nepozdáva. Chovan tvrdí, že sa zameriava iba na vybrané produkty od vybraných výrobcov - vo viacerých prípadoch ide o značkové výrobky.
„Nevieme si vysvetliť, prečo cenovú kontrolu zaujímajú väčšinou vybrané značkové výrobky, ktoré sú vytrhnuté z kontextu a o skutočnej ekonomike produktu a firmy nič nepovedia," povedal. Takto získané výsledky môžu byť podľa neho pre potravinárov „nebezpečné" - môžu totiž ukázať spracovateľov ako tých, čo majú vysoké zisky, zdierajú poľnohospodárov a neprávom očierňujú obchod.
Kontrolu cien a marží u spracovateľov naopak víta prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak: „Je načase, aby konečne objektívny orgán skontroloval celý výrobno distribučný reťazec." Zdá sa, že iniciatíva komory sa obrátila proti jej členom z radov spracovateľov.
„Žiadali, aby bolo preverené prerozdelenie marží, aby bolo možné posúdiť, kto z tohto reťazca má najväčší zisk na predaji potravinárskych výrobkov," povedal Chovan. Komora tak chcela poukázať na nezmenené ceny potravín na pultoch predajní, hoci ceny v prvovýrobe, napríklad mlieka, sa prepadli.
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) sa dlhodobo domáha objektívneho posudzovania podielu jednotlivých článkov výrobno-odbytového reťazca na zisku z výroby, distribúcie a predaja potravín. V tomto smere predkladala už viac podnetov a odporúčaní, ktorých časť zahrnula aj do Návrhu opatrení zameraných na obnovenie domáceho dopytu a využitie produkčných kapacít v poľnohospodársko-potravinárskom komplexe SR, ktorý v stredu 22. apríla 2009 vzala na vedomie vláda.
Nie je pravda, ako v utorok 5. mája 2009 uviedol denník SME, že potravinárom kontroly ich cien nevoňajú. Naopak, poľnohospodári i výrobcovia potravín ich vítajú, pravda, len v prípade, ak nebudú vytrhnuté z kontextu a budú zamerané na také výrobkové spektrum, ktoré poskytne objektívny obraz o ekonomike kontrolovaných producentov i obchodných systémov. A keďže aktuálne cenové kontroly podľa doterajších poznatkov SPPK do takýchto záverov vyústiť nemôžu, komora považovala za potrebné na to verejne poukázať.
„Verím, že na pripravovanom stretnutí s predsedom Cenovej rady Petrom Mihókom budeme mať dostatočný priestor na to, aby sme tieto otázky podrobne prediskutovali a objasnili podstatu našich obáv", povedal predseda SPPK Vladimír Chovan. Podľa agropotravinárskej samosprávy treba veci posudzovať v širších súvislostiach, ktoré ovplyvňujú nielen spotrebiteľské ceny, ale aj ekonomiku výrobcov a obchodu. Ak sa u výrobcov, ktorí vyrábajú desiatky či dokonca stovky potravinárskych výrobkov, skontroluje iba jeden alebo nepatrný zlomok z celého portfólia, takéto kontroly môžu sotva objektívne posúdiť, aký profit daný producent vlastne dosahuje. Okrem iného aj preto, že u každého výrobku zväčša z rôznych dôvodov dosahuje iné ekonomické výsledky.
„Rovnako komplexnejšie treba posudzovať aj marže a zisky obchodu", zdôraznil V. Chovan. V obchodných reťazcoch podľa SPPK takisto nestačí skontrolovať len rožky, 1,5-percentné mlieko, či niekoľko ďalších potravinárskych produktov, ale širšiu škálu, ktorá dokáže poskytnúť objektívnejší obraz o ekonomike ich predaja. Zabúdať by sa pritom nemalo ani na mimocenové úhrady, ktoré obchod vyžaduje od svojich dodávateľov a ktoré podľa prieskumov SPPK medzi jej členmi dosahujú 18-25 % z hodnoty realizovaného tovaru, ba v niektorých prípadoch aj viac. Tieto plnenia zásadne menia ekonomiku jednotlivých článkov, čo sa však nedá zistiť iba mechanickým porovnávaním ich marží alebo podielov na spotrebiteľskej cene.