AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nemci ohŕňajú nos nad Fiatom

V Berlíne si podávajú kľučky záujemcovia o automobilku Opel. Zápolenie sa dostalo do rozhodujúceho štádia. Jeho hlavnými aktérmi sú taliansky koncern Fiat a kanadsko-rakúsky autododávateľ Magna.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne.(Zdroj: SITA/AP)

LUXEMBURG. Šéf Fiatu Sergio Marchionne sa po úspešnom vstupe do americkej automobilky Chrysler, ktorá sa dostala do platobnej neschopnosti, teraz sústreďuje na získanie rozhodujúceho slova v Opli. Táto nemecká automobilka je dcérskou spoločnosťou amerického giganta General Motors, ktorý má existenčné problémy.

Po včerajšom stretnutí s Marchionnem nemecký minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg povedal, že Fiat chce zachovať nemecké montážne závody Opla, ako aj značku Opel. Náklady na konsolidáciu Marchionne odhaduje na 5 až 7 miliárd eur (150,63 až 210,88 miliardy korún). Zatiaľ nie je jasné, koľko z toho by mala zaplatiť nemecká vláda.

Fúzia by sa však mohla dotknúť závodu na výrobu autodielcov v Kaiserslauterne, povedal minister s odvolaním sa na vyjadrenia šéfa Fiatu.

Ideálny partner pre Opel?

V rozhovore pre taliansky denník La Stampa Marchionne zdôraznil, že „Opel je pre Fiat ideálnym partnerom".

Niektorí nemeckí politici a automobiloví odborníci sú však skeptickejší. Pripomínajú, že výrobná paleta Opla a Fiatu je veľmi podobná. Majú strach, že v prípade úsporných opatrení bude Fiatu bližšia talianska košeľa ako nemecký kabát. V neposlednom rade poukazujú na skutočnosť, že Fiat sa nachádza v ťažkej finančnej situácii a vyjadrujú tiež podozrenie, že Marchionne chce získať predovšetkým vyše trojmiliardové štátne úverové záruky.

Zálusk na Opel si okrem Fiatu robí aj kanadsko-rakúska firma Magna, ktorá je jedným z najväčších svetových autododávateľov. Magna má záujem o Opel spolu s ruskou automobilkou GAZ.

Z pohľadu nemeckých politikov, ktorí rozhodujú o prekleňovacích štátnych zárukách na úvery pre odčlenenie Opla od General Motors, má Magna tú výhodu, že ako autododávateľ nevyrába nijaké konkurenčné modely. Znamená to, že nehrozí priveľké odbúravanie pracovných miest.

Nemci si kladú podmienky

Týždenník Der Spiegel informoval, že spolkový minister financií Pier Steinbrück vypracoval 14-bodový katalóg s povinnými kritériami, ktoré musí splniť investor do Opla. Podľa katalógu musí v centre stáť „zachovanie výrobných fabrík a čo najviac pracovných miest v Nemecku". Investor musí takisto presne uviesť, aké „synergické a úsporné opatrenia plánuje urobiť po prevzatí Opla".

Fiat môže byť vo svete dvojkou

LONDÝN. Šéf Fiatu Sergio Marchionne chce zmeniť mapu svetového automobilového priemyslu a z talianskeho koncernu urobiť druhú najväčšiu automobilku na svete. Plánuje odčleniť zo skupiny Fiat Group divíziu Fiat Group Automobiles.

Tú chce zlúčiť s Chryslerom a General Motors Europe, kam patrí Opel/ Vauxhall a Saab, a vytvoriť novú akciovú spoločnosť. Povedal to pre Financial Times. Spoločnosť má ročne generovať tržby 80 miliárd eur a predávať 6 až 7 miliónov áut. Transakciu chce dokončiť do konca mája.

Chrysler pre bankrot postupne zastavuje výrobu

Chrysler zastaví v priebehu týždňa prakticky kompletne svoju výrobu. Po kanadských závodoch, kde sa produkcia zastavila v piatok, dnes prerušili výrobu niektoré fabriky v USA. Väčšina ostatných závodov má nasledovať do konca tohto týždňa.

Príčinou je riadený bankrot Chrysleru, ktorý by mal trvať maximálne 60 dní. Automobilka požiadala vo štvrtok 30. marca o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického Zákona o bankrote a zároveň sa dohodla s Fiatom na partnerstve.

Chrysler podal oficiálne žiadosť o bankrotovú ochranu v New Yorku a uviedol v nej, že počas bankrotu z veľkej časti zastaví produkciu. K jej obnoveniu dôjde po skončení konkurzného procesu. Potom odíde aj šéf koncernu Bob Nardelli. Druhý muž Chrysleru podpredseda predstavenstva Tom LaSorda v piatok oznámil okamžitý odchod.

Biely dom zdôraznil, že konkurzný proces nepovedie k zatváraniu závodov a prepúšťaniu. Riadený bankrot by mal trvať jeden až dva mesiace. Životaschopné aktíva kúpi nová spoločnosť, ktorá bude mať podobnú štruktúru, ako predpokladala dohoda medzi Chryslerom a Fiatom, ktorá nepočítala s bankrotom.

Koncern plánuje predaj podľa paragrafu 363 kapitoly 11 Zákona o bankrote, ktorý mu umožní presunúť všetky svoje aktíva do novej nezadlženej spoločnosti, ktorá si ponechá meno Chrysler.

Podľa sanačného plánu získa Fiat v novom Chrysleri najprv 20 %, ďalšími akcionármi bude odborová organizácia UAW prostredníctvom svojho fondu VEBA, americká a kanadská vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 225
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 591
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 529
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 156
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 767
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 498
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 935
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 915
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 977
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.