AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nemci ohŕňajú nos nad Fiatom

V Berlíne si podávajú kľučky záujemcovia o automobilku Opel. Zápolenie sa dostalo do rozhodujúceho štádia. Jeho hlavnými aktérmi sú taliansky koncern Fiat a kanadsko-rakúsky autododávateľ Magna.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne.(Zdroj: SITA/AP)

LUXEMBURG. Šéf Fiatu Sergio Marchionne sa po úspešnom vstupe do americkej automobilky Chrysler, ktorá sa dostala do platobnej neschopnosti, teraz sústreďuje na získanie rozhodujúceho slova v Opli. Táto nemecká automobilka je dcérskou spoločnosťou amerického giganta General Motors, ktorý má existenčné problémy.

Po včerajšom stretnutí s Marchionnem nemecký minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg povedal, že Fiat chce zachovať nemecké montážne závody Opla, ako aj značku Opel. Náklady na konsolidáciu Marchionne odhaduje na 5 až 7 miliárd eur (150,63 až 210,88 miliardy korún). Zatiaľ nie je jasné, koľko z toho by mala zaplatiť nemecká vláda.

Fúzia by sa však mohla dotknúť závodu na výrobu autodielcov v Kaiserslauterne, povedal minister s odvolaním sa na vyjadrenia šéfa Fiatu.

Ideálny partner pre Opel?

V rozhovore pre taliansky denník La Stampa Marchionne zdôraznil, že „Opel je pre Fiat ideálnym partnerom".

Niektorí nemeckí politici a automobiloví odborníci sú však skeptickejší. Pripomínajú, že výrobná paleta Opla a Fiatu je veľmi podobná. Majú strach, že v prípade úsporných opatrení bude Fiatu bližšia talianska košeľa ako nemecký kabát. V neposlednom rade poukazujú na skutočnosť, že Fiat sa nachádza v ťažkej finančnej situácii a vyjadrujú tiež podozrenie, že Marchionne chce získať predovšetkým vyše trojmiliardové štátne úverové záruky.

Zálusk na Opel si okrem Fiatu robí aj kanadsko-rakúska firma Magna, ktorá je jedným z najväčších svetových autododávateľov. Magna má záujem o Opel spolu s ruskou automobilkou GAZ.

Z pohľadu nemeckých politikov, ktorí rozhodujú o prekleňovacích štátnych zárukách na úvery pre odčlenenie Opla od General Motors, má Magna tú výhodu, že ako autododávateľ nevyrába nijaké konkurenčné modely. Znamená to, že nehrozí priveľké odbúravanie pracovných miest.

Nemci si kladú podmienky

Týždenník Der Spiegel informoval, že spolkový minister financií Pier Steinbrück vypracoval 14-bodový katalóg s povinnými kritériami, ktoré musí splniť investor do Opla. Podľa katalógu musí v centre stáť „zachovanie výrobných fabrík a čo najviac pracovných miest v Nemecku". Investor musí takisto presne uviesť, aké „synergické a úsporné opatrenia plánuje urobiť po prevzatí Opla".

Fiat môže byť vo svete dvojkou

LONDÝN. Šéf Fiatu Sergio Marchionne chce zmeniť mapu svetového automobilového priemyslu a z talianskeho koncernu urobiť druhú najväčšiu automobilku na svete. Plánuje odčleniť zo skupiny Fiat Group divíziu Fiat Group Automobiles.

Tú chce zlúčiť s Chryslerom a General Motors Europe, kam patrí Opel/ Vauxhall a Saab, a vytvoriť novú akciovú spoločnosť. Povedal to pre Financial Times. Spoločnosť má ročne generovať tržby 80 miliárd eur a predávať 6 až 7 miliónov áut. Transakciu chce dokončiť do konca mája.

Chrysler pre bankrot postupne zastavuje výrobu

Chrysler zastaví v priebehu týždňa prakticky kompletne svoju výrobu. Po kanadských závodoch, kde sa produkcia zastavila v piatok, dnes prerušili výrobu niektoré fabriky v USA. Väčšina ostatných závodov má nasledovať do konca tohto týždňa.

Príčinou je riadený bankrot Chrysleru, ktorý by mal trvať maximálne 60 dní. Automobilka požiadala vo štvrtok 30. marca o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického Zákona o bankrote a zároveň sa dohodla s Fiatom na partnerstve.

Chrysler podal oficiálne žiadosť o bankrotovú ochranu v New Yorku a uviedol v nej, že počas bankrotu z veľkej časti zastaví produkciu. K jej obnoveniu dôjde po skončení konkurzného procesu. Potom odíde aj šéf koncernu Bob Nardelli. Druhý muž Chrysleru podpredseda predstavenstva Tom LaSorda v piatok oznámil okamžitý odchod.

Biely dom zdôraznil, že konkurzný proces nepovedie k zatváraniu závodov a prepúšťaniu. Riadený bankrot by mal trvať jeden až dva mesiace. Životaschopné aktíva kúpi nová spoločnosť, ktorá bude mať podobnú štruktúru, ako predpokladala dohoda medzi Chryslerom a Fiatom, ktorá nepočítala s bankrotom.

Koncern plánuje predaj podľa paragrafu 363 kapitoly 11 Zákona o bankrote, ktorý mu umožní presunúť všetky svoje aktíva do novej nezadlženej spoločnosti, ktorá si ponechá meno Chrysler.

Podľa sanačného plánu získa Fiat v novom Chrysleri najprv 20 %, ďalšími akcionármi bude odborová organizácia UAW prostredníctvom svojho fondu VEBA, americká a kanadská vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 561
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 851
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 932
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 237
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 407
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 975
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 118
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 955
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 740
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 620

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila kotlebovca, opozícia jej postup kritizuje

Poslanca ĽSNS Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

Sľuby sa iba sľubujú? Čo všetko politici naozaj splnili

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené záväzky politikov a úradov.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti jej pokus trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop