AKTUALIZOVANÉ 19:15

Nemci ohŕňajú nos nad Fiatom

V Berlíne si podávajú kľučky záujemcovia o automobilku Opel. Zápolenie sa dostalo do rozhodujúceho štádia. Jeho hlavnými aktérmi sú taliansky koncern Fiat a kanadsko-rakúsky autododávateľ Magna.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne.(Zdroj: SITA/AP)

LUXEMBURG. Šéf Fiatu Sergio Marchionne sa po úspešnom vstupe do americkej automobilky Chrysler, ktorá sa dostala do platobnej neschopnosti, teraz sústreďuje na získanie rozhodujúceho slova v Opli. Táto nemecká automobilka je dcérskou spoločnosťou amerického giganta General Motors, ktorý má existenčné problémy.

Po včerajšom stretnutí s Marchionnem nemecký minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg povedal, že Fiat chce zachovať nemecké montážne závody Opla, ako aj značku Opel. Náklady na konsolidáciu Marchionne odhaduje na 5 až 7 miliárd eur (150,63 až 210,88 miliardy korún). Zatiaľ nie je jasné, koľko z toho by mala zaplatiť nemecká vláda.

Fúzia by sa však mohla dotknúť závodu na výrobu autodielcov v Kaiserslauterne, povedal minister s odvolaním sa na vyjadrenia šéfa Fiatu.

Ideálny partner pre Opel?

V rozhovore pre taliansky denník La Stampa Marchionne zdôraznil, že „Opel je pre Fiat ideálnym partnerom".

Niektorí nemeckí politici a automobiloví odborníci sú však skeptickejší. Pripomínajú, že výrobná paleta Opla a Fiatu je veľmi podobná. Majú strach, že v prípade úsporných opatrení bude Fiatu bližšia talianska košeľa ako nemecký kabát. V neposlednom rade poukazujú na skutočnosť, že Fiat sa nachádza v ťažkej finančnej situácii a vyjadrujú tiež podozrenie, že Marchionne chce získať predovšetkým vyše trojmiliardové štátne úverové záruky.

Zálusk na Opel si okrem Fiatu robí aj kanadsko-rakúska firma Magna, ktorá je jedným z najväčších svetových autododávateľov. Magna má záujem o Opel spolu s ruskou automobilkou GAZ.

Z pohľadu nemeckých politikov, ktorí rozhodujú o prekleňovacích štátnych zárukách na úvery pre odčlenenie Opla od General Motors, má Magna tú výhodu, že ako autododávateľ nevyrába nijaké konkurenčné modely. Znamená to, že nehrozí priveľké odbúravanie pracovných miest.

Nemci si kladú podmienky

Týždenník Der Spiegel informoval, že spolkový minister financií Pier Steinbrück vypracoval 14-bodový katalóg s povinnými kritériami, ktoré musí splniť investor do Opla. Podľa katalógu musí v centre stáť „zachovanie výrobných fabrík a čo najviac pracovných miest v Nemecku". Investor musí takisto presne uviesť, aké „synergické a úsporné opatrenia plánuje urobiť po prevzatí Opla".

Fiat môže byť vo svete dvojkou

LONDÝN. Šéf Fiatu Sergio Marchionne chce zmeniť mapu svetového automobilového priemyslu a z talianskeho koncernu urobiť druhú najväčšiu automobilku na svete. Plánuje odčleniť zo skupiny Fiat Group divíziu Fiat Group Automobiles.

Tú chce zlúčiť s Chryslerom a General Motors Europe, kam patrí Opel/ Vauxhall a Saab, a vytvoriť novú akciovú spoločnosť. Povedal to pre Financial Times. Spoločnosť má ročne generovať tržby 80 miliárd eur a predávať 6 až 7 miliónov áut. Transakciu chce dokončiť do konca mája.

Chrysler pre bankrot postupne zastavuje výrobu

Chrysler zastaví v priebehu týždňa prakticky kompletne svoju výrobu. Po kanadských závodoch, kde sa produkcia zastavila v piatok, dnes prerušili výrobu niektoré fabriky v USA. Väčšina ostatných závodov má nasledovať do konca tohto týždňa.

Príčinou je riadený bankrot Chrysleru, ktorý by mal trvať maximálne 60 dní. Automobilka požiadala vo štvrtok 30. marca o ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického Zákona o bankrote a zároveň sa dohodla s Fiatom na partnerstve.

Chrysler podal oficiálne žiadosť o bankrotovú ochranu v New Yorku a uviedol v nej, že počas bankrotu z veľkej časti zastaví produkciu. K jej obnoveniu dôjde po skončení konkurzného procesu. Potom odíde aj šéf koncernu Bob Nardelli. Druhý muž Chrysleru podpredseda predstavenstva Tom LaSorda v piatok oznámil okamžitý odchod.

Biely dom zdôraznil, že konkurzný proces nepovedie k zatváraniu závodov a prepúšťaniu. Riadený bankrot by mal trvať jeden až dva mesiace. Životaschopné aktíva kúpi nová spoločnosť, ktorá bude mať podobnú štruktúru, ako predpokladala dohoda medzi Chryslerom a Fiatom, ktorá nepočítala s bankrotom.

Koncern plánuje predaj podľa paragrafu 363 kapitoly 11 Zákona o bankrote, ktorý mu umožní presunúť všetky svoje aktíva do novej nezadlženej spoločnosti, ktorá si ponechá meno Chrysler.

Podľa sanačného plánu získa Fiat v novom Chrysleri najprv 20 %, ďalšími akcionármi bude odborová organizácia UAW prostredníctvom svojho fondu VEBA, americká a kanadská vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 426
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 626
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 569
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 255
  5. Kam do tepla v januári? 1 861
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 798
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 638
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 623
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 484
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 924

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.

Agentúra S&P potvrdila ratingy Českej republiky

Česká republika obstála v hodnotení medzinárodnej ratingovej agentúry.

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.