Vstup Slovenska do EÚ pomohol cestovnému ruchu

Vstup Slovenska do Európskej únie 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

Vstup Slovenska do Európskej únie (EÚ) 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

"Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) začala propagovať vstup Slovenska do EÚ prostredníctvom svojich marketingových aktivít už počas roka 2003," konštatovala generálna riaditeľka SACR Svetlana Gavorová pre TASR. Hlavným zámerom SACR v etape príprav vstupu do EÚ bolo dostať Slovensko do povedomia ako novú prístupovú krajinu, ako aj atraktívnu destináciu turizmu, čo presadzuje doteraz, zdôraznila.

Vstup do EÚ a s ním spojené ekonomické a legislatívne výhody a marketingové aktivity SACR prispeli k tomu, že agentúra zaznamenala v roku 2004 výrazný prílev cudzincov na Slovensko. Oproti roku 2000 sa zvýšil počet turistov z Holandska o 44 %, Rakúska o 51 %, Talianska o 78 % a z Veľkej Británie o takmer 80 %. Súhrnne z pobaltských krajín pricestovalo na Slovensko viac ľudí o 184,8 % a z Francúzska a Škandinávie o vyše 200 %.

SACR vstup Slovenska do EÚ komunikovala aj na medzinárodných veľtrhoch a výstavách CR a pripravila infocesty pre zahraničných novinárov a touroperátorov. Zapojila sa aj do medzinárodných projektov - s ďalšími deviatimi centrálami CR z pristupujúcich krajín napr. v roku 2003 sa podieľala na dvojročnom projekte Entdecken Sie Europa. Projekt v roku 2004 vyvrcholil prezentáciou počas najväčšej výstavy cestovného ruchu CMT Stuttgart za účasti 200.000 ľudí.

Ďalšie možnosti rozvoja turizmu priniesol vstup Slovenska do schengenského priestoru, ktorý odstránil administratívne bariéry spojené s vybavovaním samostatných víz pre vstup na Slovensko. SACR komunikovala tieto zmeny najmä na zámorských a vzdialených trhoch.

Všetky propagačné akcie SACR uskutočňuje a značku Slovensko zviditeľňuje v zahraničí v prospech zariadení cestovného ruchu a subjektov, ktorí pôsobia v brandži turizmu, dodala Gavorová.

Členstvo v EÚ dalo podľa SACKA Slovensku visačku serióznosti

Vstup do EÚ znamenal pre Slovensko nevídanú reklamu, čo bolo v prípade krajiny, ktorej propagácia je dlhodobo na veľmi nízkej úrovni, vysoko prínosné.

"Členstvo v EÚ dalo Slovensku visačku serióznosti a to je v prípade oslovovania západoeurópskej klientely veľká devíza," zdôraznil prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Tomáš Hasala pre TASR. Táto klientela je na Slovensku aj 5 rokov po vstupe do EÚ pomerne málo početná, predstavuje však veľký potenciál a šanca naplniť ho vstupom do EÚ výrazne stúpla.

Rozšírenie EÚ o 10 nových krajín a následné rozšírenie Schengenského priestoru značne zjednodušilo prekračovanie hraníc a to podporilo turizmus na celoeurópskej úrovni, čo, samozrejme, pomohlo aj Slovensku. Zároveň to zjednodušilo i cestovanie Slovákov do zahraničia, čo je ďalšie veľké plus.

V porovnaní so starými ale aj väčšinou nových členských krajín EÚ "je cestovný ruch na Slovensku málo rozvinutý", konštatoval Hasala. "Je to dané nie podmienkami, ktoré sú na Slovensku veľmi dobré, ale nedostatkom tradície, jednak podnikateľskej, ale aj tej špecifickej, ktorá sa týka služieb cestovného ruchu." Keď si vezmeme našich bezprostredných susedov, Česko malo vždy svoju Prahu a Maďarsko Budapešť, na ktorých mohli stavať, nehovoriac o Rakúsku s výbornými podmienkami pre rozvoj cestovného ruchu. "V týchto krajinách si dlhé desaťročia uvedomujú, že tržby v cestovnom ruchu robia predovšetkým cudzinci, a preto sa tam učili definovať, o čo majú cudzinci záujem a ako svoje produkty propagovať v zahraničí," pripomenul vývojové odlišnosti turizmu v okolitých krajinách.

Slovensko zatiaľ žilo zo svojich prírodných podmienok, ktoré mu v rámci uzavretého východného bloku zabezpečovali dostatok návštevníkov, a systematickému rozvoju cestovného ruchu sa venovalo nepomerne menej ako jeho konkurenti. Tento stav trvá dodnes a nemôžeme sa čudovať, že napriek výborným podmienkam vo väčšine parametrov oproti susedom destinácia Slovensko zaostáva.

Hospodárska kríza má na celosvetový turizmus bezprostredný vplyv a na slovenský príjazdový turizmus o to väčší, že prepadom okolitých mien, najmä maďarského forintu a poľského zlotého ale aj českej koruny, dovolenka na Slovensku výrazne zdražela práve pre turistov z tradičných zdrojových krajín. To ale nič nemení na fakte, že vstup SR do EÚ priniesol pozitíva, ktoré sú stále aktuálne, zhodnotil Hasala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 787
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 395
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 368
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 964
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 975
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 815
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 630
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 486
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop