Vstup Slovenska do EÚ pomohol cestovnému ruchu

Vstup Slovenska do Európskej únie 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

Vstup Slovenska do Európskej únie (EÚ) 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

"Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) začala propagovať vstup Slovenska do EÚ prostredníctvom svojich marketingových aktivít už počas roka 2003," konštatovala generálna riaditeľka SACR Svetlana Gavorová pre TASR. Hlavným zámerom SACR v etape príprav vstupu do EÚ bolo dostať Slovensko do povedomia ako novú prístupovú krajinu, ako aj atraktívnu destináciu turizmu, čo presadzuje doteraz, zdôraznila.

Vstup do EÚ a s ním spojené ekonomické a legislatívne výhody a marketingové aktivity SACR prispeli k tomu, že agentúra zaznamenala v roku 2004 výrazný prílev cudzincov na Slovensko. Oproti roku 2000 sa zvýšil počet turistov z Holandska o 44 %, Rakúska o 51 %, Talianska o 78 % a z Veľkej Británie o takmer 80 %. Súhrnne z pobaltských krajín pricestovalo na Slovensko viac ľudí o 184,8 % a z Francúzska a Škandinávie o vyše 200 %.

SACR vstup Slovenska do EÚ komunikovala aj na medzinárodných veľtrhoch a výstavách CR a pripravila infocesty pre zahraničných novinárov a touroperátorov. Zapojila sa aj do medzinárodných projektov - s ďalšími deviatimi centrálami CR z pristupujúcich krajín napr. v roku 2003 sa podieľala na dvojročnom projekte Entdecken Sie Europa. Projekt v roku 2004 vyvrcholil prezentáciou počas najväčšej výstavy cestovného ruchu CMT Stuttgart za účasti 200.000 ľudí.

Ďalšie možnosti rozvoja turizmu priniesol vstup Slovenska do schengenského priestoru, ktorý odstránil administratívne bariéry spojené s vybavovaním samostatných víz pre vstup na Slovensko. SACR komunikovala tieto zmeny najmä na zámorských a vzdialených trhoch.

Všetky propagačné akcie SACR uskutočňuje a značku Slovensko zviditeľňuje v zahraničí v prospech zariadení cestovného ruchu a subjektov, ktorí pôsobia v brandži turizmu, dodala Gavorová.

Členstvo v EÚ dalo podľa SACKA Slovensku visačku serióznosti

Vstup do EÚ znamenal pre Slovensko nevídanú reklamu, čo bolo v prípade krajiny, ktorej propagácia je dlhodobo na veľmi nízkej úrovni, vysoko prínosné.

"Členstvo v EÚ dalo Slovensku visačku serióznosti a to je v prípade oslovovania západoeurópskej klientely veľká devíza," zdôraznil prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Tomáš Hasala pre TASR. Táto klientela je na Slovensku aj 5 rokov po vstupe do EÚ pomerne málo početná, predstavuje však veľký potenciál a šanca naplniť ho vstupom do EÚ výrazne stúpla.

Rozšírenie EÚ o 10 nových krajín a následné rozšírenie Schengenského priestoru značne zjednodušilo prekračovanie hraníc a to podporilo turizmus na celoeurópskej úrovni, čo, samozrejme, pomohlo aj Slovensku. Zároveň to zjednodušilo i cestovanie Slovákov do zahraničia, čo je ďalšie veľké plus.

V porovnaní so starými ale aj väčšinou nových členských krajín EÚ "je cestovný ruch na Slovensku málo rozvinutý", konštatoval Hasala. "Je to dané nie podmienkami, ktoré sú na Slovensku veľmi dobré, ale nedostatkom tradície, jednak podnikateľskej, ale aj tej špecifickej, ktorá sa týka služieb cestovného ruchu." Keď si vezmeme našich bezprostredných susedov, Česko malo vždy svoju Prahu a Maďarsko Budapešť, na ktorých mohli stavať, nehovoriac o Rakúsku s výbornými podmienkami pre rozvoj cestovného ruchu. "V týchto krajinách si dlhé desaťročia uvedomujú, že tržby v cestovnom ruchu robia predovšetkým cudzinci, a preto sa tam učili definovať, o čo majú cudzinci záujem a ako svoje produkty propagovať v zahraničí," pripomenul vývojové odlišnosti turizmu v okolitých krajinách.

Slovensko zatiaľ žilo zo svojich prírodných podmienok, ktoré mu v rámci uzavretého východného bloku zabezpečovali dostatok návštevníkov, a systematickému rozvoju cestovného ruchu sa venovalo nepomerne menej ako jeho konkurenti. Tento stav trvá dodnes a nemôžeme sa čudovať, že napriek výborným podmienkam vo väčšine parametrov oproti susedom destinácia Slovensko zaostáva.

Hospodárska kríza má na celosvetový turizmus bezprostredný vplyv a na slovenský príjazdový turizmus o to väčší, že prepadom okolitých mien, najmä maďarského forintu a poľského zlotého ale aj českej koruny, dovolenka na Slovensku výrazne zdražela práve pre turistov z tradičných zdrojových krajín. To ale nič nemení na fakte, že vstup SR do EÚ priniesol pozitíva, ktoré sú stále aktuálne, zhodnotil Hasala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 155
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 068
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 955
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 169
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 434
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.