Vstup Slovenska do EÚ pomohol cestovnému ruchu

Vstup Slovenska do Európskej únie 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

Vstup Slovenska do Európskej únie (EÚ) 1. mája roku 2004 významne pomohol rozvoju slovenského turizmu. Okrem zvýšenia počtu zahraničných turistov sa Slovensko ako nový člen EÚ dostalo do pozornosti zahraničných médií.

"Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) začala propagovať vstup Slovenska do EÚ prostredníctvom svojich marketingových aktivít už počas roka 2003," konštatovala generálna riaditeľka SACR Svetlana Gavorová pre TASR. Hlavným zámerom SACR v etape príprav vstupu do EÚ bolo dostať Slovensko do povedomia ako novú prístupovú krajinu, ako aj atraktívnu destináciu turizmu, čo presadzuje doteraz, zdôraznila.

Vstup do EÚ a s ním spojené ekonomické a legislatívne výhody a marketingové aktivity SACR prispeli k tomu, že agentúra zaznamenala v roku 2004 výrazný prílev cudzincov na Slovensko. Oproti roku 2000 sa zvýšil počet turistov z Holandska o 44 %, Rakúska o 51 %, Talianska o 78 % a z Veľkej Británie o takmer 80 %. Súhrnne z pobaltských krajín pricestovalo na Slovensko viac ľudí o 184,8 % a z Francúzska a Škandinávie o vyše 200 %.

SACR vstup Slovenska do EÚ komunikovala aj na medzinárodných veľtrhoch a výstavách CR a pripravila infocesty pre zahraničných novinárov a touroperátorov. Zapojila sa aj do medzinárodných projektov - s ďalšími deviatimi centrálami CR z pristupujúcich krajín napr. v roku 2003 sa podieľala na dvojročnom projekte Entdecken Sie Europa. Projekt v roku 2004 vyvrcholil prezentáciou počas najväčšej výstavy cestovného ruchu CMT Stuttgart za účasti 200.000 ľudí.

Ďalšie možnosti rozvoja turizmu priniesol vstup Slovenska do schengenského priestoru, ktorý odstránil administratívne bariéry spojené s vybavovaním samostatných víz pre vstup na Slovensko. SACR komunikovala tieto zmeny najmä na zámorských a vzdialených trhoch.

Všetky propagačné akcie SACR uskutočňuje a značku Slovensko zviditeľňuje v zahraničí v prospech zariadení cestovného ruchu a subjektov, ktorí pôsobia v brandži turizmu, dodala Gavorová.

Členstvo v EÚ dalo podľa SACKA Slovensku visačku serióznosti

Vstup do EÚ znamenal pre Slovensko nevídanú reklamu, čo bolo v prípade krajiny, ktorej propagácia je dlhodobo na veľmi nízkej úrovni, vysoko prínosné.

"Členstvo v EÚ dalo Slovensku visačku serióznosti a to je v prípade oslovovania západoeurópskej klientely veľká devíza," zdôraznil prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Tomáš Hasala pre TASR. Táto klientela je na Slovensku aj 5 rokov po vstupe do EÚ pomerne málo početná, predstavuje však veľký potenciál a šanca naplniť ho vstupom do EÚ výrazne stúpla.

Rozšírenie EÚ o 10 nových krajín a následné rozšírenie Schengenského priestoru značne zjednodušilo prekračovanie hraníc a to podporilo turizmus na celoeurópskej úrovni, čo, samozrejme, pomohlo aj Slovensku. Zároveň to zjednodušilo i cestovanie Slovákov do zahraničia, čo je ďalšie veľké plus.

V porovnaní so starými ale aj väčšinou nových členských krajín EÚ "je cestovný ruch na Slovensku málo rozvinutý", konštatoval Hasala. "Je to dané nie podmienkami, ktoré sú na Slovensku veľmi dobré, ale nedostatkom tradície, jednak podnikateľskej, ale aj tej špecifickej, ktorá sa týka služieb cestovného ruchu." Keď si vezmeme našich bezprostredných susedov, Česko malo vždy svoju Prahu a Maďarsko Budapešť, na ktorých mohli stavať, nehovoriac o Rakúsku s výbornými podmienkami pre rozvoj cestovného ruchu. "V týchto krajinách si dlhé desaťročia uvedomujú, že tržby v cestovnom ruchu robia predovšetkým cudzinci, a preto sa tam učili definovať, o čo majú cudzinci záujem a ako svoje produkty propagovať v zahraničí," pripomenul vývojové odlišnosti turizmu v okolitých krajinách.

Slovensko zatiaľ žilo zo svojich prírodných podmienok, ktoré mu v rámci uzavretého východného bloku zabezpečovali dostatok návštevníkov, a systematickému rozvoju cestovného ruchu sa venovalo nepomerne menej ako jeho konkurenti. Tento stav trvá dodnes a nemôžeme sa čudovať, že napriek výborným podmienkam vo väčšine parametrov oproti susedom destinácia Slovensko zaostáva.

Hospodárska kríza má na celosvetový turizmus bezprostredný vplyv a na slovenský príjazdový turizmus o to väčší, že prepadom okolitých mien, najmä maďarského forintu a poľského zlotého ale aj českej koruny, dovolenka na Slovensku výrazne zdražela práve pre turistov z tradičných zdrojových krajín. To ale nič nemení na fakte, že vstup SR do EÚ priniesol pozitíva, ktoré sú stále aktuálne, zhodnotil Hasala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 17 951
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 665
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 142
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 961
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 212
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 081
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 995
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 788
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 299
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 257

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Keď ľudia idú so Saganom do úniku, vedia, že je silnejší. Čo s tým môžu urobiť

Dva roky za sebou priviedol Valach ako tréner mužskej reprezentácie Sagana k titulu majstra sveta.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

KULTÚRA

Argentínsky kritik pre SME: Slováci, zostaňte takí, akí ste

Prestížne americké médiá chvália Učiteľku.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.