Slovensko a Maďarsko v EÚ - členstvo ešte nezaručuje úspech

Česi, Estónci, Maďari, Litovčania, Lotyši, Poliaci, Slováci a Slovinci vidia pričlenenie k EÚ 1. mája 2004 ako výhru pre svoje transformujúce sa ekonomiky, trápiace sa desiatky rokov pod neefektívnym komunistickým centrálnym plánovaním.

BRATISLAVA. Napísala v súvislosti s piatym výročím rozšírenia EÚ agentúra DPA.

Príklad Maďarska a Slovenska ukazuje, že nielen pristúpenie krajiny k EÚ ju robí bohatšou. Kým Maďarsko balansuje na pokraji krachu, Slovensko odoláva aj v globálnych ekonomických turbulenciách.

Keď obe krajiny vstupovali do EÚ, hrubý domáci produkt (HDP) Maďarska dosahoval 63,3 % priemerného HDP EÚ, HDP Slovenska iba 57,2 %.

SR však rýchlym rozvojom za ostatné štyri roky predbehla Maďarsko. V roku 2008 jej HDP dosiahlo 70,7 % priemeru EÚ a maďarské HDP s 63,5 % ostalo takmer nezmenené.

Pred rozšírením EÚ pritom jeho priaznivci argumentovali, že prestíž a regionálna podpora, ktorá prichádza s členstvom, je istou cestou k bohatstvu.

"Členstvo v EÚ je dobrou značkou," objasňuje riaditeľ odboru priamych zahraničných investícií v Slovenskej agentúre pre rozvoj investícií a obchodu ((SARIO) Peter Ostrica. "Investori, ktorí málo poznajú tento región v porovnaní s podobnými krajinami v Ázii, vedia, že sa nestretnú s neštandardnými podmienkami," dodal.

Ale globálna ekonomická kríza ukázala rozdielne prístupy využitia príležitostí ponúkaných členstvom bývalých komunistických krajín v EÚ.

Začiatkom roka 1990 sa vďaka relatívne liberálnemu komunistickému systému vynorilo Maďarsko ako jedna z najrozvinutejších krajín posledných štyroch desaťročí. Ale v období pred a po vstupe do EÚ narobila maďarská vláda dlhy, opakovane prekročila maximálny deficit štátneho rozpočtu 3 % HDP. V roku 2006 malo dokonca Maďarsko najvyšší deficit štátneho rozpočtu v EÚ, 9,2 % HDP.

Maďarskí občania si v presvedčení, že vstup do eurozóny so spoločnou menou majú istý, začali brať výhodné úvery v tejto mene od pobočiek západných bánk. Tieto riskantné hry sa skončili koncom roku 2008, keď sa Maďarsko, neschopné vyrovnať sa so zhoršujúcou ekonomickou situáciou, stalo prvou krajinou EÚ, ktorá musela požiadať o balíček ekonomickej pomoci od Medzinárodného menového fondu, EÚ a Svetovej banky.

Maďari, ktorí museli čeliť rastúcim splátkam, sa začali odvracať od prepadávajúceho sa forintu a vyvíjali tlak na urýchlené prijatie eura.

Kým Maďarsko oslavuje svoje členstvo v EÚ útrapami z narastajúcich dlhov, Slovensko vďaka reformám a politike obmedzujúcej verejné výdavky sa zastavilo pod 3-% limitom deficitu stanovenom EÚ a drží sa na tejto úrovni.

Preč sú preto časy, keď Slováci hľadeli na Maďarsko ako symbol prosperity. Pracovať v Maďarsku sa už nevypláca.

Zoran, pracovník v elektrotechnickom podniku, ktorý žije na Slovensku blízko maďarských hraníc, (odmietol zverejniť svoje celé meno z obavy pred stratou zamestnania), sa usiluje ušetriť nákupom potravín a pohonných látok za hranicami. Podľa neho pre Slovákov sa už neoplatí pracovať v Maďarsku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 664
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 557
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 098
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 459
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 635
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 283
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 919
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop