BRATISLAVA. Vyplýva to zo záverov druhej výročnej správy Globálna sila spotrebného priemyslu spoločnosti Deloitte. Správa obsahuje aj rebríček 250 najúspešnejších spoločností na svete orientovaných na spotrebný tovar na základe verejne dostupných údajov vykázaných za finančný rok 2007.
"Ľudia menej navštevujú maloobchodné predajne a supermarkety, o to viac však plánovane. Spotrebitelia obchádzajú rôzne obchody, bežný tovar nakúpia v jednom, luxusný tovar v inom," uviedol Peter Vlasatý z Deloitte Slovensko. Stúpa predaj výrobkov s privátnou značkou tzv. private label, predstavujúca tovar, ktorá spravidla ponúkajú obchodné reťazce ako nízkonákladovejšiu alternatívu výrobku, dodal Vlasatý.
Celkové tržby 250 najväčších spoločností orientovaných na spotrebný tovar dosiahli v roku 2007 takmer 3,90 bilióna eur (117,49 bilióna Sk) oproti 3,47 bilióna eur (104,53 bilióna Sk) v roku 2006. Medziročná priemerná miera rastu 250 najväčších spotrebných spoločností v roku 2007 predstavovala 10,6 %.
Najvyššie tržby spomedzi spotrebiteľských spoločností vykázal kórejský predajca elektroniky Samsung Electronics 138,20 miliardy eur (4,163 bilióna Sk) pred Hewlett-Packard Company 135,47 miliardy eur (4,081 bilióna Sk) a švajčiarskou potravinárskou skupinou Nestlé 116,55 miliardy eur(3,511 bilióna Sk).
Rovnakú úroveň tržieb alebo ich pokles zaznamenalo 40 spoločností, čiže každá šiesta. Väčšinou išlo o výrobcov elektroniky, čo je odvetvie, ktoré bojuje s komoditizáciou výrobkov a poklesom cien. Najmenej pravdepodobné bolo zníženie tržieb v roku 2007 u výrobcov tovaru osobnej potreby a pre domácnosti. V niektorých prípadoch nižšie tržby neodrážajú nedostatočný organický rast, ale skôr to, že firmy úspešne divestovali časti podniku, aby sa mohli zamerať na svoju hlavnú činnosť.