BRATISLAVA. Zazmluvňovanie diaľnic u nás napreduje rekordným tempom. Po dvoch posledných zmluvách na výstavbu a údržbu vyše 120 kilometrov diaľnic sa v júni chystá minister dopravy Ľubomír Vážny zmluvne podchytiť aj posledný úsek plánovaných PPP projektov (verejno-súkromného partnerstva). Zatiaľ však nie je isté ani to, či sa nájdu peniaze na prvé dva balíky.
V marci tohto roka ministerstvo dopravy uzatvorilo zmluvu na druhý balík PPP - rýchlostnú cestu R 1 z Nitry do Tekovských Nemiec.
Vyše 50 kilometrov novej cesty by malo stavať konzorcium Vinci/ABN Amro. Fadi Selwam, jeho zástupca, na včerajšej konferencii o projektoch PPP povedal, že finančné uzavretie očakáva ešte v júni tohto roka. To znamená, že vtedy by mala byť k dispozícii celá suma 1,5 miliardy eur, za ktorú má konzorcium postaviť, prevádzkovať a udržiavať vládou objednanú cestu.
Cestu k peniazom konzorciu skomplikovala kríza. Zatiaľ čo na začiatku rokovalo o peniazoch so štyrmi bankami, teraz sa snaží získať rovnakú celkovú sumu, ale rokuje so 17 bankami. Žiadna podľa Selwana financovanie projektu neodmietla.
Peniaze ešte nie sú, úroky budú
Daňoví poplatníci začnú túto cestu splácať až po tom, čo po nej prejde prvé auto. Pre krízu však počas tridsiatich rokov zaplatíme omnoho viac než spomínaných 1,5 miliardy eur, a to 3,46 miliardy eur. Banky totiž požičiavajú peniaze v čase krízy len veľmi neochotne a draho.
Pri ďalšom úseku, 75kilometrovej D 1, by sa výsledná suma mohla vyšplhať ešte vyššie. Víťazné konzorcium stavebných firiem, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorej sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav, si totiž za stavbu, prevádzku a údržbu úsekov účtuje 3,3 miliardy eur. Ako sumu vo finále navŕšia úroky, sme sa včera nedozvedeli.
„Prvý balík je 3,3 miliardy eur, druhý balík je 1,5 miliardy eur. To sú sumy, s ktorými treba počítať z dnešného stupňa poznania," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.
Na otázku, či nie je lepšie počkať, kým na trhu neklesnú úroky, odpovedal, že by sa „najmä stratil kontext PPP projektov s krízou". Výstavba diaľnic má totiž priniesť vytvorenie nových pracovných miest. V špičke stavby diaľnic by to mohlo byť podľa Vážneho až 40tisíc pozícií.
Pomôcť má dodatok
Navyše, pred neprimeranými úrokmi nás má podľa znenia zmluvy chrániť takzvané refinancovanie. To znamená, že keď sa trh spamätá a úroky klesnú o jedno percento, zmluvné strany musia otvoriť financovanie.
To, čo sa usporí, si potom rozdelí koncesionár a štát v pomere 25 a 75 percent. Takýto pomer je totiž podľa Vážneho štandardom aj v okolitých krajinách.
S financovaním D 1 aj s tretím balíkom by nám pritom mala pomôcť Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). O koľko peňazí by malo ísť, včera šéf EBRD pre Slovensko Francois Le Cavalier nevedel povedať. „Toto nie je stred nášho záujmu," povedal. Ako dodal, záujem podieľať sa na D 1 má aj Európska investičná banka.
Termín, dokedy budú jasné zdroje financovania diaľnic, sa v prípade D 1 podľa Vážneho blíži. „Za dva mesiace dospejeme k poznaniu, že by mohlo byť reálne dospieť aj k finančnému uzatvoreniu na D 1," povedal Vážny s tým, že mal na mysli 75 kilometrov diaľnic.
Keď sa podarí získať všetky finančné prostriedky, cestu za diaľnicami môžu znepríjemniť ešte nevyriešené pozemky pod nimi. To je však podľa slov Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, veľmi nepravdepodobné. „R 1 je už v zásade čistá," konštatoval včera.
Podobne je to podľa jeho slov aj s D 1 a pozemkami pod tretím balíkom súkromných diaľnic. Ako dodal, doteraz NDS nemusela pristúpiť k použitiu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, čo umožňuje stavať aj na cudzom. Vážny rýchly postup pripisuje pravidlu, že v tých prípadoch, kde ani nedôjde ku konaniu, dostane vlastník pozemku 1,2násobok jeho hodnoty.