Diaľnice čakajú na peniaze

Úplná cena za súkromné diaľnice nie je zatiaľ známa. Financie na ne sa údajne už darí zbierať.

Finančná kríza brzdí postup v diaľničných PPP projektoch. Aj keď ich zdraží, zrejme ich nezastaví.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Zazmluvňovanie diaľnic u nás napreduje rekordným tempom. Po dvoch posledných zmluvách na výstavbu a údržbu vyše 120 kilometrov diaľnic sa v júni chystá minister dopravy Ľubomír Vážny zmluvne podchytiť aj posledný úsek plánovaných PPP projektov (verejno-súkromného partnerstva). Zatiaľ však nie je isté ani to, či sa nájdu peniaze na prvé dva balíky.

V marci tohto roka ministerstvo dopravy uzatvorilo zmluvu na druhý balík PPP - rýchlostnú cestu R 1 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Vyše 50 kilometrov novej cesty by malo stavať konzorcium Vinci/ABN Amro. Fadi Selwam, jeho zástupca, na včerajšej konferencii o projektoch PPP povedal, že finančné uzavretie očakáva ešte v júni tohto roka. To znamená, že vtedy by mala byť k dispozícii celá suma 1,5 miliardy eur, za ktorú má konzorcium postaviť, prevádzkovať a udržiavať vládou objednanú cestu.

Cestu k peniazom konzorciu skomplikovala kríza. Zatiaľ čo na začiatku rokovalo o peniazoch so štyrmi bankami, teraz sa snaží získať rovnakú celkovú sumu, ale rokuje so 17 bankami. Žiadna podľa Selwana financovanie projektu neodmietla.

Peniaze ešte nie sú, úroky budú

Daňoví poplatníci začnú túto cestu splácať až po tom, čo po nej prejde prvé auto. Pre krízu však počas tridsiatich rokov zaplatíme omnoho viac než spomínaných 1,5 miliardy eur, a to 3,46 miliardy eur. Banky totiž požičiavajú peniaze v čase krízy len veľmi neochotne a draho.

Pri ďalšom úseku, 75­kilometrovej D 1, by sa výsledná suma mohla vyšplhať ešte vyššie. Víťazné konzorcium stavebných firiem, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorej sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav, si totiž za stavbu, prevádzku a údržbu úsekov účtuje 3,3 miliardy eur. Ako sumu vo finále navŕšia úroky, sme sa včera nedozvedeli.

„Prvý balík je 3,3 miliardy eur, druhý balík je 1,5 miliardy eur. To sú sumy, s ktorými treba počítať z dnešného stupňa poznania," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.

Na otázku, či nie je lepšie počkať, kým na trhu neklesnú úroky, odpovedal, že by sa „najmä stratil kontext PPP projektov s krízou". Výstavba diaľnic má totiž priniesť vytvorenie nových pracovných miest. V špičke stavby diaľnic by to mohlo byť podľa Vážneho až 40­tisíc pozícií.

Pomôcť má dodatok

Navyše, pred neprimeranými úrokmi nás má podľa znenia zmluvy chrániť takzvané refinancovanie. To znamená, že keď sa trh spamätá a úroky klesnú o jedno percento, zmluvné strany musia otvoriť financovanie.

To, čo sa usporí, si potom rozdelí koncesionár a štát v pomere 25 a 75 percent. Takýto pomer je totiž podľa Vážneho štandardom aj v okolitých krajinách.

S financovaním D 1 aj s tretím balíkom by nám pritom mala pomôcť Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). O koľko peňazí by malo ísť, včera šéf EBRD pre Slovensko Francois Le Cavalier nevedel povedať. „Toto nie je stred nášho záujmu," povedal. Ako dodal, záujem podieľať sa na D 1 má aj Európska investičná banka.
Termín, dokedy budú jasné zdroje financovania diaľnic, sa v prípade D 1 podľa Vážneho blíži. „Za dva mesiace dospejeme k poznaniu, že by mohlo byť reálne dospieť aj k finančnému uzatvoreniu na D 1," povedal Vážny s tým, že mal na mysli 75 kilometrov diaľnic.

Keď sa podarí získať všetky finančné prostriedky, cestu za diaľnicami môžu znepríjemniť ešte nevyriešené pozemky pod nimi. To je však podľa slov Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, veľmi nepravdepodobné. „R 1 je už v zásade čistá," konštatoval včera.

Podobne je to podľa jeho slov aj s D 1 a pozemkami pod tretím balíkom súkromných diaľnic. Ako dodal, doteraz NDS nemusela pristúpiť k použitiu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, čo umožňuje stavať aj na cudzom. Vážny rýchly postup pripisuje pravidlu, že v tých prípadoch, kde ani nedôjde ku konaniu, dostane vlastník pozemku 1,2­násobok jeho hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 433
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 880
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 475
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 776
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.