Diaľnice čakajú na peniaze

Úplná cena za súkromné diaľnice nie je zatiaľ známa. Financie na ne sa údajne už darí zbierať.

Finančná kríza brzdí postup v diaľničných PPP projektoch. Aj keď ich zdraží, zrejme ich nezastaví.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Zazmluvňovanie diaľnic u nás napreduje rekordným tempom. Po dvoch posledných zmluvách na výstavbu a údržbu vyše 120 kilometrov diaľnic sa v júni chystá minister dopravy Ľubomír Vážny zmluvne podchytiť aj posledný úsek plánovaných PPP projektov (verejno-súkromného partnerstva). Zatiaľ však nie je isté ani to, či sa nájdu peniaze na prvé dva balíky.

V marci tohto roka ministerstvo dopravy uzatvorilo zmluvu na druhý balík PPP - rýchlostnú cestu R 1 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Vyše 50 kilometrov novej cesty by malo stavať konzorcium Vinci/ABN Amro. Fadi Selwam, jeho zástupca, na včerajšej konferencii o projektoch PPP povedal, že finančné uzavretie očakáva ešte v júni tohto roka. To znamená, že vtedy by mala byť k dispozícii celá suma 1,5 miliardy eur, za ktorú má konzorcium postaviť, prevádzkovať a udržiavať vládou objednanú cestu.

Cestu k peniazom konzorciu skomplikovala kríza. Zatiaľ čo na začiatku rokovalo o peniazoch so štyrmi bankami, teraz sa snaží získať rovnakú celkovú sumu, ale rokuje so 17 bankami. Žiadna podľa Selwana financovanie projektu neodmietla.

Peniaze ešte nie sú, úroky budú

Daňoví poplatníci začnú túto cestu splácať až po tom, čo po nej prejde prvé auto. Pre krízu však počas tridsiatich rokov zaplatíme omnoho viac než spomínaných 1,5 miliardy eur, a to 3,46 miliardy eur. Banky totiž požičiavajú peniaze v čase krízy len veľmi neochotne a draho.

Pri ďalšom úseku, 75­kilometrovej D 1, by sa výsledná suma mohla vyšplhať ešte vyššie. Víťazné konzorcium stavebných firiem, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorej sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav, si totiž za stavbu, prevádzku a údržbu úsekov účtuje 3,3 miliardy eur. Ako sumu vo finále navŕšia úroky, sme sa včera nedozvedeli.

„Prvý balík je 3,3 miliardy eur, druhý balík je 1,5 miliardy eur. To sú sumy, s ktorými treba počítať z dnešného stupňa poznania," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.

Na otázku, či nie je lepšie počkať, kým na trhu neklesnú úroky, odpovedal, že by sa „najmä stratil kontext PPP projektov s krízou". Výstavba diaľnic má totiž priniesť vytvorenie nových pracovných miest. V špičke stavby diaľnic by to mohlo byť podľa Vážneho až 40­tisíc pozícií.

Pomôcť má dodatok

Navyše, pred neprimeranými úrokmi nás má podľa znenia zmluvy chrániť takzvané refinancovanie. To znamená, že keď sa trh spamätá a úroky klesnú o jedno percento, zmluvné strany musia otvoriť financovanie.

To, čo sa usporí, si potom rozdelí koncesionár a štát v pomere 25 a 75 percent. Takýto pomer je totiž podľa Vážneho štandardom aj v okolitých krajinách.

S financovaním D 1 aj s tretím balíkom by nám pritom mala pomôcť Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). O koľko peňazí by malo ísť, včera šéf EBRD pre Slovensko Francois Le Cavalier nevedel povedať. „Toto nie je stred nášho záujmu," povedal. Ako dodal, záujem podieľať sa na D 1 má aj Európska investičná banka.
Termín, dokedy budú jasné zdroje financovania diaľnic, sa v prípade D 1 podľa Vážneho blíži. „Za dva mesiace dospejeme k poznaniu, že by mohlo byť reálne dospieť aj k finančnému uzatvoreniu na D 1," povedal Vážny s tým, že mal na mysli 75 kilometrov diaľnic.

Keď sa podarí získať všetky finančné prostriedky, cestu za diaľnicami môžu znepríjemniť ešte nevyriešené pozemky pod nimi. To je však podľa slov Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, veľmi nepravdepodobné. „R 1 je už v zásade čistá," konštatoval včera.

Podobne je to podľa jeho slov aj s D 1 a pozemkami pod tretím balíkom súkromných diaľnic. Ako dodal, doteraz NDS nemusela pristúpiť k použitiu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, čo umožňuje stavať aj na cudzom. Vážny rýchly postup pripisuje pravidlu, že v tých prípadoch, kde ani nedôjde ku konaniu, dostane vlastník pozemku 1,2­násobok jeho hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 158
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 722
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 337
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 154
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 251
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 070
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 812
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 074
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 956

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop