Diaľnice čakajú na peniaze

Úplná cena za súkromné diaľnice nie je zatiaľ známa. Financie na ne sa údajne už darí zbierať.

Finančná kríza brzdí postup v diaľničných PPP projektoch. Aj keď ich zdraží, zrejme ich nezastaví.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Zazmluvňovanie diaľnic u nás napreduje rekordným tempom. Po dvoch posledných zmluvách na výstavbu a údržbu vyše 120 kilometrov diaľnic sa v júni chystá minister dopravy Ľubomír Vážny zmluvne podchytiť aj posledný úsek plánovaných PPP projektov (verejno-súkromného partnerstva). Zatiaľ však nie je isté ani to, či sa nájdu peniaze na prvé dva balíky.

V marci tohto roka ministerstvo dopravy uzatvorilo zmluvu na druhý balík PPP - rýchlostnú cestu R 1 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Vyše 50 kilometrov novej cesty by malo stavať konzorcium Vinci/ABN Amro. Fadi Selwam, jeho zástupca, na včerajšej konferencii o projektoch PPP povedal, že finančné uzavretie očakáva ešte v júni tohto roka. To znamená, že vtedy by mala byť k dispozícii celá suma 1,5 miliardy eur, za ktorú má konzorcium postaviť, prevádzkovať a udržiavať vládou objednanú cestu.

Cestu k peniazom konzorciu skomplikovala kríza. Zatiaľ čo na začiatku rokovalo o peniazoch so štyrmi bankami, teraz sa snaží získať rovnakú celkovú sumu, ale rokuje so 17 bankami. Žiadna podľa Selwana financovanie projektu neodmietla.

Peniaze ešte nie sú, úroky budú

Daňoví poplatníci začnú túto cestu splácať až po tom, čo po nej prejde prvé auto. Pre krízu však počas tridsiatich rokov zaplatíme omnoho viac než spomínaných 1,5 miliardy eur, a to 3,46 miliardy eur. Banky totiž požičiavajú peniaze v čase krízy len veľmi neochotne a draho.

Pri ďalšom úseku, 75­kilometrovej D 1, by sa výsledná suma mohla vyšplhať ešte vyššie. Víťazné konzorcium stavebných firiem, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorej sú aj slovenské firmy Doprastav a Váhostav, si totiž za stavbu, prevádzku a údržbu úsekov účtuje 3,3 miliardy eur. Ako sumu vo finále navŕšia úroky, sme sa včera nedozvedeli.

„Prvý balík je 3,3 miliardy eur, druhý balík je 1,5 miliardy eur. To sú sumy, s ktorými treba počítať z dnešného stupňa poznania," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.

Na otázku, či nie je lepšie počkať, kým na trhu neklesnú úroky, odpovedal, že by sa „najmä stratil kontext PPP projektov s krízou". Výstavba diaľnic má totiž priniesť vytvorenie nových pracovných miest. V špičke stavby diaľnic by to mohlo byť podľa Vážneho až 40­tisíc pozícií.

Pomôcť má dodatok

Navyše, pred neprimeranými úrokmi nás má podľa znenia zmluvy chrániť takzvané refinancovanie. To znamená, že keď sa trh spamätá a úroky klesnú o jedno percento, zmluvné strany musia otvoriť financovanie.

To, čo sa usporí, si potom rozdelí koncesionár a štát v pomere 25 a 75 percent. Takýto pomer je totiž podľa Vážneho štandardom aj v okolitých krajinách.

S financovaním D 1 aj s tretím balíkom by nám pritom mala pomôcť Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). O koľko peňazí by malo ísť, včera šéf EBRD pre Slovensko Francois Le Cavalier nevedel povedať. „Toto nie je stred nášho záujmu," povedal. Ako dodal, záujem podieľať sa na D 1 má aj Európska investičná banka.
Termín, dokedy budú jasné zdroje financovania diaľnic, sa v prípade D 1 podľa Vážneho blíži. „Za dva mesiace dospejeme k poznaniu, že by mohlo byť reálne dospieť aj k finančnému uzatvoreniu na D 1," povedal Vážny s tým, že mal na mysli 75 kilometrov diaľnic.

Keď sa podarí získať všetky finančné prostriedky, cestu za diaľnicami môžu znepríjemniť ešte nevyriešené pozemky pod nimi. To je však podľa slov Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, veľmi nepravdepodobné. „R 1 je už v zásade čistá," konštatoval včera.

Podobne je to podľa jeho slov aj s D 1 a pozemkami pod tretím balíkom súkromných diaľnic. Ako dodal, doteraz NDS nemusela pristúpiť k použitiu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, čo umožňuje stavať aj na cudzom. Vážny rýchly postup pripisuje pravidlu, že v tých prípadoch, kde ani nedôjde ku konaniu, dostane vlastník pozemku 1,2­násobok jeho hodnoty.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  2. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  3. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  4. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  8. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 023
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 283
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 544
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 761
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 024
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 857
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 630
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 607
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 339

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

KOMENTÁRE

Čo je to sloboda

Sloboda prináša ťarchu vlastnej aktivity.

Neprehliadnite tiež

Diaľničný privádzač v Lietavskej Lúčke postaví český Metrostav

NDS podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1.

Odborári v Škode Auto hrozia najväčším štrajkom v histórii Česka

Odborári reagujú na neochotu automobilky vyjsť zamestnancom v ústrety v otázke voľných dní.

Ceny potravín stúpli. Vianočné nákupy vyjdú tento rok drahšie

Nákupy potravín pred vianočnými sviatkami na Slovensku tento rok vyjdú kupujúcich drahšie ako vlani.

Výrobu Škody Superb z Česka podľa šéfa podnikovej rady presunú

Predseda podnikovej rady Škoda Auto Jaroslav Povšík tvrdí, že je to hotová vec.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.