Transeurópska magistrála má uľahčiť prepravu ropy

V systéme prepravy ropy zo sibírskych nálezísk po rafinérie v Európe vládne zmätok a je potrebné urobiť poriadok.

PRAHA. Česká štátna firma MERO, ktorá prevádzkuje ropovody Družba a IKL, ponúka spoločne s ministerstvom priemyslu a obchodu riešenie. Chcú vybudovať systém vzájomnej výmeny informácií medzi jednotlivým národnými prevádzkovateľmi ropovodu Družba s pomocou projektu tzv. Transeurópskej magistrály. Informuje o tom dnes český denník Hospodářské noviny.

Cieľom projektu je zjednodušiť, sprehľadniť a uľahčiť prepravu ropy z ťažobných polí na východe po rafinérie na západe. Súčasťou projektu je aj modernizácia ropovodu Družba na území niektorých štátov, alebo ponuka českého know-how pre systém prepravy v susedných štátoch.

Zatiaľ čo v západnej Európe vlastnia ropovody priamo majitelia rafinérií, v Česku, na východe Európy a v Rusku patrí ropovod národným firmám. Východoeurópske rafinérie musia teda uzatvárať zmluvy o podmienkach dopravy ropy s jednotlivými národnými prevádzkovateľmi potrubia. Tí však spolu prakticky nekomunikujú a keď hrozí problém v zásobovaní a dodržaní kontraktov, česká rafinéria sa o ňom dozvie až vo chvíli, keď ropa v potrubí dôjde tak, ako sa to stalo vlani v lete v prípade ropovodu Družba.

"Preto chceme hranice medzi štátmi prelomiť. Chceme zaviesť určité aliančné a kooperačné vzťahy," uviedol riaditeľ MERO Jaroslav Patůček.

Podľa neho Družba aj napriek problematickým výpadkom dodávok a nejasnému technickému stavu na východ od Slovenska nie je ešte odpísaná.

"Hlavný problém je však v zložitých obchodno-dodávateľských vzťahoch. Každé zjednodušenie vítame," skonštatoval šéf rafinérskeho odboru firmy Unipetrol Ivan Ottis.

MERO už preto vlani podpísalo zvláštne memorandum s ukrajinským prevádzkovateľom Družby, firmou Ukrtansnafta. Česi ponúkajú komerčnú spoluprácu pri modernizácii a prevádzke potrubí a očakávajú včasné informácie o hroziacich problémoch v zásobovaní.

O podobnom memorande rokuje MERO s ruskou spoločnosťou Transnefť. Od tohto gigantu, ktorý riadi prepravu v tisícoch kilometroch potrubí, chce MERO najmä informácie o tom, do akej miery Rusi v budúcnosti počítajú s Družbou. Od toho závisí celý projekt Transeurópskej magistrály.

V budúcnosti sa počíta aj s dohodou so slovenským Transpetrolom. Na západe komunikuje MERO s majiteľmi Transalpského ropovodu TAL, na ktorý je ČR napojená ropovodom IKL v Ingolstadte. TAL by mohol v budúcnosti posielať na východ ešte viac ropy ako doposiaľ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 974
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 095
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 417
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 247
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 340
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 043
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 315
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 855
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 597
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 441

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop