Štátne stimuly by mali podporiť rast HDP vo výške 1,3 percenta

Prehodnotenie deficitu verejných financií na najbližšie roky, zrýchlenie čerpania eurofondov a realizácia veľkých investičných projektov, ako sú napríklad PPP projekty, môžu zvýšiť dynamiku slovenskej ekonomiky v tomto roku až o 1,3 percentuálneho bodu.

BRATISLAVA.

Predpokladá to rezort financií, podľa ktorého by mali plánované verejné výdavky vo výške zhruba 1,74 mld. eur v tomto roku prispieť k tvorbe hrubého domáceho produktu (HDP) sumou 872 mil. eur.

"Nevyhnutnou podmienkou naplnenia tohto scenára je však úspešnosť čerpania fondov EÚ na úrovni rozpočtovaných hodnôt a spustenie výstavby diaľnic prostredníctvom projektov PPP v plánovanom rozsahu," konštatuje ministerstvo financií v Správe o dopadoch finančnej a hospodárskej krízy na slovenskú ekonomiku, ktorou by sa v najbližšom období mala zaoberať vláda.

Priestor na ďalšie zvýšenie impulzu k vyššej tvorbe HDP je podľa ministerstva financií vytvorený aj spustením dostavby jadrovej elektrárne Mochovce v tomto roku. Spomínané opatrenia by tak mali pozitívne ovplyvniť ešte tohtoročný výkon slovenskej ekonomiky, keďže ich príspevok k nárastu dopytu bude okamžitý.

Ďalšie vládou prijaté opatrenia na zmiernenie dôsledkov hospodárskej krízy, ako napríklad zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane, zvýšenie zamestnaneckej prémie, skrátenie lehoty na vrátenie nadmerných odpočtov dane z pridanej hodnoty či úprava podmienok odpisovania, majú podľa rezortu financií predovšetkým zlepšiť podnikateľské prostredie resp. znižovať daňové zaťaženie. Ich vplyv na celkovú úroveň dopytu je tak z krátkodobého hľadiska nulový.

Tretia skupina opatrení, ktorých reálne dopady na ekonomiku zatiaľ nie je možné kvantifikovať, je zameraná na prístup podnikateľskej sféry ku kapitálu a celkové zlepšenie podnikateľského prostredia. Ide napríklad o zvýšenie základného imania Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, Eximbanky či spoluprácu vlády a Slovenskej bankovej asociácie.

Zmierniť dopady krízy na slovenskú ekonomiku je podľa ministerstva financií možné prostredníctvom stabilizačnej fiškálnej politiky iba v krátkodobom horizonte. "Stimulácia ekonomiky nemôže ísť na úkor dlhodobej udržateľnosti verejných financií, v opačnom prípade by strata dôvery v stabilitu makroekonomického prostredia krajiny mohla v krátkom čase krízu ešte viac prehĺbiť," konštatuje ministerstvo.

V strednodobom horizonte tak môžu byť účinné len štrukturálne politiky zamerané na zvyšovanie potenciálneho rastu ekonomiky, ktoré urýchľujú oživenie ekonomiky v čase, keď kríza pominie a zároveň zmierňujú dopady budúcich cyklických poklesov, ktoré v trhových ekonomikách zákonite nastávajú.

Štát očakáva prepad výroby áut o pätinu

Počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v tomto roku v dôsledku hospodárskej krízy poklesnúť až o 21 %. Kým v minulom roku automobilky vyprodukovali spolu viac ako 570 tis. automobilov, v tomto roku by ich počet podľa očakávaní Ministerstva financií (MF) SR mohlo byť mierne nad úrovňou 450 tisíc. Predkrízové odhady pritom hovorili ešte o vyše 620 tis. vyrobených áut, čo by znamenalo medziročný nárast o 8,8 %. Automobilový priemysel, ktorý je jedným z ťahúňov slovenskej ekonomiky, tak v tomto roku v dôsledku krízy doplatí vo väčšej miere na globálny pokles dopytu. "Vzhľadom na skutočnosť, že len veľmi malá časť slovenskej produkcie (1 % až 2 %) smeruje na domáci trh, tak sa oveľa významnejším dôsledkom na ekonomiku SR javí pokles dopytu zo strany našich najvýznamnejších obchodných partnerov," konštatuje rezort financií v Správe o dopadoch finančnej a hospodárskej krízy na slovenskú ekonomiku, ktorou by sa v najbližšom období mala zaoberať vláda.

Automobilky pôsobiace na Slovensku už zareagovali na krízu obmedzením prevádzky a nútenými dovolenkami. "Vo Volkswagene ide v tomto roku už o druhú nútenú dovolenku z dôvodu nedostatku odbytu. V ďalších automobilkách prichádza k obmedzeniu výroby jednej zmeny," uvádza MF SR. V súčasnosti pritom automobilky ešte podľa ministerstva profitujú z relatívne stabilného prostredia a nízkej nákladovosti, čo vysvetľuje, prečo ešte výraznejšie neprepúšťali. Ďalší vývoj však bude závisieť od priebehu krízy ako aj od strategických rozhodnutí zo strany ich materských firiem.

Slovensko na rozdiel od ostatných krajín Európskej únie (EÚ) dôsledky krízy na objeme predaných áut v minulom roku ešte nepocítilo. "Kým v EÚ sa pokles registrovaných automobilov začal prejavovať v prvej polovici roka 2008, na Slovensku predaj áut počas celého roka 2008 výrazne rástol podporený silným ekonomickým rastom," uvádza ministerstvo. Situácia sa však v tomto roku zmenila. "Od januára 2009 sa trend obrátil v náš neprospech, keď registrácia automobilov poklesla medziročne o 40 % v januári a o 38 % vo februári," dopĺňa rezort financií.

Automobilový priemysel sa podľa ministerstva financií po etablovaní významných investičných projektov stal dôležitou súčasťou slovenskej ekonomiky. V roku 2007 patrilo Slovensku prvé miesto na svete v počte vyrobených automobilov na obyvateľa. Vývoz dopravných prostriedkov a ich príslušenstva pritom tvoril vyše štvrtinu celkového exportu. V rámci tohto segmentu priemyslu bolo zamestnaných vlani približne 80 tis. ľudí. Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri automobilky Kia Motors, PSA Peugeot Citroen a Volkswagen Slovakia, ktoré vyrábajú deväť modelov áut. Nemecká automobilka Volkswagen minulý týždeň oznámila definitívne rozhodnutie o výrobe nových vozidiel New Small Family na Slovensku. Prvé vozidlá nového modelového radu by mali opustiť výrobné linky na začiatku roku 2011, pričom plnú výrobnú kapacitu plánuje spoločnosť dosiahnuť v roku 2012.

Autor clanku

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.