Štátne stimuly by mali podporiť rast HDP vo výške 1,3 percenta

Prehodnotenie deficitu verejných financií na najbližšie roky, zrýchlenie čerpania eurofondov a realizácia veľkých investičných projektov, ako sú napríklad PPP projekty, môžu zvýšiť dynamiku slovenskej ekonomiky v tomto roku až o 1,3 percentuálneho bodu.

BRATISLAVA.

Predpokladá to rezort financií, podľa ktorého by mali plánované verejné výdavky vo výške zhruba 1,74 mld. eur v tomto roku prispieť k tvorbe hrubého domáceho produktu (HDP) sumou 872 mil. eur.

"Nevyhnutnou podmienkou naplnenia tohto scenára je však úspešnosť čerpania fondov EÚ na úrovni rozpočtovaných hodnôt a spustenie výstavby diaľnic prostredníctvom projektov PPP v plánovanom rozsahu," konštatuje ministerstvo financií v Správe o dopadoch finančnej a hospodárskej krízy na slovenskú ekonomiku, ktorou by sa v najbližšom období mala zaoberať vláda.

Priestor na ďalšie zvýšenie impulzu k vyššej tvorbe HDP je podľa ministerstva financií vytvorený aj spustením dostavby jadrovej elektrárne Mochovce v tomto roku. Spomínané opatrenia by tak mali pozitívne ovplyvniť ešte tohtoročný výkon slovenskej ekonomiky, keďže ich príspevok k nárastu dopytu bude okamžitý.

Ďalšie vládou prijaté opatrenia na zmiernenie dôsledkov hospodárskej krízy, ako napríklad zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane, zvýšenie zamestnaneckej prémie, skrátenie lehoty na vrátenie nadmerných odpočtov dane z pridanej hodnoty či úprava podmienok odpisovania, majú podľa rezortu financií predovšetkým zlepšiť podnikateľské prostredie resp. znižovať daňové zaťaženie. Ich vplyv na celkovú úroveň dopytu je tak z krátkodobého hľadiska nulový.

Tretia skupina opatrení, ktorých reálne dopady na ekonomiku zatiaľ nie je možné kvantifikovať, je zameraná na prístup podnikateľskej sféry ku kapitálu a celkové zlepšenie podnikateľského prostredia. Ide napríklad o zvýšenie základného imania Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, Eximbanky či spoluprácu vlády a Slovenskej bankovej asociácie.

Zmierniť dopady krízy na slovenskú ekonomiku je podľa ministerstva financií možné prostredníctvom stabilizačnej fiškálnej politiky iba v krátkodobom horizonte. "Stimulácia ekonomiky nemôže ísť na úkor dlhodobej udržateľnosti verejných financií, v opačnom prípade by strata dôvery v stabilitu makroekonomického prostredia krajiny mohla v krátkom čase krízu ešte viac prehĺbiť," konštatuje ministerstvo.

V strednodobom horizonte tak môžu byť účinné len štrukturálne politiky zamerané na zvyšovanie potenciálneho rastu ekonomiky, ktoré urýchľujú oživenie ekonomiky v čase, keď kríza pominie a zároveň zmierňujú dopady budúcich cyklických poklesov, ktoré v trhových ekonomikách zákonite nastávajú.

Štát očakáva prepad výroby áut o pätinu

Počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v tomto roku v dôsledku hospodárskej krízy poklesnúť až o 21 %. Kým v minulom roku automobilky vyprodukovali spolu viac ako 570 tis. automobilov, v tomto roku by ich počet podľa očakávaní Ministerstva financií (MF) SR mohlo byť mierne nad úrovňou 450 tisíc. Predkrízové odhady pritom hovorili ešte o vyše 620 tis. vyrobených áut, čo by znamenalo medziročný nárast o 8,8 %. Automobilový priemysel, ktorý je jedným z ťahúňov slovenskej ekonomiky, tak v tomto roku v dôsledku krízy doplatí vo väčšej miere na globálny pokles dopytu. "Vzhľadom na skutočnosť, že len veľmi malá časť slovenskej produkcie (1 % až 2 %) smeruje na domáci trh, tak sa oveľa významnejším dôsledkom na ekonomiku SR javí pokles dopytu zo strany našich najvýznamnejších obchodných partnerov," konštatuje rezort financií v Správe o dopadoch finančnej a hospodárskej krízy na slovenskú ekonomiku, ktorou by sa v najbližšom období mala zaoberať vláda.

Automobilky pôsobiace na Slovensku už zareagovali na krízu obmedzením prevádzky a nútenými dovolenkami. "Vo Volkswagene ide v tomto roku už o druhú nútenú dovolenku z dôvodu nedostatku odbytu. V ďalších automobilkách prichádza k obmedzeniu výroby jednej zmeny," uvádza MF SR. V súčasnosti pritom automobilky ešte podľa ministerstva profitujú z relatívne stabilného prostredia a nízkej nákladovosti, čo vysvetľuje, prečo ešte výraznejšie neprepúšťali. Ďalší vývoj však bude závisieť od priebehu krízy ako aj od strategických rozhodnutí zo strany ich materských firiem.

Slovensko na rozdiel od ostatných krajín Európskej únie (EÚ) dôsledky krízy na objeme predaných áut v minulom roku ešte nepocítilo. "Kým v EÚ sa pokles registrovaných automobilov začal prejavovať v prvej polovici roka 2008, na Slovensku predaj áut počas celého roka 2008 výrazne rástol podporený silným ekonomickým rastom," uvádza ministerstvo. Situácia sa však v tomto roku zmenila. "Od januára 2009 sa trend obrátil v náš neprospech, keď registrácia automobilov poklesla medziročne o 40 % v januári a o 38 % vo februári," dopĺňa rezort financií.

Automobilový priemysel sa podľa ministerstva financií po etablovaní významných investičných projektov stal dôležitou súčasťou slovenskej ekonomiky. V roku 2007 patrilo Slovensku prvé miesto na svete v počte vyrobených automobilov na obyvateľa. Vývoz dopravných prostriedkov a ich príslušenstva pritom tvoril vyše štvrtinu celkového exportu. V rámci tohto segmentu priemyslu bolo zamestnaných vlani približne 80 tis. ľudí. Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri automobilky Kia Motors, PSA Peugeot Citroen a Volkswagen Slovakia, ktoré vyrábajú deväť modelov áut. Nemecká automobilka Volkswagen minulý týždeň oznámila definitívne rozhodnutie o výrobe nových vozidiel New Small Family na Slovensku. Prvé vozidlá nového modelového radu by mali opustiť výrobné linky na začiatku roku 2011, pričom plnú výrobnú kapacitu plánuje spoločnosť dosiahnuť v roku 2012.

Autor clanku

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 490
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 093
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 632
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 457
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 104
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 004
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 908
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 799
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Inteligencia vo všetkom 1 539

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

DOMOV

Prezident Kiska cestuje do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpil na IC v Poprade.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop